Sunday, November 29, 2020
Home / Kultura  / TOP 4 Kobiecym okiem: co nowego w kinie

TOP 4 Kobiecym okiem: co nowego w kinie

4 filmy, na które warto przejść się do kina tej wiosny

Maria Skłodowska-Curie

Karolina Gruszka jako Maria Skłodowska-Curie / fot. Witold Baczyk

Karolina Gruszka jako Maria Skłodowska-Curie / fot. Witold Baczyk

Maria Skłodowska-Curie była podwójną laureatką Nagrody Nobla, i to w dwóch dziedzinach nauk przyrodniczych. Została pierwszą w historii wykładowczynią na Sorbonie. Była siostrą, żoną, matką i kochanką. A nade wszystko – kobietą.
O ostatnim fakcie pamiętamy głównie za sprawą kontrastu jej płci i zawodu oraz zajmowanej przez nią pozycji. Marie Noelle, reżyserka ekranowej biografii badaczki, przypomina o pozostałych wymiarach jej kobiecości. Robi to za sprawą samej opowieści – obsadzając swoją bohaterkę w szeregu społecznych ról – i poprzez sposób opowiadania, zanurzony w sensualnej, kobiecej estetyce. Francuska reżyserka u Jane Campion podpatruje nietypowe użycie koloru, a od malarzy impresjonistów uczy się wrażliwości na światło. Jej film intensywnie działa na zmysły, nie tylko wzroku i słuchu.
Akcja dramatu rozgrywa się na przestrzeni kilku lat, mniej więcej między pierwszym a drugim wyróżnieniem Szwedzkiej Akademii Nauk. Nagrodę w dziedzinie fizyki Skłodowska-Curie (eteryczna, choć emanująca niezwykłą siłą Karolina Gruszka) otrzymuje wraz z mężem. Pierre jest jej partnerem naukowym, ojcem jej dwóch córek i najlepszym przyjacielem. Po jego tragicznej śmierci Maria zatraca się w pracy. Do życia wraca dopiero za sprawą romansu z innym uczonym, Paulem Langevinem. Gdy ich związek wychodzi na jaw, wybucha skandal. On jest żonaty. Ona jest cudzoziemką. Prasa bulwarowa nie zostawia na niej suchej nitki. Jednak Manię (jak nazywają ją najbliżsi) niełatwo jest złamać. Skłodowska-Curie nie rezygnuje z naukowej misji i wkrótce odbiera kolejnego Nobla.

Źródło: YouTube/ KinoŚwiat

Moje dwie ulubione sceny ukazują bohaterkę na dwóch (niesprzecznych!) biegunach jej istnienia. Gdy podczas naukowej konferencji Albert Einstein komplementuje Polkę, tytułując ją najinteligentniejszą wśród kobiet, Skłodowska-Curie dopowiada: „wśród mężczyzn również”. Kiedy po pierwszej nocy spędzonej z Paulem Maria kąpie się w wannie, inaczej niż w poprzednich scenach pospiesznych ablucji, zdejmuje ubranie i powoli zanurza się w wodzie. Czerpie wyraźną przyjemność zarówno z samej czynności, jak i faktu posiadania ciała zdolnego ją odczuwać. Tak, Skłodowska-Curie przede wszystkim była kobietą.

Mr. Gaga

Mr Gaga / fot. materiały prasowe

Mr Gaga / fot. materiały prasowe



Coś dla wielbicielek muzyki i tańca. Powrót do równowagi po oszałamiającym sukcesie uroczych, ale dość nieporadnych pląsów Emmy Stone i Ryana Goslinga w „La La Land”. W dokumencie Heymanna nie ma miejsca na amatorszczyznę. Jest za to sztuka najwyższej próby. Wbrew pierwszym skojarzeniom nie chodzi jednak o Lady Gagę, a o Ohada Naharina, jednego z największych współczesnych choreografów, autora systemu „Gaga” – unikalnego języka ruchu i rytmu. Wciąż nie mogę wyjść z podziwu dla potęgi jego wyobraźni i nieograniczonych możliwości ludzkiego ciała.

Źródło: YouTube/GutekFilm

Personal Shopper

Kristen Stewart w filmie „Personal Shopper” / fot. materiały prasowe

Kristen Stewart w filmie „Personal Shopper” / fot. materiały prasowe

Długo się zastanawiałam, czy uwzględnić thriller (horror?) Oliviera Assayasa w wiosennym zestawieniu. Jednak biorąc pod uwagę fakt, że jego poprzedni film, „Sils Maria”, uznałam za znakomity dopiero przy powtórnym oglądaniu, i mając na uwadze mój wzrastający zachwyt nad Kristen Stewart, postanowiłam zaprosić was na seans „Personal Shopper” – opowieści o asystentce celebrytki, która wyjeżdża do Paryża w poszukiwaniu dowodów na życie po śmierci. Niektóre sceny wywołują autentyczne dreszcze. Inne każą zadać pytanie, co by było, gdyby to David Lynch nakręcił „Poltergeista”.

Źródło: YouTube/Zero Media

W sieci

Kadr z filmu „W sieci” / fot. materiały prasowe

Kadr z filmu „W sieci” / fot. materiały prasowe

Na koniec moje kobiece oko pada na męskiego bohatera. Tym razem przenosimy się do Korei Północnej, a właściwie na koreańskie pogranicze. Ubogi rybak Nam Chul-Woo w wyniku problemów z łodzią trafia na terytorium kapitalistycznego wroga. Prędko przekonuje się, że – mimo różnic ideologicznych – po obu stronach Panmundżomu panują podobnie brutalne zasady. Wprawdzie w swoim najnowszym filmie Kim Ki-duk nie wraca do poetyckiego stylu, za który tak bardzo pokochali go zachodni widzowie, ale rezygnuje z makabry i prowokuje do myślenia.

Źródło: YouTube/ Cihad Turskoy

Ewa Szponar

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach