Monday, August 8, 2022
Home / POLECAMY  / Stan flow – co oznacza i jak go osiągnąć?

Stan flow – co oznacza i jak go osiągnąć?

To stan, któremu sprzyja robienie tego, co kochasz

stan flow

Stan flow najłatwiej osiągnąć oddając się swojej pasji / fot. ANTONI SHKRABA / Pexels

Stan flow pojawia się, gdy robimy coś jedynie dla przyjemności. Kiedy ostatnio bez reszty oddałaś się zwojemu hobby? Sprawdź, co dzieje się w ciele gdy doświadczasz flow oraz skorzystaj z 5 rad wyjaśniających, jak osiągnąć ten niezwykły stan

 

Flow – co to znaczy?

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, co to jest flow, należy zastanowić się, co lubimy robić najbardziej. Co sprawia, że zupełnie zatracamy się w czynności, którą wykonujemy? Dzięki czemu zapominamy o problemach i otaczającej nas rzeczywistości? W chwilach, gdy cali trwamy w jakiejś czynności, wykonując ją z lekkością i zaciekawieniem pojawia się właśnie stan flow. Czujemy wtedy jednocześnie dużo energii do działania, jesteśmy zaangażowani i skupieni. Czynność, którą wykonujemy jest dla nas jednocześnie wyzwaniem i czymś przyjemnym. 

 

Stan przepływu flow pojawia się zwykle, gdy czynność, którą wykonujemy jest kreatywna – np. gdy czytamy książkę, odwiedzamy muzeum, malujemy, piszemy. Najważniejsze jednak, by było to coś, czemu szczerze chcemy poświęcić swoją uwagę. Uczucie to porównuje się do stanu bycia w transie, uskrzydlenia lub przyspieszenia czasu. Choć stan flow jest trudny do opisania, z pewnością każda osoba, która go doświadczyła, zapamięta to doświadczenie na całe życie.

 

Sprawdź też:
Julia Cameron: Droga Artysty

 

Stan flow w psychologii

Skąd wzięło się określenie flow? Psychologia mówi o stanie flow odkąd pewien Węgier, Mihaly Csikszentmihalyi użył go w swoich badaniach. Psycholog zajmował się między innymi tym, czym jest szczęście i co je daje. Badał muzyków, sportowców i artystów i odkrył, że są oni najszczęśliwsi właśnie wtedy, gdy doświadczają oni stanu flow. Psychologia nie każe jednak ograniczać się tylko do tych zawodów – flow możemy doświadczyć wykonując jakąkolwiek czynność, której celem jest jedynie przyniesienie nam chwili szczęścia. 

 

Współcześnie to psychologia pozytywna bada to, czym jest flow i jakie procesy zachodzą w ciele, gdy go doświadczamy. Badaczom udało się dowieść, że będąc w stanie flow wyciszeniu ulega nasza kora przedczołowa, która na co dzień odpowiada za szereg procesów. Większość z nich nie kojarzy nam się pozytywnie – jest to np. planowanie działań i rozważanie tego, jakie będą ich konsekwencje. Kora przedczołowa hamuje także gwałtowne stany emocjonalne. Dzięki uspokojeniu jej działania, możemy się zrelaksować i poczuć, że zatracamy się w tym, co robimy. W stanie flow zwiększa się też produkcja endorfin i zmniejsza postrzeganie bodźców zewnętrznych. 

 

Stan flow – jak go osiągnąć?

Szereg pozytywnych czynników uaktywnia się, gdy wchodzimy w stan flow. Jak go osiągnąć? Aby zmaksymalizować szansę wystąpienia stanu flow, warto zadbać o te pięć obszarów.

 

1. Zastanów się, co lubisz robić. Pomyśl o tym, co jest dla ciebie ważne. Być może kiedyś tańczyłaś lub malowałaś, ale zrezygnowałaś z tego przez natłok obowiązków? A może dawno nie próbowałaś niczego nowego? Postaraj się odkryć w sobie nowe pokłady kreatywności, aby urealnić szansę na stan flow.

 

2. Zacznij priorytetować relaks. Jeżeli masz już pasję, postaraj się regularnie znajdować na nią czas. Pomyśl o niej jak o chodzeniu na terapię lub do lekarza. To czas tylko dla ciebie, kiedy dbasz o swoje zdrowie psychiczne, dlatego nie wolno ci go zaniedbywać ani o nim zapominać.

 

3. Wyłącz to, co cię rozprasza. Telefon, znajomi, partner, praca? Powiadom znajomych, że o konkretnej godzinie nie jesteś dostępna. Powiedz partnerowi, by nie pukał w drzwi, gdy oddajesz się temu, co lubisz. Wycisz i schowaj telefon, zapomnij o pracy. To czas tylko dla ciebie, dlatego musisz go szanować, zawsze – nie tylko, gdy chcesz doświadczyć flow.

 

4. Ćwicz mindfulness. Jeżeli chcesz łatwiej wyłączać się na to, co cię otacza i zanurzać się w doświadczeniu, regularnie trenuj uważność.  Możesz robić to medytując lub wykonując różne czynności w sposób uważny – np. jedząc uważne śniadanie czy świadomie ścieląc łóżko. W chwilach uważności skupiaj całą świadomość na wykonywanej czynności. Dzięki takim treningom będzie ci prościej nie rozpraszać się podczas wykonywania swojej pasji.

 

5. Powiedz znajomym. Porozmawiaj ze znajomymi o swojej pasji i zachęć ich do do tego, aby sami spróbowali osiągnąć stan flow. Być może mają już takie doświadczenie za sobą i chętnie podzielą się z tobą wskazówkami? A może właśnie dzięki tobie odkryją, czym jest flow? Z pewnością wypowiedzenie głośno tego, co chcesz osiągnąć jeszcze bardziej zmotywuje cię do osiągnięcia celu.

 

Zobacz także:
Medytacja – jak zacząć? Zalety i techniki medytacji dla początkujących

Dziennikarka z ambicjami, masą pozytywnej energii i tuzinem pomysłów. Interesuje się modą, psychologią i radiem. Prowadzi media społecznościowe. Otwarta na wszelkie nowości, nie boi się pająków, samotnych podróży ani ciekawych wyzwań.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ