Monday, November 11, 2024
Home / Kultura  / Teatr KTO – nowa siedziba w sercu Podgórza

Teatr KTO – nowa siedziba w sercu Podgórza

Od 1 października możesz oglądać spektakle Teatru KTO w sercu krakowskiego Podgórza. Daj się zaskoczyć i WeźŻe Idź do Teatru

Teatr KTO ma nową siedzibę na Podgórzu.

Spektakl Inauguracyjny. Teatr Otwarty/fot. Rohit Paul Singh

„A imię jego czterdzieści i cztery” – wypadałoby powiedzieć o Jerzym  Zoniu, który po 44 latach wędrówki Teatru KTO, znalazł mu spokojną przystań w sercu krakowskiego Podgórza. Od 7 września 2021 roku Teatr KTO mieści się w nowym budynku, który został wzniesiony w miejscu legendarnego Kina Wrzos

 

Akt I – Nasz nowy dom

Teatr KTO od zawsze wędrował po ulicach, ale aż do Światowych Dni Młodzieży miał swoją stałą przestrzeń przy ulicy Gzymsików. Budynek jest własnością Arcybractwa Miłosierdzia – stowarzyszenia kościelnego, które istnieje w Krakowie już od 500 lat. Teatr musiał się przenieść.

 

Niestety jak to się mówi, nie gryź ręki, która cię karmi. Po premierze plenerowego spektaklu „Neomonachomachia” w reżyserii Bronisława Maja, cierpliwość Kościoła się skończyła. Adaptacja dzieła Ignacego Krasickiego odbyła się tuż przed wyborami w 2016 roku i została przyjęta na krakowskim rynku owacjami na stojąco.

Zamiast dwóch zakonów, widzowie mogli oglądać trzy (Biali, Czarni i Czerwoni), reprezentujące główne ugrupowania na polskiej scenie politycznej. „Neomonachomachia” podobnie jak w oryginale, odsłoniła obłudę i skompromitowała wszystkie przedstawione partie, a przy okazji także instytucję Kościoła Katolickiego. Słowo Madonna, które w chrześcijanskiej Polsce stanowi sacrum, zmieniono na Mamonna i użyto w piosenkach, czego Kościół oraz najwrażliwsi z wiernych, nie mogli Teatrowi KTO wybaczyć.

 

 

Dyrektor teatru został nawet zaproszony na przesłuchanie, które wspomina z uśmiechem:

„Przesłuchiwał mnie starszy sierżant, w ręku trzymał nagranie spektaklu, uwiecznionego przez prawicowego działacza oraz tekst Krasickiego. Policjant był trochę zażenowany – opowiada Jerzy Zoń – no, ale dostał skargę o obrazie uczuć religijnych, więc musiał mnie przesłuchać.

 

Przed ŚDM właściciele budynku zdecydowali się zamienić teatr na hostel dla pielgrzymów. Jak wspomina dyrektor, wydawało im się, że zbiją na tym fortunę. Ostatecznie spało tam zaledwie 6 osób przez góra 2 dni, a Teatr KTO musiał wynieść się z Gzymsików po ponad dwudziestu latach.

 

Akt II – Narodziny Teatru KTO na Podgórzu

„Wie Pani, co to jest żebranie”? –  odpowiedział Jerzy Zoń na pytanie, w jaki sposób udało mu się zdobyć 30 mln na remont budynku.

„W listopadzie wyjechałem z żoną do Domu Artysty, mieszczącego się przy molo w Sopocie. Musiałem się zastanowić jak zarządzać teatrem, bo od marca musieliśmy już opuścić budynek przy Gzymsików. Gdyby nie tajemniczy telefon Magdaleny Sroki, która jest dyrektorką Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, nigdy byśmy na to nie wpadli. Kiedy dowiedzieliśmy się, że Kino Wrzos jest własnością miasta, od razu wróciłem do Krakowa i po tygodniu budynek był nasz”.

 

 

Cała inwestycja w 2/3 została sfinansowana z funduszy miejskich, a resztę pieniędzy pozyskaliśmy m.in z UE oraz innych organizacji, wspierających działaność artystyczną. Środki wykorzystaliśmy nie tylko na remont budynku, lecz także na stworzenie ogrodu,gdzie znajduje się amfiteatr na 160 osób. Projektant Aleksander Janicki inspirował się sztuką japońską, której wpływy są widoczne niemal w każdym jego projekcie.

Budynek został wzniesiony przy zachowaniu starej konstrukcji, z widocznymi pozostałościami, które zachowano na pamiątkę legendarnego Kina Wrzos. Dla mnie osobiście to symbol podtrzymania swoistego dziedzictwa miejsca, które w latach 70. XX wieku było sercem krakowskiej sztuki filmowej i główną rozrywką w „senności socjalistycznych niedziel”.

 

Akt III – Teatr Otwarty – inauguracja

„Kiedy wszedłem ze swoją asystentką Danusią Różycką do budynku, mając w tajemnicy sześć milionów i to kino, Danuta podniecona mówi, że no świetnie. No tak, troszkę śmierdzi stęchlizną, ale można to wszystko podmalować, wymienić fotele, zmienić łazienki i jest teatr”– opowiada dyrektor Zoń.

 

 

Od 1 października w Teatrze KTO będzie realizowanych  dwadzieścia przestawień na miesiąc. Niedziela to dzień specjalny dedykowany rodzinom i dzieciom.  Dyrektor podkreśla, że Teatr KTO zachowa swój charakterystyczny styl, czyli przekaz pozawerbalny. Co parę tygodni zapraszane będą zespoły baletowe ze teatrem tańca. Przestrzeń zachęci do współpracy liczne zespoły międzynarodowe, które zawsze były w Teatrze KTO mile widziane.

 

 

Akt IV – Teatr KTO otwiera się dla dzieci

Każda niedziela stoi pod hasłem:  „Dziecko, dzieci, dzieciństwo” –  to ulubiony slogan dyrektora.

„Zaczynamy projektem od października, który ma charakter edukacyjny dla dzieci od 4 do 8 lat, a później od 8 do 12. Warsztaty z dziećmi będą związane z hasłami ekologii oraz tolerancji. Bardzo ważnym elementem jest kształcenie poprzez sztukę – wyjaśnia dyrektor Zoń –  dzisiejsza szkoła, nie spełnia  już tego zadania, stąd trzeba zapewnić młodemu pokoleniu nową przestrzeń, którą będzie teatr”.

 

Przeczytaj też: Karolina Cicha nominowana do Fryderyków wystąpi podczas Podgórskiej Parady Teatralnej 

 

dziennikarka, aktorka oraz komparatystka. Autorka szczególnie wrażliwa na kwestie praw kobiet, problemy społeczne oraz edukację seksualną. Nominowana do nagrody reporterskiej na Festiwalu Wrażliwy w Gdyni oraz Nagrody Młodych Dziennikarzy im. Bartka Zdunka w Krakowie. W wolnych chwilach tańczy, uprawia jogę oraz uczy się języka hiszpańskiego.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ