Friday, October 4, 2024
Home / Rozwój  / Biznes  / SEO ‒ co to za skrót? Jak poprawić widoczność strony w sieci?

SEO ‒ co to za skrót? Jak poprawić widoczność strony w sieci?

Prowadzisz bloga lub masz stronę www? To cię zaciekawi

Czym jest seo

fot. Cybercashworldwide / Pixabay

Pozycjonowanie stron internetowych, czyli ich optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe (z angielskiego: Search Engine Opitimization, w skrócie: SEO) to działania zmierzające do tego, żeby Google zaufało Twojej stronie i prezentowało ją Twoim potencjalnym klientom możliwie wysoko w ich wynikach wyszukiwania. Przyjrzyjmy się poszczególnym składnikom tej definicji

 

Pozycjonowanie ‒ poprawianie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania

Słownik języka polskiego zna już słowo pozycjonowanie jako element języka środowiskowego, branżowego i podpowiada, że pozycjonować to poprawiać pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Aby uruchomić wyobraźnię, warto odwołać się także do definicji podstawowej: pozycjonować to ustawiać w określonej pozycji. Podsumowując: pozycjonowanie strony www to poprawienie jej pozycji w wynikach wyszukiwania poprzez ustawienie jej w określonej pozycji na liście rankingowej Google.

 

Optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe (z angielskiego: Search Engine Opitimization, w skrócie: SEO) to właśnie działania zmierzające go tego, żeby ustawić Twoją stronę w określonej – z Twojego punktu widzenia: optymalnej – pozycji na liście rankingowej Google.

Ale samo ustawienie strony www wysoko w wynikach wyszukiwania bez odpowiedniego merytorycznego przygotowania strony nie daje jeszcze gwarancji, że zrealizujesz swój cel biznesowy. Strona docelowa musi być zoptymalizowana w taki sposób, by pomóc użytkownikowi wykonać właściwą akcję (np. zakupy). Użytkownik ma nie tylko ZOBACZYĆ ją wysoko w wynikach wyszukiwania, ale i WEJŚĆ na stronę, PRZEJRZEĆ jej zasoby i KUPIĆ towar albo ZAMÓWIĆ usługę.

Co to SEO

fot. FreeBoilerGrants / Pexels

Dlaczego SEO jest ważne?

Po pierwsze, dlatego, że co do zasady, SEO zawsze będzie generować ruch, który przyniesie klientów lub przynajmniej przyda się do dalszych działań optymalizacyjnych (np. remarketingu w Google Ads).

Pod drugie, dlatego, że pozycjonowanie w długiej perspektywie jest tanie. Z czasem zainwestowane pieniądze generują coraz więcej zysków, bez podnoszenia nakładów na działania SEO. W skali kilku lat SEO to najtańszy kanał zdobywania ruchu!

Po trzecie, dlatego, że Google oraz inne wyszukiwarki to jedno z najlepszych źródeł ruchu. Jest tak, ponieważ tylko w wyszukiwarkach potencjalni klienci wpisują, konkretnie to, czego potrzebują. Jeśli ktoś czegoś szuka, to tego potrzebuje

Po czwarte, dlatego, że ruch uzyskany dzięki SEO nie zniknie nawet jeśli przestaniesz inwestować. Oczywiście z czasem konkurencja będzie w stanie Ci zagrozić, jednak nie stracisz ruchu z dnia na dzień.

 

Musisz pamiętać, że SEO to ciągły proces, który praktycznie nigdy się nie kończy ‒ nie da się raz na zawsze wypozycjonować strony www.

Co zrobić, żeby Google zaufało Twojej stronie ‒ jak działa Google?

Wiesz już, co kryje się za sformułowaniami pozycjonowanie strony www czy optymalizacja strony www pod wyszukiwarki internetowe. Teraz pora na kilka słów o tym jak działają takie wyszukiwarki, a właściwie jak działa Google, bo to wyszukiwarka ta odpowiada za ponad 95% zapytań zadawanych przez Polaków.

Audyt SEO

fot. Pixabay

Musisz wiedzieć, że dla większości fraz Google nie działa w czasie rzeczywistym, a gdy użytkownik wpisuje słowa kluczowe (pytanie) do wyszukiwarki, Google już wcześniej ma przygotowane wszystkie wyniki i ich kolejność. Żeby Google wyświetliło Twoją stronę temu, kto czegoś szuka w Internecie, wyszukiwarka musi tę stronę już mieć „w pamięci”. Innymi słowy, muszą być spełnione 3 warunki:

 

Google musi wiedzieć o tym, że Twoja strona w ogóle istnieje ‒ nie da się pozycjonować strony internetowej, której Google nigdy wcześniej nie widział.
Google musi też mieć możliwość zeskanowania wszystkich jej podstron ‒ nie da się wypozycjonować strony, jeżeli jej struktura jest niezrozumiała dla Google.
Google musi mieć zaufanie do Twojej strony ‒ nie da się wysoko wypozycjonować strony, której zawartość merytoryczna nie jest wartościowa dla osoby, która właśnie zadała pytanie (wpisała słowa kluczowe do wyszukiwarki).

 

Do optymalizacji stron internetowych, czyli SEO trzeba podchodzić bardzo strategicznie. Potrzebny jest plan działania i budżet na jego realizację. Jeśli dopiero ruszasz ze swoją stroną, nastaw się na 2-3 lata inwestowania. Potem przychodzi czas na odcinanie kuponów – jak napisano wyżej: pozycjonowanie w długiej perspektywie jest tanie. Z czasem zainwestowane pieniądze generują coraz więcej zysków, bez podnoszenia nakładów na działania SEO.

Podsumowanie

W SEO może inwestować prawie każdy. Wyjątkiem będą biznesy krótkoterminowe, które nie mogą czekać kilkunastu miesięcy na efekty. Działania optymalizacyjne możesz zlecić wyspecjalizowanej firmie albo pracować samodzielnie. Kluczowe są dwie kwestie:

 

• zoptymalizować stronę pod kątem technicznym ‒ niedociągnięcia na tym polu mogą zablokować dalsze działania SEO
• zoptymalizować treści odpowiadające za to, na jakie frazy Twoja strona pojawi się w Google ‒ brak treści oznacza brak widoczności

 

W przygotowaniu artykułu pomógł Maciej Cherubin, współwłaściciel Octamedia, specjalista do spraw SEO. Więcej o SEO możesz przeczytać tutaj: https://octamedia.pl/blog/co-powinienes-wiedziec-o-seo/.

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ