Wednesday, July 24, 2024
Home / PARTNER MK  / Well-being – jak o niego dbać i utrzymać zdrowie psychiczne?

Well-being – jak o niego dbać i utrzymać zdrowie psychiczne?

Kluczowy dla życia w harmonii

Well-being

fot. Envato Elements

Kto nie chciałby cieszyć się dobrym samopoczuciem każdego dnia? Choć wszyscy napotykają na swojej drodze pewne trudności i problemy, odrobina troski o tak zwany well-being może wprowadzić do Twojego życia wiele zmian. Określenie to tłumaczone dosłownie oznacza dobrostan, o który możesz zadbać, zwracając uwagę na kilka ważnych elementów składowych budujących pozytywne nastawienie psychiczne

 

Czym jest well-being i co się na niego składa?

Well-being to określenie pochodzące z języka angielskiego, tłumaczone jako dobrostan. Odnosi się ono przede wszystkim do dobrostanu psychicznego, który można opisać jako ogólne poczucie komfortu, zadowolenie z życia i zaspokojenie podstawowych potrzeb. W tym holistycznym podejściu ważne jest zwrócenie uwagi na kilka elementów mających duży wpływ na Twoje samopoczucie.

 

Z pewnością wiele z nich jesteś w stanie wymienić samodzielnie: równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym, regularny odpoczynek czy podtrzymywanie relacji międzyludzkich. Nie musisz jednak samodzielnie zastanawiać się nad wszystkimi. Opracował je amerykański psycholog Martin Seligman, wyróżniając 5 najistotniejszych:

 

• pozytywne emocje – nadzieja, radość, zadowolenie czy wdzięczność – ich odczuwanie jest ważne, dodaje energii i buduje pozytywne nastawienie;
• zaangażowanie – kiedy robisz coś z pasją, odczuwasz satysfakcję i przyjemność;
• relacje – nikt nie jest samotną wyspą, a nawet ci, którzy lubią samotność, potrzebują kontaktu z innymi ludźmi;
• poczucie sensu – niezbędne, żeby znaleźć motywację, czuć się potrzebnym i wyznaczać sobie kolejne cele;
• osiągnięcia – nawet niewielkie cele, które udało się zrealizować, pomagają uwierzyć we własne siły i ciągle się rozwijać.

Well-being

Grafika Partnera

Interesuje Cię well-being, ogólnie pojęta równowaga psychiczna czy odkrycia naukowe dotyczące ważnych dla człowieka kwestii? Zajrzyj na stronę ewolucjamyslenia.pl – znajdziesz tam wiele ciekawych artykułów o zdrowiu i nauce, dzięki którym poszerzysz swoją wiedzę.

Przede wszystkim zadbaj o swój styl życia i zdrowe nawyki

Pamiętaj, że well-being odnosi się do Twojego codziennego życia. Jeśli chcesz rzeczywiście zadbać o swój dobrostan psychiczny, zwracaj na niego uwagę na co dzień, a nie jedynie wtedy, gdy znajdziesz chwilę wolnego czasu. Jeżeli przez nadmiar obowiązków czy stres zaniedbasz swoje podstawowe potrzeby, na nic zdadzą się starania o poprawę samopoczucia.

fot. Envato Elements

Zacznij przede wszystkim od zwrócenia uwagi na swój styl życia i wprowadź do niego zdrowe nawyki. Przyjrzyj się swojej diecie i ilościom wypijanej wody. Każdego dnia znajdź chwilę na relaks i co najmniej 7 godzin na nieprzerwany sen. Postaraj się zadbać także o swoją aktywność fizyczną, niekoniecznie intensywną, lecz regularną, powtarzaną przynajmniej 3 razy w tygodniu. Bardzo istotne jest też unikanie długotrwałego stresu, który niekoniecznie zaprowadzi Cię do rozwiązania Twoich problemów, za to z pewnością osłabi Twoje samopoczucie i odporność, a nawet utrudni zasypianie, obniży apetyt i zdolność koncentracji.

Jak dbać o swój dobrostan psychiczny na co dzień?

Kiedy już przyjrzysz się swojemu stylowi życia, zwróć uwagę na czynniki wymienione przez Martina Seligmana jako elementy budujące well-being i dobrostan psychiczny. Na samym początku pojawiają się pozytywne emocje. Wydaje Ci się, że masz na nie niewielki wpływ? Zacznij więc zauważać odczucia, które towarzyszą Ci na co dzień, i to nie tylko w ważnych sytuacjach. Może po drodze do pracy spotkasz dawnego znajomego, który poprawi Ci humor? A może w domu czekać będzie na Ciebie Twoje ulubione danie? Zwróć uwagę na te momenty i pozwól sobie odczuwać zadowolenie!

 

Nie bój się zaangażowania. Nawet jeśli Twoje wysiłki nie dadzą oczekiwanych rezultatów, na pewno poprowadzą Cię w innym kierunku i przyniosą wiele cennych lekcji. Zaangażowanie odnosi się zarówno do życiowych pasji czy pracy, jak i relacji z innymi ludźmi. Nie unikaj kontaktów, a jeśli doskwiera Ci samotność, poszukaj ludzi, z którymi coś Cię łączy, na przykład zainteresowania, wykonywany zawód czy nawet życiowe trudności.

 

Na koniec pozostaje poczucie sensu i osiągnięć, które warto doceniać nawet wtedy, gdy są stosunkowo niewielkie. To właśnie one sprawiają, że zbliżasz się coraz bliżej do swojego celu i nieustannie się rozwijasz. Samodzielnie wybieraj cele, pamiętaj o nich i ciesz się każdym osiągnięciem, które prowadzi Cię w ich kierunku.

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ