Po co nam biznesowa sesja zdjęciowa?
W jaki sposób zdjęcia budują naszą markę osobista, czyli po co nam biznesowa sesja, wyjaśnia fotografka Barbara Bogacka
Kiedyś, by piąć się na szczeblach kariery, kobiety udawały mężczyzn. Na szczęście dzisiaj, nie musimy nosić bezkształtnych garniturów czy garsonek, by czuć się pewnie, w tym, co robimy. O tym, jak uwiecznić profesjonalizm rozmawiamy z ekspertką, fotografką Barbarą Bogacką, współtworzącą fotograficzny projekt Fundacji Miasto Kobiet #KobietyKrakowa
Dlaczego prowadząc własny biznes warto mieć profesjonalne zdjęcia?
Barbara Bogacka: Lubimy wiedzieć z kim mamy do czynienia – to kwestia ludzkiej ciekawości. Skoro pokazuję się publicznie, to jestem wiarygodna i można mi zaufać. Ja sama (choć może to choroba zawodowa zaczynam wizytę na stronach internetowych od zakładki „o mnie”/ „pracownicy”. Szczególnie teraz, w dobie biznesów on-line, warto dać się poznać klientom. Naszego portretu biznesowego (niezależnie od branży w jakiej działamy) możemy użyć w social mediach, w stopce maila, na stronie internetowej czy w miejscach w sieci, gdzie występujemy jako ekspert.
Czasem zawodowa pewność siebie nie idzie w parze z tą osobistą. Jak podczas sesji zdjęciowej udaje Ci się przekonać klienta/klientkę, że może wyglądać dobrze? Jak tworzysz obraz pewnej siebie osoby na zdjęciu?
Tutaj chodzi o zaufanie do mnie, jako profesjonalisty. Tłumaczę, że mam doświadczenie i potrafię zrobić dobre zdjęcie nawet tym, którzy uparcie twierdzą, że są niefotogeniczni. Znam to uczucie z własnego doświadczenia i dzielę się swoją wiedzą jak zmienić nastawienie i postrzeganie siebie. Uczę jak się ustawić, szukam dobrego światła, które jest kluczowe i rozwiewam różne wątpliwości. Swoją drogą, łatwiej pracuje mi się z osobami, które mówią o swoich wątpliwościach, bo mam szansę je rozwiać. Czasem wychodzi z tego kołczing „jak polubić siebie”. Sama przepracowałam różne przekonania na swój temat, więc jest mi łatwiej być wiarygodną i ludzie to czują. Moim głównym talentem jest empatia, to pomaga mi w pracy. Zależy mi na komforcie osoby, którą fotografuję, ale mam też świadomość, że piękny kadr może powstać pomimo dyskomfortu przed obiektywem.
Często cytuję prof. W. Osiatyńskiego „Wstać rano, zrobić przedziałek i się odpieprzyć od siebie. Czyli nie mówić sobie: muszę to, tamto …” Ogólnie łączę wiedzę o tym co lubi aparat, co dobrze wygląda z psychologią.
Sesja zdjęciowa kojarzy się z miło spędzonym czasem, a jak jest z sesjami biznesowymi? To ciężka praca czy interesujące doświadczenie?
Sesja biznesowa ma za zadanie pokazać nas w pracy i pomóc wypromować naszą działalność. Muszę to podkreślić, bo niektórzy nadal pod tym hasłem wyobrażają sobie konieczność założenia formalnego stroju i ustawienia się ze skrzyżowanymi rękoma. A to nie tak. Sesja biznesowa dla właścicielki studia jogi czy kwiaciarni będzie inna niż dla kancelarii prawniczej.
Dużo się dziś mówi o budowaniu marki osobistej. Profesjonalne zdjęcia są tego niezbędnym elementem.
A czy sama sesja będzie się kojarzyła miło, czy ciężko, to zależy od nastawienia. Na pewno będzie ciekawym doświadczeniem!
Sądzisz, że wśród kobiet brakuje ekspertek, czy może za mało się je pokazuje? Jako fotografka częściej robisz kobietom sesje beauty, czy może tych biznesowych jest równie dużo?
Nie brakuje ekspertek, jednak kobiety wciąż uczą się chwalić swoimi sukcesami. Uważam, że bez względu na płeć warto pokazać światu, w czym jest się dobrym. Fotografuję wiele aktywnych kobiet i zdecydowanie przeważają u mnie sesje biznesowe. Może wynika to z faktu, że panie aktywnie rozwijają działalność on-line, w której dobrej jakości zdjęcia są istotne. A może ma związek z tym, że lubię się otaczać aktywnymi, mądrymi osobami 🙂 Drogie Panie, serdecznie zapraszam na sesję!
Chcesz zobaczyć zdjęcia i wywiady z Projektu Kobiety Krakowa? Zajrzyj tutaj: Kobiety Krakowa – wywiady
Chcesz zostać Kobietą Krakowa? Zajrzyj tutaj: Kobiety Krakowa XI. edycja
Więcej zdjęć Barbary Bogackiej z jej sesji biznesowych: