Zasady biznesowego dress codu
Główna zasada biznesowego dress codu – ubiór ma być profesjonalny i dobrany adekwatnie do stanowiska, jakie pełnimy w firmie. Wiele kobiet zadaje sobie pytanie: czy ubiór w pracy musi być nudny? Czy dozwolone są tylko

Profesjonalny wizerunek kobiety w biznesie – zasady biznesowego dress codu / fot. fotolia
Główna zasada biznesowego dress codu – ubiór ma być profesjonalny i dobrany adekwatnie do stanowiska, jakie pełnimy w firmie. Wiele kobiet zadaje sobie pytanie: czy ubiór w pracy musi być nudny? Czy dozwolone są tylko kolory takie jak biały, czarny i granatowy? Jaki jest złoty środek na to, by wyglądać dobrze w danym stroju oraz czuć się w nim komfortowo, a jednocześnie prezentować się profesjonalnie? Oto kilka wskazówek.
1. Bielizna powinna być zakryta, niewidoczna. Ramiączka od stanika lub majtki nie powinny wystawać poza bluzkę lub spodnie. Należy unikać ciemnej bielizny pod jasnym ubraniem i na odwrót, a także zbyt ciasnej, odznaczającej się np. pod bluzką.
2. Ramiona, pachy, brzuch i plecy powinny być zakryte – świadczy to o szacunku do innych.
3. Odpowiednio dobierajmy głębokość dekoltu – najlepiej sprawdzić to w domu, pochylając się do przodu, przed lustrem. Unikniemy wtedy niezręcznej sytuacji, np. podczas podawania dokumentów szefowi zza biurka.
4. Unikajmy zbyt obcisłych ubrań – wyglądają nieelegancko, a co więcej wyglądamy w nich na grubsze, niż jesteśmy w rzeczywistości. Pamiętajmy, że ubiór dopasowujemy indywidualnie do naszej sylwetki – nie sugerujmy się metkami w sklepie, ponieważ np. rozmiar 36 w jednym sklepie, nie będzie równy rozmiarowi 36 w innym sklepie. Poza tym każda z nas ma inną figurę i nie zawsze można ją dokładnie dopasować do określonego rozmiaru. Zdarza się też tak, że możemy nosić bluzki w rozmiarze 36, a spodnie w rozmiarze 38 itd.
5. Nie odsłaniajmy nóg powyżej kolan. Przed wyjściem do pracy sprawdźmy, jak prezentuje się nasza spódnica kiedy siedzimy. Jej brzeg powinien się kończyć nie wyżej niż przed kolanem. Jeśli pokażemy za dużo, nie będziemy traktowane poważnie. Podobnie sprawa wygląda z głębokimi rozcięciami w spódnicach – ich długość również ma ogromne znaczenie, szczególnie w pozycji siedzącej.
6. Spódnica – fason dobieramy odpowiednio do naszej sylwetki, najlepiej sprawdzają się spódnice proste, ołówkowe. Długość: najkrótsza powinna sięgać tuż przed kolano.
7. Nigdy nie rezygnujmy z rajstop – bez względu na porę roku obowiązuje zasada noszenia rajstop lub pończoch. Naga skóra nóg uznawana jest za brak profesjonalizmu.
8. Obuwie powinno zakrywać palce. Latem dopuszczalne jest założenie butów odsłaniających piętę. Niedozwolone w pracy biurowej są sandały.
9. Żakiet w pracy – unikajmy sztywnych, źle dopasowanych. Zapięty żakiet powinien być lekko dopasowany i układać się swobodnie wzdłuż linii ciała.
10. Bluzki – unikajmy bluzek mocno przylegających do ciała (np. z lycry) oraz tych z głębokimi dekoltami. Jeśli w zimie zamiast bluzki i żakietu chcemy ubrać sweterek, musi on być dobrej jakości (pamiętajmy, by nie był zmechacony w żadnym miejscu).
11. Sukienki: to bardzo dobra alternatywa dla bluzki i spódnicy, wystarczy zarzucić na nią żakiet. Uważajmy na letnie, lekkie sukienki. Dobierajmy cielistą bieliznę, która nie będzie prześwitywała przez materiał.
12. Spodnie – najlepiej z prostymi nogawkami, w kant.
13. Włosy – włosy nie powinny zbytnio nachodzić na twarz i jej zasłaniać. Włosy półdługie (maksymalnie do ramion) mogą być rozpuszczone, ale powinny być staranie wyczesane. Włosy długie powinny być spięte, najlepiej w tzw. koński ogon. W przypadku włosów krótkich należy unikać włosów nadmiernie natapirowanych. Zrezygnujmy z kolorowych spinek, wsuwek, klamer i opasek na włosy.
14. Dłonie – pamiętajmy, drogie Panie, że dłonie to nasza wizytówka. Powinny być zadbane, wypielęgnowane. Manicure – najlepiej naturalny. Świetne sprawdza się tutaj francuski manicure lub paznokcie pomalowane na jeden, niejaskrawy kolor. Należy unikać długich tipsów oraz pstrokatych dodatków, np. kolorowych brokatów, cyrkonii.
15. Biżuteria – złota zasada: im mniej, tym lepiej. Biżuteria powinna być klasyczna – a więc wszystkie kolorowe, duże kolczyki i bransoletki musimy odłożyć na inną okazję.
16. Kolory w biznesie to przede wszystkim: biel, beż, błękit, granat, szarość, czerń. Warto pamiętać o pewnej zasadzie: jasne kolory optycznie poszerzają, a ciemne – wyszczuplają. Zatem dobierajmy kolory odpowiednio do naszej figury i wzrostu. Jeśli np. chcemy wyglądać na wyższe, niż jesteśmy w rzeczywistości, to zawsze ubierajmy ciemniejsze rzeczy od pasa w dół, a jaśniejsze od pasa w górę. Pamiętajmy również, że kolory musimy dobierać w zależności od tego, jakim typem kolorystycznym jesteśmy, tzn. odpowiednio do koloru naszych włosów, oczu oraz cery. Odpowiedni kolor to taki, w którym nasza twarz wygląda świeżo, promiennie, natomiast źle dopasowany kolor będzie podkreślał cienie pod oczami, a my same będziemy wyglądać blado i ponuro. Szczególnie muszą na to uważać panie o delikatnej urodzie – jasnej cerze i blond włosach – czerń nie jest Waszym sprzymierzeńcem, możecie ją ubierać tylko od pasa w dół. Zamiast czerni lepiej włożyć granat.
17. Makijaż biznesowy: najlepiej prezentuje się makijaż make up no make up – czyli makijaż bez makijażu. Powinien on subtelnie podkreślać naszą urodę, tuszować niedoskonałości skóry oraz podkreślać w naszej twarzy to, co najładniejsze. Najważniejsza zasada to naturalność. Makijaż ma być prawie niewidoczny (w tym tkwi cała jego tajemnica). Postaw na naturalny podkład (w identycznym kolorze jak skóra), cienie (neutralne kolory, np. kremowy, beżowy). Dla podkreślenia konturu oka możemy użyć ciemniejszego cienia: ciemnobeżowego, brązowego, szarego albo roztartej kredki. Raczej unikajmy mocnych kresek i eyeliner’a. Tusz do rzęs? Jak najbardziej tak, ale rzęsy muszą być starannie wyczesane (nie mogą być posklejane ani wyglądać sztucznie). Usta – wystarczy balsam do ust lub pastelowy błyszczyk. Dla Pań, które chcą bardziej podkreślić usta potrzebna będzie konturówka w odcieniu ust oraz delikatna pomadka. Róż nakładamy na szczyty kości policzkowych – efekt musi być naturalny. Paniom, które mają problemy ze świecąca się skórą, przydadzą się w torebce bibułki matujące lub zwykłe chusteczki higieniczne (jedna warstwa chusteczki, przyłożona do twarzy, zbierze nadmiar serum).
18. Zapach: każda z nas kocha perfumy, pamiętajmy jednak, by uważnie dobierać i aplikować zapach, gdy idziemy do pracy. Zapach nie powinien być zbyt mocny oraz wyczuwalny na daleką odległość.
Powyższe wskazówki dotyczyły ogólnych zasad biznesowego dress code’u. Należy jednak pamiętać o tym, że to, jaki strój powinniśmy włożyć do pracy, zależy od tego, czym zajmuje się firma, w której pracujemy (w tym jaka jest jej polityka wewnętrzna) oraz od stanowiska, jakie w niej piastujemy. Warto zaznajomić się z zasadami biznesowego dress code’u i starać się ich przestrzegać, jeśli chcemy wyglądać profesjonalnie i tak być odbierane przez otoczenie.
Angelika Gąska-Bełczykowska