Wellness chce być wszędzie
Pierwszy Kongres SPA już za nami. Odbył się 19 września w jednej z sal konferencyjnych Stadionu Narodowego w Warszawie. Poprzez niezwykle nowoczesne położenie samego kongresu, jak i całą kadrę prelegentów całe wydarzenie nabrało jeszcze większej
Pierwszy Kongres SPA już za nami. Odbył się 19 września w jednej z sal konferencyjnych Stadionu Narodowego w Warszawie. Poprzez niezwykle nowoczesne położenie samego kongresu, jak i całą kadrę prelegentów całe wydarzenie nabrało jeszcze większej wartości. Dla osób z branży spa&wellness, dziennikarzy beauty, kosmetologów, terapeutów, właścicieli i menagerów hoteli spa, a także fanów zdrowego i harmonijnego trybu życia było to wydarzenie na którym trzeba było być.
Definicja SPA została określona przez Jean-Guy de Gabriac jako miejsce, które zmienia życie. Pierwszy z prelegentów to ceniony na świecie konsultant SPA oraz założyciel firmy szkoleniowo – konsultingowej TipTouch. Przedstawił on najważniejsze czynniki sukcesu ekonomicznego hoteli typu Destination SPA. Głównymi powodami przybycia do SPA to chęć trzeźwego myślenia, pragnienie odnowy ciała, a przede wszystkim oczyszczenie i uspokojenie serca. Nie możemy dać się zwodzić przeciwnościom losu – grunt to pomysły, które otworzą nam drogę do coraz to nowych możliwości, ponieważ to właśnie inspiracje są głównym bodźcem do działania.
Na świecie jest ok 100 tyś. obiektów SPA, zaczynając od Baja California [Ameryka], po najskrytsze zakątki Tajlandii [Azja]. Aby nasze marzenie o takim obiekcie na własność mogło się spełnić musimy zainwestować w dobry marketing, którego zadaniem będzie przygotowanie chwytliwej kampanii tak aby jak najwięcej klientów chciało odwiedzić nasz „raj na ziemi”.
Jeżeli chodzi o Polskę, wg. Jean-Guy de Gabric, powinniśmy skupić się na naszych ojczystych symbolach. Kluczem do sukcesu będzie trzymanie się elementów tradycji, które można łączyć z nowoczesnością, oczywiście z najważniejszym dodatkiem jakim jest pozytywna psychologia.
Kolejnym tematem do dyskusji było pytanie „Jak stworzyć unikalny i zyskowny hotel wellness&spa?” Na to pytanie odpowiedział nam dr Franz Lisner. Doktor jako założyciel Lisner&Partner Consulting posiada olbrzymie doświadczenie, a swoją prezentację przedstawił w niezwykle ujmujący i zabawny sposób. Wellness jest jakby wyższym „levelem” SPA, który potrzebuje jeszcze więcej alternatyw by osiągnąć upragniony cel – zadowolenie klienta. Przy podjęciu takiego wyzwania, jakim niewątpliwie jest budowa ośrodka wellness&spa, należy czerpać energię z natury – to ona nadaje rytm, który balansuje nasze życie. Czerpmy z natury jak najwięcej inspiracji, które pozwolą odnaleźć nam idee i możliwości. Pamiętajmy również o tym, aby śledzić nowinki z branży, musimy być cały czas na bieżąco. Natomiast jeśli chodzi o naszych klientów, nie dajmy im zwariować szeroką gamą zabiegów terapeutycznych czy samego spa menu. Skierujmy naszą działalność w skupione grono odbiorców, wtedy łatwiej będzie nam odnieść powodzenie.
Alla Sokolova jest współzałożyciel i dyrektorem generalnym pierwszego miejsca na Łotwie przeznaczonego na wellness. Tematem jej prezentacji było opracowanie skutecznego programu wellness dla gości indywidualnych. Jedna z najlepszy menadżerów spa przedstawiła nam przykłady na podstawie swojej pracy w Amber Sea Hotel&Spa. W ich placówce wyznaje się filozofię siedmiu zasad, które mówią o indywidualnym poczuciu jednostki, analitycznym podejściu, kontakcie z gościem (przed i po pobycie), badaniach lekarskich i o różnych testach zdrowotnych. Każdy gość spa, choć można go również nazwać pacjentem, jest postrzegany jako indywidualna jednostka, która podczas pobytu skierowana jest ku odbudowie, a także na celu jest delektowanie się w poznaniu siebie. Jednak pamiętajmy o tym, że to w jaki sposób my osiągniemy pomyślność zależy tylko od naszego innowacyjnego, kreatywnego myślenia.
Po pierwszym etapie kongresu przyszedł czas na pytania skierowane do zagranicznych ekspertów. Tematyka pytań była o tym jak zadbać o klienta nowego i starego przy zmianie naszej oferty, a także jak możemy wykorzystać specyfikacje Europy. Troje prelegentów odpowiedziało niemalże jednogłośnie. Najistotniejsza jest współpraca pracowników jednocząca światowe trendy marketingu z przyrodą. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić klientowi spersonalizowane usługi typowe do jego wymagań i potrzeb, a to zapewni nam jego zadowolenie.
Po krótkiej przerwie, kiedy wróciliśmy do Sali Kongresowej czekał tam na nas przemiły i przezabawny prof. Hiroaki Tanaka, pochodzący z Japonii gdzie wykłada na Uniwersytecie Japońskim. Profesor przeprowadził prezentację o slow joggingu. Okazuje się, że sprytny pomysł, wcale nie męczący i niewymagający wielkiego zaangażowania może być drogą do długowieczności współczesnego człowieka. Głównym powodem szybkiego umierania na świecie jest otyłość. Niestety w biegu codziennych obowiązków, wszechobecnego stresu zapominamy o naszym zdrowiu. Złotym środkiem jest slow jogging lub step. Nasz gość specjalny w swoich badaniach udowodnił, że dzięki poprawieniu wydolności aerobowych jesteśmy w stanie spalić dwukrotnie większą ilość kalorii. Musimy tylko zacząć uprawiać tzw. „powolny bieg”, coś w stylu szybszego chodu, dużo wysiłku to nas nie kosztuje, a przynosi wiele korzyści.
Kongres SPA był również okazją do przedstawienie wyników debiutowego konkursu „SPA Prestige Design Award” 2012/2013. Po przedstawieniu najpiękniejszych obiektów SPA w Polsce, przyszedł czas no ogłoszenie wyników. Główną nagrodę zdobył Hotel Narvil Conference&SPA, znajdujący się w Serocku. Jury w składzie ponad 30 osób z pewnością urzekł swoją nowoczesną architekturą, umiejętność wtopienia się w otaczającą go naturę. Symbolami Hotelu jest woda, jako żywiołowość, dobra energia i zdrowie.
Druga część spotkania rozpoczęła się wykładem Adama Hoka – dyrektor generalny Hotelu Zdrojowego Pro-Vita Wellness. Innowacyjnością tego obiektu jest wprowadzenie oferty dla osób biznesowych, tzw. Corporate wellness. Dzięki wprowadzeniu takich usług maksymalizujemy ludzki potencjał. Jest to również sposób na zmobilizowanie samego pracodawcy by inwestował w swoich pracowników. Czy jest to korzystne ? Wg badań 61% firm wprowadziło takie oferty dla osób zatrudnionych w ciągu ostatnich 5lat. Okazało się, że występuje mniej absencji spowodowanych chorobami, większa efektywność pracy, pracownicy są bardziej skupieni na pracy, a szczególnym zaskoczeniem było to, że czują się bardziej bezpiecznie w pracy. Działa to w obie strony, nie tylko pracownik jest zadowolony, ale również firma. Wprowadzenie nagród w formie corporate wellness, polepszyło wizerunek firmy oraz zmniejszyło zwolnienia ze strony pracowników. Jeśli jesteś pracodawcą pamiętaj o tym, że rozwój osobisty i zawodowy to klucz do zwycięstwa. Szanujmy pracowników, nie zapominajmy o tym, że jest coś jeszcze oprócz pracy i życia zawodowego.
Nie zabrakło również miejsca na terapie – alternatywne SPA. Beata Sekuła przedstawicielka Międzynarodowego Instytutu Refleksologii Twarzy, wybitna terapeutka, zajmująca się również coachingiem, przedstawiła nam naturalne metody, które w istocie potęgują nasze zdrowie. Głównym czynnikiem zagubienia ludzi jest to, że tęsknią za równowagą, harmonią jednak nie potrafią spełniać swoich potrzeb. Refleksologia jest rozwiązaniem, można dzięki niej ukoić swoje nerwy, zapomnieć o stresie, wyzbyć się problemów i traumatycznych przeżyć. Atmosfera SPA sprzyja holistycznemu podejściu człowieka do zdrowia.
Miejsce również znalazło się oczywiście dla tematyki „wellness dla niepełnosprawnych”. Adam Antonijczuk jest doradcą dla branży hospitality. Jego zdaniem najważniejszy jest projekt obiektu, jeżeli będzie on dobrze przemyślany wszyscy goście będą mogli z niego korzystać. Nie możemy kierować się stereotypami, przystosowanie obiektu pod osoby niepełnosprawne może być dla nas korzyścią, przede wszystkim finansową, ponieważ jest to nadal potencjalny klient.
Kierunki rozwoju turystyki spa&wellness w Polsce. Ten problem przedstawił Bartłomiej Walas – Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystcznej. Nowoczesny turysta jest niezależny, wymagający, coraz częściej jest gotowy na oferowaną cenę, a głównym motywem zakupu są rekomendacje. Można powiedzieć, że dzisiejszym trendem zachęcającym odbiorcę są emocje – to ten czynnik który przekonuje klienta o naszej ofercie. Polska nie kojarzy się ze dystancją spa&wellness choć popyt i podaż występują. Czemu nie potrafimy ściągnąć obcokrajowców do swoich obiektów spa ? chociaż w sezonie ? Trzeba przemyśleć i zbudować strategię produktu, znaki rozpoznawalności i rekomendacyjne, a także pobudzić do działania system certyfikacji. Współpraca z konsorcjami pozwalają na budowę wspólnej sieci i marki, może warto w końcu z tego skorzystać.
Przedostatnim etapem całego Kongresu była prezentacja wyników II edycji badań SPA @ Hotel Poland 2013, przedstawione przez Annę Koreńczuk. Okazało się, że wyniki są w miarę zadowalające, lepsze niż w zeszłym roku, jednak jak na światowe standardy jest to wciąż za mało. Zaniżają te statystyki również miejsca, które nazwały się miejscem spa, choć nie spełniają takich warunków. Dlatego też ostatnim punktem dyskusji było to czy jest nam potrzebna certyfikacja obiektów SPA? Jednogłośna odpowiedź: TAK ! Bo czy SPA, jest pensjonatem, który ma jedną saunę lub jacuzzi na 30 pokoi ? raczej nie. Certyfikacja będzie podstawą do złożenia obietnic klientowi, który do nas przyjedzie. Za obszary kluczowe odpowiedzialne za percepcję i kreowanie ostatecznego poczucia satysfakcji jakości usług obiektu SPA zostały uznane: wyjątkowy charakter obiektu spa&wellness, otoczenie i lokalizacja sprzyjająca regeneracji sił fizycznych i psychicznych, oferta nieustanne dążąca do doskonałości, wysoki komfort pobytu, przemyślane menu indywidualnie dostosowane do potrzeb pacjenta. Również dziękujemy dr. Rafałowi Rouba, który ukazał nam problematykę certyfikacji obiektów spa&wellness.
Z fachową pomocą organizatorów, z zaangażowaniem zaproszonych gości i prelegentów Kongres SPA po raz pierwszy i miejmy nadzieję, że nie ostatnio odniósł upragniony sukces. Przedstawiona atrakcyjność obiektów spa&wellness, zmotywowanie właścicieli, słuszne uwagi, niezwykle istotne propozycje rozwoju – oby te czynniki były naszym wyznacznikiem do tworzenia coraz to nowych, wspaniałych miejsc, gdzie każdy z gości będzie mógł się odprężyć, gdzie dzięki pomocy specjalistów zmotywuje się do kolejnych działań. Grunt to się nie poddawać i odnaleźć na nowo spokój ducha.
Anna Górzyńska