Saturday, December 4, 2021
Home / PARTNER MK  / Właściwości i zastosowania orkiszu

Właściwości i zastosowania orkiszu

Nareszcie renesans prastarych zbóż

orkisz

Orkisz imponuje zdrowotnymi właściwościami / fot. Pixabay

Zdaniem św. Hildegardy orkisz to pełnowartościowe zboże, a zarazem jeden z najzdrowszych produktów spożywczych. Uczona mniszka zalecała spożywanie orkiszu pod każdą postacią i ustanowiła go podstawowym składnikiem opracowanej przez siebie diety. Dlaczego warto jeść orkisz? Co można z niego przyrządzić? Gdzie szukać dobrych odmian? Podpowiadamy 

 

Dlaczego warto jeść orkisz?

Mniszka z Bingen wymienia szereg korzyści wynikających ze spożywania orkiszu. Zboże to ma działać rozgrzewająco, a zarazem łagodnie. Jest lekkostrawne, wzmacnia mięśnie i na długo zapewnia uczucie sytości. Święta podkreślała również, że orkisz ma pozytywny wpływ na samopoczucie, a ponadto przywraca właściwą strukturę ciała. Wiele tez mniszki znajduje potwierdzenie w XXI wieku. Zawartość składników odżywczych w orkiszu jest bowiem rzeczywiście imponująca. Znajdziemy w nim .in. duże ilości błonnika i białka, a także aminokwasów. Jednym z ważniejszych jest tryptofan, który bierze udział w syntezie białek i produkcji niektórych hormonów np. hormonu snu (melatoniny) i hormonu szczęścia (serotoniny). Orkisz to również źródło fenyloalaniny, która jest niezbędna do osiągnięcia prawidłowego wzrostu i ma wpływ na zdolność utrzymywania koncentracji. Ulubione zboże św. Hildegardy zawiera także cały szereg witamin: B1, B2, B3, B5, B6, B9, E, K, A oraz minerałów: magnez, cynk, fosfor, potas czy sód.  Co istotne, wszystkie składniki zawarte w orkiszu są bardzo dobrze przyswajane przez organizm, dzięki czemu komórki zyskują optymalne odżywienie. 

Jakie produkty orkiszowe można znaleźć w sklepach?

 

W sklepach oprócz ziaren znajdziemy także gotowe produkty orkiszowe: płatki, makarony, precelki, chrupki, ciasteczka, kaszę, chleby, wafle, ocet czy kawę. Zapewne przyda się również mąka, z której można przyrządzić placuszki, naleśniki, bułeczki lub ciasta. Możesz kupić ją tutaj: https://www.sklephildegarda.pl/pl/c/Maki-orkiszowe/127. Pamiętaj, że dobrej jakości produktów orkiszowych nie znajdziesz w przypadkowym sklepie. Najlepiej kupować je w sprawdzonych miejscach. Dobrym pomysłem jest skorzystanie z oferty sklepów internetowych. Zyskujemy wówczas niemal nieograniczony wybór produktów i szybki dostęp do opinii innych klientów. 

Sprawdzaj odmiany 

Orkisz to szlachetne i prozdrowotne zboże, ale niestety nie każda odmiana zapewni maksymalne korzyści dla organizmu. W ostatnich dziesięcioleciach jednym ze sposobów zwiększania plonów orkiszu było zastosowanie domieszki pszenicy. Podczas zakupów należy więc zwracać uwagę na odmianę zboża. Tylko pradawne lub oczyszczone odmiany okażą się najlepsze. Należą do nich m.in.: Ostro, Oberkulmer, Steiners Roter Tiroler, Frankenkorn, Altgold. Przy zakupie produktów orkiszowych uważnie czytaj więc składy, by dowiedzieć się z jakiego typu zboża zostały przyrządzone. 

Jakie posiłki z orkiszu warto przyrządzić?

Św. Hildegarda zalecała, by każdy dzień rozpoczynać od habermusu. To najważniejszy i najbardziej popularny hildegardowy posiłek. Można przyrządzić go z orkiszowej kaszy, płatków orkiszowych albo z ziaren. Dodatek mają stanowić jabłka, bertram i galgant oraz cynamon i miód. Właśnie z tych składników powstanie rozgrzewająca i odżywcza zupa orkiszowa, która doda nam energii na resztę dnia. Na drugie śniadanie można przygotować kanapki, oczywiście z wykorzystaniem chleba orkiszowego. Warto upiec go samodzielnie. To bardzo proste. Wystarczy wymieszać mąkę z solą, a potem dodać zakwas i wodę. Całość wyrobić i pozostawić na kilkanaście godzin do wyrośnięcia, a potem upiec. Można przyrządzić także orkiszową wersję pierogów. Wystarczy zamienić mąkę pszenną na tę wyrabianą z ziaren orkiszu. Z grysiku i płatków orkiszowych przygotujesz natomiast smaczne kotleciki, a mąka orkiszowa przyda się do upieczenia przepysznych muffinek. Jeśli chcesz przygotować szybki i zdrowy posiłek, usmaż orkiszowe naleśniki. Z ulubionymi dodatkami będą smakować równie dobrze jak pszenne. 

 

Orkisz to zdrowe i sycące ziarno. Można przyrządzić z niego smaczne i pożywne posiłki oraz pyszne słodkości. Jeżeli chcesz wzmocnić organizm, odbudować odporność i poprawić samopoczucie, włącz orkisz do swojego codziennego jadłospisu. 

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach