Znamy zwycięzców 6. konkursu Fresh Zone!
Zobaczcie koniecznie kto został zwycięzcą konkursu dla młodych artystów Fresh Zone.
Interdyscyplinarne jury w składzie: Małgorzata Gołębiewska, Magdalena Ziółkowska, Monika Szewczyk, Filip Springer, Marta Podsiadło i przewodniczący tegorocznych obrad – Leon Tarasewicz wybrało trzy spośród kilkudziesięciu nadesłanych zgłoszeń. Laureatami tegorocznej edycji konkursu Fresh Zone, który odbył się pod hasłem Przemiana wsi w miasto – miasta w wieś są: Anna Pichura, Jolanta Nowaczyk i Błażej Kraus za projekt Modułowa działka przyszłości, Aleksandra Goral i Aleksandra Korzelska za projekt I woke up like this oraz Karolina Balcer za projekt Teren prywatny. Serdecznie gratulujemy!
Modułowa działka przyszłości jest lekko ironiczną, utopijną wizją Modułowego Ogrodu Działkowego Przyszłości. Umieszczona na Wiśle, przycumowana do brzegu, widoczna dla każdego tratwa hydroponiczna z ogródkiem działkowym to realizacja marzenia wielu osób o własnym kawałku wsi w środku miasta, a jednocześnie pomnik wszystkich miejskich działek – zarówno tych istniejących jak i zlikwidowanych. Rosnąca liczba mieszkańców miast, wzrost cen działek budowlanych, przekształcanie dotychczasowych terenów zielonych w tereny pod zabudowę, zmiany w strukturze zatrudnienia oraz wzrost mobilności mieszkańców wsi sprawiają, że trudno wyobrazić sobie utrzymanie Rodzinnych/Pracowniczych Ogródków Działkowych w dotychczasowej formie przez dłuższy czas. Umieszczona na wodzie – przestrzeni którą najtrudniej zabudować, mobilna podobnie jak jej potencjalny użytkownik – mieszkaniec dużego miasta, działka na wzór tradycyjnych ogródków działkowych będzie składać się z trawnika, części z roślinami ozdobnymi, grządek roślin jadalnych oraz minimalistycznego domku z białej, lekko transparentnej folii. Dodatkowo w okresie trwania projektu autorzy prowadzić będą blog z dokumentacją projektu oraz zdjęciami ogródków działkowych nadsyłanych przez publiczność festiwalu. Wyróżniając projekt jury zwróciło szczególną uwagę na staranność przygotowanej propozycji, która w warstwie merytorycznej odnosi się do tradycji Rodzinnych/Pracowniczych Ogródków Działkowych. Jury przekonało nawiązanie do planu zagospodarowania dzielnicy Dębniki, która pierwotnie miała realizować idee Miasta-Ogrodu. Projekt pływającej działki ma charakter eksperymentalny, który ma szansę wpisać się w aktualną dyskusję na temat dalszych planów przestrzennego zagospodarowania Krakowa.
I woke up like this zakłada emitowanie piania koguta z Wieży Mariackiej codziennie rano, przez cały czas trwania Festiwalu. Projekt zawiera w sobie z jednej strony silny aspekt ludyczny i afektywny, a z drugiej potencjał krytyczny przywołujący etos pracy wytworzony w warunkach ciężkiej pracy „na roli”, która wymaga sprytu i siły, a mimo to nadal zgodnej z naturą. Drobna na pozór zmiana w pejzażu dźwiękowym miasta postawi pytanie, jakim zmianom uległ charakter pracy, a także migracja zarobkowa i suburbanizacja. Projekt przypomina o procesach, które zachodzą na obrzeżach każdego miasta, czyli o wchłanianiu i urbanizacji przylegających do granic centrum miejscowości oraz ich konwergencji. Krótki sygnał, jakim jest pianie koguta da impuls do działania, a cały projekt odwoła się do różnic audio sfery wiejskiej i miejskiej. Jury zaciekawiła w projekcie błyskotliwa gra jaką autorki podjęły z jednym z dźwiękowych symboli Krakowa. Hejnał z Wieży Mariackiej i z pozoru absurdalna propozycja piania koguta to nie tylko ukłon w stronę tematu aktualnej edycji festiwalu, podkreślenie różnic miejskiej i wiejskiej atmosfery, ale także próba wpisania niestandardowej instalacji dźwiękowej w pejzaż Rynku Głównego i wytrącenie mieszkańców oraz turystów z rutyny miejskiej aktywności.
Teren prywatny to projekt podejmujący temat rewolucji agrarnej w Europie Środkowej i Wschodniej przełomu XIX i XX wieku. Rolnictwo tradycyjne przemieniło się w nowoczesne, a bogaci właściciele ziemscy odbierali chłopom pola i grunty, by następnie zagrodzić je i zamienić w pastwiska dla owiec. Proces miał ogromny wpływ na późniejszy rozwój miast i ich industrializację. Współcześnie proces grodzenia nabrał jednak zupełnie innego znaczenia. Obecnie grodzimy osiedla, budynki, a nawet śmietniki w rozpaczliwej próbie kontroli przestrzeni publicznej. W efekcie proces prowadzi do wyparcia życia społecznego – podziału na lepszych i gorszych. Teren prywatny to praca polemiczna, oddziałująca na wielu poziomach, nawiązująca do problemu grodzenia i kontrolowania przestrzeni publicznej. Jury doceniło projekt za potencjał krytyczny kryjący się za próbą wygrodzenia niedostępnej dla postronnych prywatnej przestrzeni krakowskiego Central Parku jakim są Błonia, która nawiązuje do wydzielania ze wspólnej przestrzeni publicznej stref dostępnych tylko dla wybranych.
Organizatorem rozpoczynającego się 25 września 7. Grolsch ArtBoom Festivalu jest Krakowskie Biuro Festiwalowe.
Grolsch ArtBoom Festival – to największe i najważniejsze wydarzenie prezentujące w Krakowie sztukę współczesną, zarówno polską, jak i zagraniczną. Spośród innych festiwali poświęconych sztuce wyróżnia go to, że dzieła przygotowane na festiwal są prezentowane w przestrzeni publicznej miasta, dzięki czemu może zobaczyć je każdy – nie tylko osoby związane ze środowiskiem sztuki. Dzieła wchodzą w interakcję z otoczeniem i pobudzają przechodniów do refleksji nad rzeczywistością. Co roku w czerwcu, w Krakowie swoje projekty prezentują najwybitniejsi i najciekawsi współcześni twórcy. Dotychczas byli wśród nich m.in. Jenny Holzer, David Černý, Pavel Büchler, Marcin Maciejowski, Pipilotti Rist, Joanna Rajkowska, Paweł Althamer, Mirosław Bałka, Grzegorz Sztwiertnia, Grupa Twożywo, Guy Ben-Ner, Robert Kuśmirowski i Grzegorz Drozd. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Małgorzata Gołębiewska, a organizuje go Krakowskie Biuro Festiwalowe. Więcej: www.artboomfestival.pl
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego