Wednesday, November 12, 2025
Home / Rozwój  / Biznes  / SEO ‒ co to za skrót? Jak poprawić widoczność strony w sieci?

SEO ‒ co to za skrót? Jak poprawić widoczność strony w sieci?

Prowadzisz bloga lub masz stronę www? To cię zaciekawi

Czym jest seo

fot. Cybercashworldwide / Pixabay

Pozycjonowanie stron internetowych, czyli ich optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe (z angielskiego: Search Engine Opitimization, w skrócie: SEO) to działania zmierzające do tego, żeby Google zaufało Twojej stronie i prezentowało ją Twoim potencjalnym klientom możliwie wysoko w ich wynikach wyszukiwania. Przyjrzyjmy się poszczególnym składnikom tej definicji

 

Pozycjonowanie ‒ poprawianie pozycji strony internetowej w wynikach wyszukiwania

Słownik języka polskiego zna już słowo pozycjonowanie jako element języka środowiskowego, branżowego i podpowiada, że pozycjonować to poprawiać pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Aby uruchomić wyobraźnię, warto odwołać się także do definicji podstawowej: pozycjonować to ustawiać w określonej pozycji. Podsumowując: pozycjonowanie strony www to poprawienie jej pozycji w wynikach wyszukiwania poprzez ustawienie jej w określonej pozycji na liście rankingowej Google.

 

Optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe (z angielskiego: Search Engine Opitimization, w skrócie: SEO) to właśnie działania zmierzające go tego, żeby ustawić Twoją stronę w określonej – z Twojego punktu widzenia: optymalnej – pozycji na liście rankingowej Google.

Ale samo ustawienie strony www wysoko w wynikach wyszukiwania bez odpowiedniego merytorycznego przygotowania strony nie daje jeszcze gwarancji, że zrealizujesz swój cel biznesowy. Strona docelowa musi być zoptymalizowana w taki sposób, by pomóc użytkownikowi wykonać właściwą akcję (np. zakupy). Użytkownik ma nie tylko ZOBACZYĆ ją wysoko w wynikach wyszukiwania, ale i WEJŚĆ na stronę, PRZEJRZEĆ jej zasoby i KUPIĆ towar albo ZAMÓWIĆ usługę.

Co to SEO

fot. FreeBoilerGrants / Pexels

Dlaczego SEO jest ważne?

Po pierwsze, dlatego, że co do zasady, SEO zawsze będzie generować ruch, który przyniesie klientów lub przynajmniej przyda się do dalszych działań optymalizacyjnych (np. remarketingu w Google Ads).

CZYTAJ TAKŻE:  Ciekawe aranżacje z naklejkami do kuchni na ścianę

Pod drugie, dlatego, że pozycjonowanie w długiej perspektywie jest tanie. Z czasem zainwestowane pieniądze generują coraz więcej zysków, bez podnoszenia nakładów na działania SEO. W skali kilku lat SEO to najtańszy kanał zdobywania ruchu!

Po trzecie, dlatego, że Google oraz inne wyszukiwarki to jedno z najlepszych źródeł ruchu. Jest tak, ponieważ tylko w wyszukiwarkach potencjalni klienci wpisują, konkretnie to, czego potrzebują. Jeśli ktoś czegoś szuka, to tego potrzebuje

Po czwarte, dlatego, że ruch uzyskany dzięki SEO nie zniknie nawet jeśli przestaniesz inwestować. Oczywiście z czasem konkurencja będzie w stanie Ci zagrozić, jednak nie stracisz ruchu z dnia na dzień.

 

Musisz pamiętać, że SEO to ciągły proces, który praktycznie nigdy się nie kończy ‒ nie da się raz na zawsze wypozycjonować strony www.

Co zrobić, żeby Google zaufało Twojej stronie ‒ jak działa Google?

Wiesz już, co kryje się za sformułowaniami pozycjonowanie strony www czy optymalizacja strony www pod wyszukiwarki internetowe. Teraz pora na kilka słów o tym jak działają takie wyszukiwarki, a właściwie jak działa Google, bo to wyszukiwarka ta odpowiada za ponad 95% zapytań zadawanych przez Polaków.

Audyt SEO

fot. Pixabay

Musisz wiedzieć, że dla większości fraz Google nie działa w czasie rzeczywistym, a gdy użytkownik wpisuje słowa kluczowe (pytanie) do wyszukiwarki, Google już wcześniej ma przygotowane wszystkie wyniki i ich kolejność. Żeby Google wyświetliło Twoją stronę temu, kto czegoś szuka w Internecie, wyszukiwarka musi tę stronę już mieć „w pamięci”. Innymi słowy, muszą być spełnione 3 warunki:

 

Google musi wiedzieć o tym, że Twoja strona w ogóle istnieje ‒ nie da się pozycjonować strony internetowej, której Google nigdy wcześniej nie widział.
Google musi też mieć możliwość zeskanowania wszystkich jej podstron ‒ nie da się wypozycjonować strony, jeżeli jej struktura jest niezrozumiała dla Google.
Google musi mieć zaufanie do Twojej strony ‒ nie da się wysoko wypozycjonować strony, której zawartość merytoryczna nie jest wartościowa dla osoby, która właśnie zadała pytanie (wpisała słowa kluczowe do wyszukiwarki).

CZYTAJ TAKŻE:  Top 5 zabiegów na lato

 

Do optymalizacji stron internetowych, czyli SEO trzeba podchodzić bardzo strategicznie. Potrzebny jest plan działania i budżet na jego realizację. Jeśli dopiero ruszasz ze swoją stroną, nastaw się na 2-3 lata inwestowania. Potem przychodzi czas na odcinanie kuponów – jak napisano wyżej: pozycjonowanie w długiej perspektywie jest tanie. Z czasem zainwestowane pieniądze generują coraz więcej zysków, bez podnoszenia nakładów na działania SEO.

Podsumowanie

W SEO może inwestować prawie każdy. Wyjątkiem będą biznesy krótkoterminowe, które nie mogą czekać kilkunastu miesięcy na efekty. Działania optymalizacyjne możesz zlecić wyspecjalizowanej firmie albo pracować samodzielnie. Kluczowe są dwie kwestie:

 

• zoptymalizować stronę pod kątem technicznym ‒ niedociągnięcia na tym polu mogą zablokować dalsze działania SEO
• zoptymalizować treści odpowiadające za to, na jakie frazy Twoja strona pojawi się w Google ‒ brak treści oznacza brak widoczności

 

W przygotowaniu artykułu pomógł Maciej Cherubin, współwłaściciel Octamedia, specjalista do spraw SEO. Więcej o SEO możesz przeczytać tutaj: https://octamedia.pl/blog/co-powinienes-wiedziec-o-seo/.

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ