Współdziałajmy w biznesie, bo współpraca popłaca ‒ wywiad z Renatą Zielezińską
A jak ty prowadzisz swoje interesy?
Można toczyć walki z konkurencją… tylko po co? Co by się stało, gdybyśmy przestali walczyć z konkurencją? Świat byłby piękniejszy, bo zamiast skupiać energię na bezproduktywne działania, moglibyśmy zaoferować klientom (wspólnej grupie docelowej) coś wyjątkowego, co przyniesie im wiele korzyści. Uważam, że mądrzy przedsiębiorcy współpracują, a pozostali marnują czas na konkurowanie. Będę powtarzać tyle razy, ile trzeba: współdziałajmy w biznesie, bo współpraca popłaca. Zapraszam na rozmowę z Renatą Zielezińską, twórczynią i wydawcą portalu biznesowego PolecanyBiznes.pl
Prowadzisz firmę od wielu lat. Świadczenie usług copywritingu i prowadzenie portali biznesowych to bardzo potrzebne działania, jednak wykonuje je wiele różnych osób czy firm. Czy inspirujesz się różnymi nimi w swojej pracy?
Zgadza się, we wrześniu będę świętować 11-lecie prowadzenia własnej firmy. Świadczę usługi copywritingu SEO i wydawcą 3 portali internetowych. Od początku istnienia mojej firmy dbałam o to, by budować silne marki osobiste, które będą mówić spójnym głosem własnym (każda z nich innym). Nie wzorowałam się na żadnej osobie ani żadnym portalu. Lubię się wyróżniać. Na przykład mój blog lifestylowy łączy tak wiele tematów, że w sumie trudno jest go sklasyfikować do jakiejkolwiek kategorii. Tematyka, którą na nim poruszam, znacznie wykracza poza lifestyle, a powstał on, ponieważ chciałam stworzyć miejsce w sieci, na którym będę pisać, o tym, co dla mnie ważne.
Wielotematyczny blog SposobyNaZycie.pl jest inspirowany moim życiem. Łączy tematykę budowy domu, prowadzenia firmy, parentingu, gotowania, finansów, ogrodnictwa, łączenia macierzyństwa z karierą zawodową i wielu innych. Natomiast portal biznesowy PolecanyBiznes.pl powstał z podpowiedzi intuicji – dla przedsiębiorców i z myślą o nich. Zależało mi na tym, aby zaprojektować przestrzeń, w której pojawiają się newsy ze świata biznesu, dedykowane dla każdej branży. Prowadząc ten portal, nadal słucham intuicji. Uważam, że jestem autentyczna w tym, co robię. Mam też własny styl, jeśli chodzi o świadczenie usług copywritingu. Wiele osób mówi mi, że moje teksty dobrze się czyta, również wyszukiwarki to potwierdzają. Nie inspiruję się żadną osobą, inspirację czerpię z codziennych wydarzeń i słucham własnej intuicji.
Jaka jest twoja definicja konkurencji? Czy ją dostrzegasz, obserwujesz? A może współpracujesz?
Nie lubię słowa konkurencja, pewnie dlatego często powtarzam, że ja nie mam konkurencji. Nie lubię też konkurować, bo nie zamierzam się z nikim ścigać w biznesie. Oczywiście są inni copywriterzy, istnieją inne portale internetowe. Wiele osób walczy z konkurencją… a moim zdaniem jest ona po to, abyśmy mogli świadczyć jeszcze lepsze usługi lub oferować jeszcze lepsze produkty. Dostrzegać, dostrzegam. Bywa, że współpracuję, choć to bardzo trudne, ponieważ wiele osób, kiedy proponuję im jakiekolwiek wspólne działanie, milknie. Być może jest to dla nich nieznane działanie albo obawiają się, że ukradnę im klientów. Ja jednak skupiam się raczej na tym, co dobrego mogę zrobić przy współpracy z innymi.
Czy uważasz, że rywalizacja między firmami jest nieunikniona, czy może dojść do połączenia, w których współpraca z konkurencją/ podobnymi firmami może przynieść korzyści?
Co by się stało, gdybyśmy przestali walczyć z konkurencją? Moim zdaniem świat byłby piękniejszy, bo zamiast skupiać energię w bezproduktywne działania, moglibyśmy zaoferować klientom (wspólnej grupie docelowej) coś wyjątkowego, co przyniesie wiele korzyści. Oczywiście można toczyć walki z konkurencją… tylko po co? Pamiętajmy, że to, na czym skupiamy swoją uwagę, rośnie. Będę powtarzać tyle razy, ile trzeba: współdziałajmy w biznesie, bo współpraca popłaca. Moim zdaniem, zamiast rywalizować z firmami oferującymi podobne produkty lub usługi, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest skupić się na zapewnieniu jak największej korzyści klientowi, albo zaskakiwać klienta robiąc dla niego coś dodatkowego, czego zupełnie się nie spodziewa. To przyniesie znacznie więcej dobrego.
Czy masz doświadczenie z udaną współpracą z konkurencją/ podobną firmą? Jeśli tak, to jakie korzyści wynikają z takiej współpracy?
Oczywiście, bardzo często współpracuję z innymi firmami, które świadczą podobne usługi oraz z innymi portalami internetowymi. Uważam, że z tego typu działań wynikają same korzyści i jest ich mnóstwo. Po pierwsze, możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców i zaprezentowania swoich produktów lub usług. Poza tym dobra współpraca pozostawia za sobą dobre wspomnienia. Często w sytuacji awaryjnej dla innego portalu czy copywritera, właśnie dzięki udanej współpracy otrzymuję płatne zlecenia.
Czy warto zgadzać się na każdą współpracę? Jak odpowiednio ustalać warunki i stawiać granice?
To zależy czy warunki współpracy nam pasują. Jedenaście lat temu, kiedy założyłam własną firmę, zgadzałam się na każdą współpracę, którą mi zaproponowano. Obawiałam się sama wyjść z inicjatywą albo że klient nie zaakceptuje moich warunków. Nikt mi też wtedy nie powiedział, że nie muszę pracować za marne pieniądze. Dziś już doskonale znam i cenię swoją wartość, potrafię stawiać granice, ustalać warunki i odmówić współpracy, gdy produkt lub usługa mi nie odpowiada, nie czuję wspólnego flow z potencjalnym partnerem biznesowym albo intuicja podpowiada mi, żeby uciekać, gdzie pieprz rośnie. Jednak na to potrzeba było wielu lat doświadczenia, zdobycia poczucia pewności siebie w biznesie oraz mnóstwo pracy nad swoim mindsetem.
Co poradziłabyś innym osobom, które chcą zacząć taką współpracę, ale się wahają?
Proponuję słuchać siebie i własnej intuicji, ona jest naszym najlepszym doradcą w biznesie. Przekonałam się o tym już wielokrotnie. Poza tym nie bój się negocjować warunków i stawiać granice. Nie musisz podejmować każdej współpracy, ani też żałować tego, że jakaś firma zrezygnuje ze współpracy, bo proponujesz własne warunki. Oczywiście warto być też elastycznym, ponieważ mikrofirmy nie mają budżetów marketingowych i możliwości takich jak ogromne i znane na całym świecie marki. Trzeba mieć to na uwadze, a czasem można zyskać na takiej współpracy znacznie więcej. Dzięki temu robisz miejsce dla przedsiębiorców, którzy zobaczą wartość w tym, co robisz.
Jaka jest historia powstania portalu PolecanyBiznes.pl? Czy tworząc go, inspirowałaś się konkurencyjnymi portalami?
Jedną z moich pasji stało się czytanie o milionerach, ludziach sukcesu oraz historiach powstawania firm. Pochłaniam mnóstwo książek na ten temat. We wrześniu 2022 roku, podczas lektury jednej z nich, zrodziło się we mnie pragnienie stworzenia portalu biznesowego. Nie był to pomysł jakich wiele, a raczej uczucie, które nie pozwalało skupić się na wykonywaniu bieżących zadań zawodowych. Myśl o portalu biznesowym nieustannie powracała jak bumerang. W ten sposób powstało wyjątkowe miejsce w sieci, jakim jest serwis dla właścicieli firm i przedstawicieli świata biznesu PolecanyBiznes.pl – stworzone z podpowiedzi intuicji, z myślą o przedsiębiorcach i dla przedsiębiorców.
Istnieje już wiele portali biznesowych. Dlaczego warto regularnie zaglądać na PolecanyBiznes.pl? Czym się wyróżnia na tle konkurencji?
W życiu i biznesie nie skupiam się na konkurowaniu. Uważam, że mądrzy przedsiębiorcy współpracują, a pozostali marnują czas na konkurowanie. Zależało mi na tym, by stworzyć przestrzeń online dla przedsiębiorców. Miejsce idealne do promocji ekspertów, liderów biznesu, właścicieli firm, przedstawicieli świata biznesu oraz prezentacji firm, w którym chcę opowiadać historie ludzi biznesu https://polecanybiznes.pl/category/biznes/historie-ludzi-biznesu/ oraz opowiadać historie powstania i perypetie różnych firm niezależnie od branży, w jakiej działają. Chcę słuchać głosu przedsiębiorców i prezentować go światu. Pisać o tym, co ważne w biznesie. Poza tym gwarantuję odmienne niż konkurencja spojrzenie na informacje ze świata biznesu, a także merytoryczne rozmowy z przedsiębiorcami.
Robię wszystko, co w mojej mocy, aby portal ludzi biznesu PolecanyBiznes.pl stał się pierwszym źródłem informacji ze świata biznesu i skarbnicą historii liderów biznesu. Chcę opowiadać szczególnie historie przedsiębiorców, którzy każdego dnia z pasją i zaangażowaniem rozwijają firmy, rozwiązują problemy innych ludzi, pracują na swój biznesowy sukces oraz zwiększenie rozpoznawalności i często są nagradzani za swoje wysiłki. Serwis dla przedsiębiorców PolecanyBiznes.pl powstał z potrzeby serca i podpowiedzi intuicji. Myślę, że czytelnicy to czują, ponieważ od samego początku ta strona cieszy się ogromną popularnością oraz zainteresowaniem, które przeszło moje najśmielsze oczekiwania.
Czyli portal biznesowy PolecanyBiznes.pl udowadnia, że współpraca w biznesie popłaca?
Jak najbardziej, każdego dnia! Uważam, że mądrzy przedsiębiorcy współpracują, natomiast ci, którzy konkurują – tylko egzystują. O tym, że współpraca popłaca, przekonałam się już wielokrotnie. Portal ludzi biznesu PolecanyBiznes.pl powstał po to, by zachęcać do współpracy i ja również praktykuję tego typu podejście. Moim zdaniem konkurencja nie istnieje i szkoda życia na to, by konkurować. Oczywiście nie każdy jest gotowy, by to zrozumieć. Wiele osób, firm, portali, kiedy zwracam się do nich z zapytaniem o współpracę – odmawia. Są też tacy, którzy od razu straszą RODO. Być może nie są przyzwyczajeni do tego typu rozwiązań albo obawiają się, że ukradnę im klientów? Tylko czy to w ogóle jest możliwe? Myślę, że zasadniczą rolę w takich sytuacjach odgrywa niskie poczucie własnej wartości. Poza tym są miliony przedsiębiorców w Polsce i na całym świecie. Ten fakt oraz wolny rynek sprawia, że każdy z nich może się zaprezentować w różnorodnych mediach. Od lat udowadniam, że współpraca pomiędzy portalami czy firmami – nawet z tej samej branży – jest możliwa. Często wiedzie do rozwoju wspólnych projektów oraz zapewnia nowe możliwości każdej ze stron.
Renata Zielezińska ‒ przedsiębiorczyni kobieta biznesu i aktywna zawodowo mama. Wirtualna asystentka, copywriterka SEO oraz wydawca 3 portali internetowych: portalu kosmetyczno-urodowego TrustedCosmetics.pl, portalu biznesowego PolecanyBiznes.pl oraz bloga lifestylowego SposobyNaZycie.pl. Od 2012 roku z sukcesami prowadzi biznes oparty na 5 filarach.