Weekend Premierowy w (Starym) Teatrze Narodowym
Narodowy Stary Teatr w Krakowie w drugiej części sezonu 2012/2013 realizuje program BIO.S [tematem jest człowiek rozumiany jako jedność w pewnym określonym układzie]. W ramach tegoż programu przygotowane są w czerwcu 3 premiery.

Fot. materiał prasowy
Narodowy Stary Teatr w Krakowie w drugiej części sezonu 2012/2013 realizuje program BIO.S (tematem jest człowiek rozumiany jako jedność w pewnym określonym układzie).
W ramach tegoż programu przygotowane są w czerwcu 3 premiery:
BYĆ JAK STEVE JOBS. BOHATEROWIE POLSKIEJ TRANSFORMACJI. BALLADA O LEKKIM ZABARWIENIU HEROICZNYM w reż. Marcina Libery [SK | 21,22.06.2103]
BITWA WARSZAWSKA 1920 w reż. Moniki Strzępki [DS | 22,23.06.2013]
WANDA w reż. Pawła Passiniego [NS | 23,25.06.2013]
BYĆ JAK STEVE JOBS. Bohaterowie polskiej transformacji. Ballada o lekkim zabarwieniu heroicznym.
Michał Kmiecik
reżyseria: Marcin Liber
scenografia: Mirek Kaczmarek
kostiumy: Grupa Mixer
muzyka: Filip Kaniecki alias MNSL
obsada:
Anna Dymna / Ewa Kaim / Ewa Kolasińska / Katarzyna Krzanowska / Justyna Wasilewska (gościnnie) / Mieczysław Grąbka / Marcin Kalisz / Paweł Kruszelnicki / Wiktor Loga-Skarczewski / Adam Nawojczyk / Jacek Romanowski
inspicjent: Zbigniew S. Kaleta
sufler: Marta Baster-Górecka
Premiera: 21,22-06-2013, Scena Kameralna (ul. Starowiślna 21)
BYĆ JAK STEVE JOBS nie jest teatralizowaną biografią szefa i guru firmy Apple – Steva Jobsa. Dla Marcina Libera — reżysera, Michała Kmiecika — dramaturga oraz zespołu Narodowego Starego Teatru to próba zmierzenia się z żywą historią polskiej transformacji ustrojowej i ekonomicznej.
Spektakl jest równoległą historią polskich przemian oraz rozwoju kariery Jobsa.
To podjęcie dyskusji na temat zmian, jakie zaszły w Polsce od 1989 roku, z perspektywy trzech pokoleń — ludzi, którzy budowali polski turbokapitalizm, 40-latków, którzy kontestowali zmiany, a dziś sięgają po władzę oraz pokolenia wychowanego w nowych realiach, które otwarcie zadaje pytania o błędy popełnione w procesie transformacji i sugeruje potrzebę rozliczeń i zmian.
BITWA WARSZAWSKA 1920
Paweł Demirski
reżyseria: Monika Strzępka
scenografia: Michał Korchowiec
muzyka: Jan Suświłło
choreografia: Cezary Tomaszewski
obsada:
Marta Ojrzyńska / Dorota Pomykała / Anna Radwan-Gancarczyk / Małgorzata Zawadzka / Juliusz Chrząstowski / Marcin Czarnik (gościnnie) / Krzysztof Globisz / Grzegorz Grabowski / Rafał Jędrzejczyk / Michał Majnicz (gościnnie)
asystentka scenografa: Ewelina Lesik
inspicjent: Hanna Nowak
sufler: Iwona Gołębiowska
Premiera: 22,23-06-2013, Duża Scena (ul. Jagiellońska 1)
Spektakl duetu Strzępka/Demirski — jak można się domyślić — nie będzie freskiem historycznym analizującym przyczyny i następstwa tak zwanego cudu nad Wisłą, dzięki któremu Polacy powstrzymali Armię Czerwoną. Raczej szukaniem odpowiedzi na pytanie: co właściwie oznacza niepodległość, o co toczyła/toczy się gra, co nasz dziadek/pradziadek miał z tego, że w owym czasie bolszewicy nie weszli w głąb Europy?
W przedstawieniu pojawią się znane postaci historyczne, takie jak Piłsudski, Witos, Broniewski; nie zabraknie też Matki Polki. Twórców bardziej jednak interesuje współczesna Polska oraz świat, który otacza nas tu i teraz. Świat, w którym pewne rzeczy przestały już działać, pewne rozwiązania przestały się sprawdzać, a nowe jeszcze nie zostały znalezione. Jak deklarują, ich celem nie jest jednak kolejna łatwa krytyka narodowych cech, przeciwnie — refleksja, że być może właśnie dzięki nim niektóre rzeczy mogły/mogą zdarzyć się „tylko w Rzeczpospolitej”.
WANDA
Sylwia Chutnik, Patrycja Dołowy
reżyseria: Paweł Passini
scenografia: Anna Met
kostiumy: Zuzanna Srebrna
wizualizacje: Maria Porzyc
muzyka: Daniel Moński, Paweł Passini
obsada:
Marta Nieradkiewicz (gościnnie), Paulina Puślednik / Dorota Segda / Katarzyna Zawadzka / Szymon Czacki / Roman Gancarczyk / Zbigniew W. Kaleta / Ryszard Łukowski / Zbigniew Ruciński / Krzysztof Zawadzki
asystentka reżysera: Beata Kucharska
inspicjent: Ewa Wrześniak
sufler: Joanna Monkiewicz
Premiera: 23,25-06-2013, Nowa Scena (ul. Jagiellońska 1)
Wanda skoczyła do wody i co teraz? Czy jeden z ważniejszych mitów odbija się we współczesnych twarzach czy jest raczej niepokojącą historią o martyrologicznych tęsknotach?
Paweł Passini, Sylwia Chutnik i Patrycja Dołowy badają tajemniczą postać krakowskiej Wandy, która nie chciała Niemca. Przyglądają się jej, jak wpada do Wisły, jak urządza sobie nowe życie na jej dnie. Patrzą też w stronę widowni: kim dla nas jest opowieść o samobójstwie w nie swoim imieniu i czy jest nam w ogóle potrzebna?
Produkcja spektakli została dofinansowana w ramach projektu „IV edycja festiwalu re-wizje w Małopolsce” ze środków Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013
Źródło: materiał prasowy