Home / PARTNER MK  / Trądzik dorosłych – dieta i pielęgnacja

Trądzik dorosłych – dieta i pielęgnacja

Sprawdź na co szczególnie zwrócić uwagę podczas walki z trądzikiem

Pomoc w walce z trądzikiem/fot. materiały prasowe

Trądzik to już nie tylko problem nastolatków. Coraz częściej obserwuje się występowanie tej dermatozy u osób dorosłych, którzy burzę hormonów mają dawno za sobą. W przypadku trądziku występującego po 20. czy 30. roku życia, rzadko przyczyną są problemy hormonalne, najczęściej odpowiada za niego zły tryb życia.

Pomoc w walce z trądzikiem/fot. materiały prasowe

Przyczyny trądziku u dorosłych

Z przyczyn hormonalnych wymienić można hyperandrogenizm, jednak to rzadka przypadłość. Trądzik dorosłych można zaliczyć do chorób cywilizacyjnych, wywołanych złą dietą i trybem życia. Szczególnie stres oraz spożywanie produktów o wysokim indeksie glikemicznym nasilają produkcję łoju. Także stosowanie perfumowanych, ciężkich, kryjących kosmetyków może zaostrzać objawy trądziku.

Pielęgnacja skóry trądzikowej

By skutecznie dbać o cerę trądzikową, trzeba uważnie dobierać kosmetyki. Zwracajmy uwagę na skład – im prostszy, tym lepszy. Preparaty muszą silnie nawilżać. Jednym z głównych mitów na temat dbania o cerę trądzikowa jest obiegowa opinia, że tak tłustą cerę trzeba wysuszać. Jednak nadmierne wysuszanie powoduje, że gruczoły zaczynają wytwarzać jeszcze więcej łoju. Istotne jest nawilżanie skóry, nawet jeśli jest ona tłusta. Dobrze by było, aby kremy miały w składzie witaminy C oraz E lub aloes, a także kwasy owocowe jak glikolowy, migdałowy oraz salicylowy, cynk, siarkę, algi, zieloną glinkę. Bardzo pożądanym składnikiem jest retinol, jak np. palmitynian retinolu znajdujący się w Iwostin Purritin krem (https://www.iwostin.pl/produkty/purritin/aktywny-krem/#), posiadający właściwości wspomagające odnowę naskórka i wzmacniający go. Kremy powinny być podstawą codziennej pielęgnacji. Istotne jest także codzienne oczyszczanie skóry z użyciem środków na bazie kwasu salicylowego lub glikoglikolowego i bardzo dokładny demakijaż z użyciem płynu micelarnego, żelu albo pianki do cery trądzikowej oraz toniku bez alkoholu. Dwa razy w tygodniu wskazane jest wykonywanie peelingu, by usunąć zrogowaciały naskórek. Peeling enzymatyczny na bazie kwasów owocowych będzie dobrym wyborem. Raczej nie poleca się peelingów mechanicznych z drobinkami ścierającymi, bo podrażniają trądzikową skórę. Raz w tygodniu warto sięgnąć po maseczkę oczyszczającą oraz nawilżająca. Jeśli wychodzi się na słońce, koniecznie trzeba nałożyć krem z filtrem UV. Miejscowo na zmiany skórne można stosować maści z cynkiem lub olejkiem z drzewa herbacianego. Do makijażu należy używać specyfików o lekkiej konsystencji, przeznaczonych do skóry wrażliwej lub trądzikowej, o działaniu przeciwbakteryjnym.

Dieta – co jeść?

Potrawy lekkostrawne, zdrowe, mające właściwości oczyszczające z toksyn, niezbyt ostre, nieprzetworzone, nietłuste i niesłone. Zatem warto spożywać razowy chleb i makaron, zamiast oleju stosować oliwę, używać ziół, jeść dużo warzyw. Szczególnie pomocne na cerę są produkty z beta-karotenem, czyli marchewka, pomidory, szpinak, brokuły, sałaty. Beta-karoten, czyli witaminę A, znajdziemy też w owocach jak melon, pomarańcze i brzoskwinie. Dobry wpływ na cerę mają witaminy z grupy B jak B1, B2 oraz witamina PP. Ta ostatnia pomaga łagodzić zmiany skórne. Gdzie występują naturalnie te witaminy? Przede wszystkim w orzechach, pestkach oraz roślinach strączkowych, a także w pieczywie z pełnych ziaren, wątróbce, jajkach, drobiu i drożdżach. Kiełki i soja z kolei zawierają cynk, który przyspiesza gojenie ran potrądzikowych. Także owoce morza, zwłaszcza ostrygi i małże, kasze, słonecznik, jajka oraz ryby, jak np. węgorz cechują się wysoką zawartością cynku. Przy trądziku ważne jest też oczyszczanie, a to zapewni nam błonnik, który pomaga pozbyć się toksyn z organizmu. Otręby, kasza jęczmienna, brązowy ryż, pełnoziarniste pieczywo, nasiona roślin strączkowych oraz awokado, fasola, seler, czosnek, szpinak, pietruszka, koper, rzepa, soczewica, chrzan, groch, soja i owoce jak jeżyny, maliny, porzeczki, żurawina, jabłka i gruszki zawierają sporo błonnika. Warto wspomnieć, że także suszone owoce mają wysoką zawartość błonnika. Osoby cierpiące na trądzik powinny szukać produktów z witaminą E – mają ją migdały, orzeszki ziemne, ziarna słonecznika, brokuły.

Dieta – czego unikać?

Przede wszystkim produktów wysokoprzetworzonych oraz fast foodów. Produkty zawierające sztuczne barwniki i konserwanty powinny wypaść z menu osób z trądzikiem, podobnie jak wysokoprzetworzone węglowodany, czyli białe pieczywo i makarony. Trzeba odstawić też napoje gazowane, słodkie oraz słone przekąski, smażone potrawy, tłuste sery i masło. Unikać należy soli i ostrych przypraw, jak papryka, pierz. Ograniczyć lub wyeliminować trzeba spożycie kawy oraz innych używek typu alkohol i papierosy, bo mogą one bardzo pogorszyć stan cery trądzikowej.

W przypadku silnego trądziku, oczywiście koniecznie jest zgłoszenie się do lekarza dermatolog i rozpoczęcie kuracji miejscowej lub ogólnej. Pomocne mogą być wizyty u kosmetyczki raz na kilka miesięcy na zabiegi oczyszczające, nawilżające czy złuszczające. W ostrym przebiegu trądziku, takie wizyty najlepiej także skonsultować z lekarzem.

Oceń artykuł
3 komentarze

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Czemu pytam?

Chcę być informowany/a o odpowiedziach