Thursday, December 5, 2024
Home / Moda  / Design  / Tkanina z kabla i papieru

Tkanina z kabla i papieru

O stylu inaczej. Co lepiej odda płytkość relacji międzyludzkich niż kable elektroniczne?

Myśląc o tkaninie artystycznej większość ma przed oczami dekoracyjny gobelin ścienny, obfitujący w majestatyczne mitologiczne lub biblijne sceny. Współczesna sztuka tekstylna postępuje wraz z nowoczesnym duchem naszych czasów, zaś artyści coraz częściej sięgają po innowacyjne materiały twórcze. Kto spodziewałby się, że gobelin można utkać z papieru albo kabli elektronicznych?

„Boże Ciało” Maria Węgrzyniak-Szczepkowska / fot. materiały prasowe

„Boże Ciało” Maria Węgrzyniak-Szczepkowska / fot. materiały prasowe

Maria Węgrzyniak-Szczepkowska jest artystką, która w procesie tkackim korzysta zarówno z tradycyjnych, jak i zupełnie niekonwencjonalnych surowców. W ten właśnie sposób sznurek, bądź przędzę pochodzenia naturalnego zestawia ona z kablami elektronicznymi, papierem, skórą, czy tworzywami organicznymi. Jednakże najchętniej w strukturę gobelinu artystka wkomponowuje przy pomocy tradycyjnych metod tkackich elementy rozmaitej odzieży. Często korzysta również z gotowych przedmiotów codziennego użytku, wybranych zgodnie z koncepcją ogólnej tematyki gobelinu. Dlatego też w pracy pt. „Mięso armatnie” istotną rolę pełnią ordery, metalowe menażki i elementy amunicji, zaś w tkaninie „Księgowość” – wkomponowany w papierową strukturę dzieła segregator i dziurkacz. Artystka szczególnie dba o to, aby wykorzystywane przez nią przedmioty nosiły znamiona autentyczności. Dlatego też wybiera do swoich realizacji rzeczy, które są poniekąd artefaktami przeszłości i posiadają ślady użytkowania, znamionujące ich własną, indywidualną historię. Dzięki temu, każdy z tych przedmiotów może stać się źródłem osobistej refleksji.

„Mięso armatnie” Maria Węgrzyniak-Szczepkowska / fot. materiały prasowe

„Mięso armatnie” Maria Węgrzyniak-Szczepkowska / fot. materiały prasowe

„Księgowość” Maria Węgrzyniak-Szczepkowska / fot. materiały prasowe

„Księgowość” Maria Węgrzyniak-Szczepkowska / fot. materiały prasowe

Chociaż wykorzystywanie w tkaninie unikatowej tak niekonwencjonalnych materiałów, jak ubrania, czy skóra zadziwia, Maria Węgrzyniak-Szczepkowska podkreśla, że jej intencją nie jest zaszokowanie widza, ale jak najbardziej precyzyjne uwydatnienie poruszanego tematu. Co bowiem lepiej odda problematykę współczesnej płytkości relacji międzyludzkich niż kable elektroniczne? Który przedmiot zilustruje bardziej dosadnie nieunikniony upływ czasu, jeśli nie stary, podniszczony zegarek kieszonkowy? Artystka niejednokrotnie akcentowała fakt, iż w jej realizacjach to właśnie treść determinuje kompozycję, decydując o użytym w pracy materiale, kolorystyce oraz fakturze.
W swoich dziełach Maria Węgrzyniak-Szczepkowska podejmuje istotne tematy o charakterze światopoglądowym. Dużo miejsca artystka poświęca zwłaszcza kwestiom związanym z duchowością oraz kondycją człowieka, demaskując przede wszystkim diametralne zmiany, jakie zachodzą współcześnie w obszarze relacji międzyludzkich. W oczach artystki na krytykę zasługują również, charakterystyczne dla dzisiejszych czasów, zjawiska podważające znaczenie tradycyjnej hierarchii wartości. Okazuje się, że niekonwencjonalne rozwiązania warsztatowe, stosowane przez Węgrzyniak-Szczepkowską są w stanie dobitnie wyrazić poglądy i idee, za którymi opowiada się artystka.

„Mariola” Maria Węgrzyniak-Szczepkowska / fot. materiały prasowe

„Mariola” Maria Węgrzyniak-Szczepkowska / fot. materiały prasowe

Podobnie jak inne dziedziny sztuk wizualnych, również tkanina unikatowa szuka dla siebie najlepszych, często zaskakujących form, wyrazu. Duży margines swobody dla artystów tekstylnych wciąż pozostawia dobór surowca twórczego, którym dziś może stać się dosłownie wszystko. Okazuje się bowiem, że tkać można także za pomocą drutu, drewna, a nawet włosów, czy jedzenia.

Patrycja Wachlik

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ