Villeroy & Boch ‒ droga do świetności marki
Porcelana stołowa tej marki zdobi przyjęcia, wydawane przez najznakomitsze postaci naszych czasów. Ale Villeroy & Boch to nie tylko porcelana

Porcelana stołowa to wizytówka marki / fot. Villeroy & Boch
François Boch, producent kul armatnich, pochodzący z małej wioski w Lotaryngii, pewnego dnia zadał sobie bardzo ważne pytanie. A gdyby tak rzucić to wszystko i… zająć się garncarstwem? Jak pomyślał, tak zrobił. Wraz z trzema synami założył w 1748 roku małą pracownię garncarską. Czy była to dobra decyzja? Jak najbardziej – był to bowiem pierwszy krok do powstania marki Villeroy & Boch
Historia marki
Wysoka jakość ceramicznych wyrobów oraz smykałka do interesów Bochów sprawiły, że produkty z ich pracowni stały się znane poza lokalnym rynkiem. Dzięki poparciu cesarzowej Marii Teresy Bochowie zyskali zgodę na otwarcie fabryki w Luksemburgu, która otrzymała szlachetną nazwę „Manufacture Impériale et Royale”.
Warto wspomnieć o człowieku stanowiącym drugi filar marki. W 1791 roku przedsiębiorca Nicolas Villeroy nabył udziały w fabryce ceramiki w Vaudrevange (dzisiejsze Wallerfangen w zachodnich Niemczech). Sześć lat później stał się jej jedynym właścicielem. Ponieważ zależało mu na modernizacji produkcji, eksperymentował z drukowaniem wzorów.
Na początku XIX wieku Jean-François Boch kupił dawne opactwo benedyktyńskie w Mettlach. Dziś ten barokowy budynek jest siedzibą firmy Villeroy & Boch. Młody przedsiębiorca wprowadził nowoczesny, zmechanizowany system produkcji zastawy stołowej. Sam zaprojektował wiele maszyn i urządzeń. Skonstruował m.in. pirometr, który umożliwia kontrolę nad temperaturą w piecu do wypalania ceramiki. Wprowadzane modernizacje przyczyniły się do upowszechnienia porcelany. Do tego czasu porcelana stanowiła luksusowy i ekskluzywny produkt. Przez lata jej produkcja była monopolizowana przez Chińczyków. Jednak od chwili rozwoju fabryki Bocha porcelanowa zastawa mogła być wreszcie wytwarzana także w Europie. Dzięki temu porcelanowe wyroby mogły zdobić stoły nie tylko najbogatszych.
Rok 1836 był przełomowym momentem w dziejach marki. Właśnie wtedy zdecydowano się połączyć fabrykę Bochów z działającą w pobliżu firmą Nicolasa Villeroya. Fuzja ta zaowocowała rozpoczęciem produkcji wyrobów ze szlachetnej porcelany kostnej oraz ekspansją na nowe rynki. Jean-François, który do tej pory wkładał całe swoje serce w pracę, odtąd dzielił je między porcelanę a… wnuczkę Nicolasa Villeroya, którą wkrótce poślubił.

fot. Villeroy & Boch
Wkrótce też niemiecki producent porcelany poszerzył swoją ofertę o ceramiczne wyroby sanitarne. Na początku XX wieku rozpoczął produkcję wanien i toalet. Był to niezwykle ważny wkład w rozpowszechnianie higieny.
\Aktualnie fabryka Villeroy & Boch produkuje również płytki podłogowe, które cieszą się niemałym uznaniem. Dowodem na to może być zlecenie wykonania mozaiki podłogowej w katedrze w Kolonii – najważniejszej świątyni w tej części Niemiec. Mozaika o powierzchni 1300 m2 powstawała na przestrzeni aż pięciu lat.
Villeroy & Boch zaopatruje w serwisy obiadowe i serwisy do kawy wszystkich tych, którzy cenią wysoką jakość i estetykę porcelanowej zastawy stołowej. Od członków królewskich rodzin, przez papieży (korzystających z wyrobów firmy od 1955 roku), po „zwykłych” użytkowników. Współpracuje z wybitnymi artystami i projektantami, m.in. z Palomą Picasso, Luigim Colanim, Kenzo, Robertem Cappucim czy grupą Frog Design. Obsługuje nie tylko klientów indywidualnych, ale także hotele, banki czy szpitale.
Zastawa stołowa – flagowy produkt marki Villeroy & Boch
Villeroy & Boch specjalizuje się w produkcji zastawy stołowej. Wykorzystuje do tego wysokiej jakości porcelanę kostną lub porcelanę premium. Porcelana kostna (bone china) umożliwia uzyskanie bardzo cienkich, a jednocześnie wytrzymałych naczyń w odcieniu czystej bieli. Z kolei elementy zastawy stołowej wytworzone z porcelany premium pokrywa dodatkowa powłoka wzmacniająca. Dzięki temu są odporne na uszkodzenia. Naczynia wykonane z tego rodzaju porcelany są z reguły przystosowane do używania w kuchence mikrofalowej. Można je również bez obaw myć w zmywarce – nawet jeśli pokrywa je kolorowy dekor.
Porcelana Villeroy & Boch to szeroki wachlarz rozmaitych form i wzorów naczyń. Wielbiciele klasyki docenią tradycyjne kształty naczyń z serii Royal lub Anmut. Elementy tych kolekcji wykonane z porcelany kostnej w odcieniu śnieżnej bieli bez żadnych zdobień to doskonały dowód na to, że klasyka nigdy nie wychodzi z mody. Amatorzy białej zastawy w nieco nowocześniejszej formie znajdą coś dla siebie w kolekcji Artesano Original. Ta popularna seria doskonała do codziennego użytku lub niezobowiązujących przyjęć w gronie przyjaciół doczekała się również swoich zdobionych wersji.
Jeśli mowa o dekorowanej porcelanie, to w ofercie Villeroy & Boch jest w czym wybierać. Nie sposób nie wspomnieć o najstarszej kolekcji porcelany sygnowanej logiem Villeroy & Boch – Old Luxembourg. Zaprojektowane w 1768 roku naczynia ozdobione subtelnymi niebieskimi motywami roślinnymi do dziś cieszą się niemałą popularnością. W 250. rocznicę powstania kolekcji projektanci marki stworzyli jej nowoczesną wersję Old Luxembourg Brindille.
Villeroy & Boch nie ustaje w poszukiwaniu nowych inspiracji. Kwiatowe dekory, scenki z życia myśliwych rodem z dawnych rycin na porcelanie Audun. Bogate złote dekory inspirowane sztuką Orientu będące znakiem rozpoznawczym kolekcji Samarkand. Geometryczne wzory, których nie powstydziliby się artyści nurtu art deco, zdobiące porcelanę MetroChic. To przykłady tylko niektórych dekorów, jakie cieszą oczy na doskonałej porcelanie Villeroy & Boch. Co roku oferta marki poszerza się o kilka nowych kolekcji. Różnorodność stylistyczna sprawia, że każdy znajdzie tu coś dla siebie. Równocześnie najwyższa jakość wykonania naczyń pozwala mieć pewność, że nawet klasyczny biały talerz zrobi wyjątkowe wrażenie.
Pasta, Pizza, Soup i BBQ Passion to kolekcje dedykowane konkretnym daniom. Obejmują naczynia zaprojektowane w taki sposób, by maksymalnie ułatwić (i uprzyjemnić!) podawanie makaronu, pizzy, zupy czy dań z grilla. Cieszą się uznaniem smakoszy oraz specjalistów od designu. Talerz z kolekcji Pasta Passion zdobył nagrodę Red Dot Design w kategorii produkt, pokonując ponad 5000 innych produktów zgłoszonych do konkursu z 57 krajów.
Villeroy & Boch czerpie ze swojej bogatej tradycji, tworzy jednak dla współczesnych użytkowników, mając na uwadze ich pragnienia, gust oraz potrzeby. Z myślą o młodych amatorach dobrego jedzenia i jeszcze lepszego designu powstała kolekcja it’s my match. Obejmuje ona naczynia użytku codziennego dostępne w odcieniach bieli, różu oraz tropikalnej zieleni ozdobione motywami roślinnymi. Ryflowana (polerowana, ale nie szkliwiona) powierzchnia sprawia, że po naczyniach można pisać ołówkiem. Możemy więc zostawić wiadomości lub zabawne rysunki innym domownikom. Ślady ołówka są łatwo zmywalne, więc codziennie możemy cieszyć nowymi inspiracjami. Poszczególne elementy serii można dowolnie łączyć. Nuda więc na pewno nie zagości w jadalni użytkowników tej współczesnej serii naczyń.

fot. Villeroy & Boch
Villeroy & Boch pamięta również o młodych smakoszach. Naczynia z serii dedykowanych dzieciom ozdobione kolorowymi dekoracjami przestawiającymi wesołe misie czy przygody zwierzątek rozbudzą wyobraźnię i… miłość do dobrego jedzenia. A gdy przypadkiem się potłuką? Nic nie szkodzi! Porcelanowe naczynia dla dzieci objęte są dwuletnią gwarancją – jeśli się zniszczą, producent wymieni je na nowe.
Naczynia sygnowane Villeroy & Boch wykonane są zawsze z wysokiej jakości porcelany. Niemniej jednak ich twórcy niekiedy puszczają oko do użytkowników. Tworzą więc na przykład porcelanowe talerze czy filiżanki, które wyglądają jak wykonane z zupełnie innego materiału. Przykładem jest seria Manufacture. Obejmuje ona porcelanowe naczynia, wyglądające jakby były wykonane z różnych tworzyw, takich jak miedź, marmur czy łupek. W przypadku zastawy Manufacture Rock mamy do wyboru dwa odcienie o matowym wykończeniu: biały i czarny. Warto dodać, że czarne talerze zostały wykonane z całkowicie czarnej, a nie malowanej porcelany.
Oprócz kolekcji porcelany obejmujących kompletne serwisy obiadowe oferta marki Villeroy & Boch obejmuje również kolekcje serwisów kawowych oraz filiżanki i akcesoria dedykowane amatorom herbaty. Warto wspomnieć o najbardziej rozpoznawalnej kolekcji filiżanek NewWave Cafe, których znakiem rozpoznawczym jest wywinięte uszko. Firma Villeroy & Boch otrzymała w 2004 roku Niemiecką Nagrodę Innowacji Gospodarczej za nowatorską technologię produkcji kubka NewWave. Oryginalny kształt uchwytu został osiągnięty metodą odlewania wgłębnego. Kubki NewWave to również gratka dla kolekcjonerów – co roku projektanci Villeroy & Boch tworzą nowy dekor zdobiący kultowe naczynie.
Nie tylko porcelana
Uzupełnieniem zastawy stołowej są kryształowe szklanki i kieliszki. Podobnie jak w przypadku porcelanowych naczyń zachwyca liczba różnych stylów. Dzięki temu łatwo wybrać odpowiednie szkło pasujące do zastawy stołowej.
Niemniej ważnym elementem nakrycia stołu są sztućce. Klasyczne sztućce Villeroy & Boch z serii Louis, Piemont czy Oscar będą dobrze komponować się z większością serwisów obiadowych. Villeroy & Boch oferuje również sztućce dedykowane konkretnym kolekcjom porcelany. Sztućce NewWave wyróżniają się charakterystycznie zagiętymi trzonkami. Te z serii Modern Grace z prostymi uchwytami o kwadratowym wykończeniu doskonale uzupełnią porcelanową zastawę o tej samej nazwie. Porcelana i sztućce Modern Grace są inspirowane wzornictwem lat 60. ubiegłego stulecia.
Kolekcje sztućców z kolorowymi trzonkami S+ oraz Play! wniosą odrobinę koloru do każdej jadalni, urozmaicając aranżację stołu. Na specjalne okazje warto sięgnąć po złocone sztućce z kolekcji MetroChic d’Or lub Ella Gold Plated.

fot. Villeroy & Boch
Nowoczesna łazienka
Marka Villeroy & Boch wniosła ważny wkład w upowszechnienie akcesoriów sanitarnych w XX wieku. Do tej pory nie ustaje w opracowywaniu nowych technologii i projektów, które mają na celu poprawienie komfortu i zapewnienie najwyższej higieny użytkownikom swoich produktów.
Przy produkcji porcelany łazienkowej wykorzystują innowacyjne materiały takie jak odporny na zabrudzenia CeramicPlus czy antybakteryjny AntiBac. Ten drugi rodzaj materiału wzbogacony jest o jony srebra. Ich zadaniem jest zahamowanie rozwoju drobnoustrojów, dzięki czemu pozwalają cieszyć się czystą i higieniczną łazienką.
Szeroki wybór umywalek, wanien i brodzików prysznicowych sprawi, że łazienka stanie się miejscem idealnie dopasowanym do preferencji swoich użytkowników. Zarówno pod względem estetyki, jak i wygody korzystania.
Toalety myjące ViClean z regulacją temperatury i siły strumienia zapewnią użytkownikom wygodne i łagodne dla skóry odświeżenie. Za to eleganckie miski Subway 2.0, z uwagi na swoją niezwykłą popularność, możemy spotkać w większości prestiżowych budynków biurowych w Polsce.

fot. Villeroy & Boch
Troska o ludzi i środowisko
Firma to przede wszystkim ludzie. Nie tylko jej założyciele i dyrektorzy, ale także pracownicy. To właśnie oni każdego dnia dokładają wszelkich starań, by taśmę produkcyjną opuszczały produkty jak najwyższej jakości. Przedsiębiorstwo Bochów wprowadziło system ochrony pracowników już na początku XIX wieku. Ponadto właściciele firmy założyli sierociniec, szpital, dom starców, szkołę gotowania oraz inne instytucje pożytku publicznego. Wszystko to na kilkadziesiąt lat przed utworzeniem przez Bismarcka systemu opieki społecznej.
Do dziś Villeroy & Boch wspomaga domy dziecka. Obejmuje też patronatem wiele wydarzeń kulturalnych, które odbywają się w głównej siedzibie firmy, czyli w budynku benedyktyńskiego opactwa w Mettlach.
Firma Villeroy & Boch nie pozostaje również obojętna na losy naszej coraz mniej zielonej planety. Nieustannie optymalizuje swoje procesy produkcyjne. Przekłada się to na oszczędność energii i surowców. Równocześnie prowadzi także do zmniejszenia ilości ścieków i zanieczyszczeń, a także emisji CO₂. Producent marki postawił sobie za cel zmniejszenie swojego jednostkowego zużycia energii (elektrycznej i gazu) o 15% we wszystkich lokalizacjach do 2024 r. Dzięki nowoczesnej instalacji do mikrofiltracji odzyskuje się kilkaset ton glazury każdego roku. Redukuje to ilość CO₂ emitowanego do atmosfery aż do 30 ton rocznie.
Marika Kuśnierz 18 lipca, 2020
Uwielbiam takie historie. Warto pamiętać, że każda firma kiedyś zaczynała i nawet największe potęgi dzisiaj na rynku kiedyś były malutkimi firmami, które zatrudniały garstkę pracowników, były nierentowne i nie miały zbudowanej marki.