Thursday, December 3, 2020
Home / PARTNER MK  / Przyczyny i zapobieganie powstawaniu żylaków

Przyczyny i zapobieganie powstawaniu żylaków

Co jest przyczyną powstawania żylaków? Czy istnieją skuteczne metody umożliwiające zapobieżenie wspomnianej dolegliwości?

Cienkie, niebieskie linie o poskręcanym kształcie zlokalizowane w okolicach nóg, to oczywiście nic innego, jak tylko żylaki. Tego rodzaju dolegliwość nie jest jednak wyłącznie kwestią estetyki, ale także – a właściwie przede wszystkim – zdrowia. Co jest przyczyną powstawania żylaków? Czy istnieją skuteczne metody umożliwiające zapobieżenie wspomnianej dolegliwości?

żylaki r

Przyczyny powstawania żylaków

Z medycznego punktu widzenia przyczyną powstawania żylaków jest niewydolność żylna. Ludzki układ krwionośny złożony jest z całej sieci tętnic oraz żył, które możemy przyrównać do korytarzy. Po wspomnianych korytarzach chodzą ludzie i to oni dostarczają do organizmu tlen oraz liczne substancje odżywcze. Oczywiście pod pojęciem ludzi rozumie się krążącą w żyłach krew. Warto zauważyć, że krew znajdująca się w okolicy nóg, musi ponownie znaleźć się w sercu, a tym samym pokonać ziemską grawitację. Elementami, które umożliwiają powrót krwi do serca, są zastawki żylne. W chwili, kiedy przestają być one szczelne, dochodzi do przepływu wstecznego krwi określanego mianem refluksu czy też niewydolności żylnej. Trwająca przez dłuższy czas niewydolność żylna powoduje poszerzenie ścian żył, czego bezpośrednim i zarazem namacalnym skutkiem są żylaki. Tyle, jeśli chodzi o medyczny punkt widzenia. A jak to wygląda w praktyce?

W praktyce powstanie żylaków może być spowodowane różnymi czynnikami. Pierwszą i zarazem najczęściej spotykaną przyczyną jest brak aktywności fizycznej. Nie chodzi jednak wyłącznie o uprawianie sportu, a pozostawanie przez dłuższy czas w jednej pozycji np. siedzącej czy stojącej. Równie istotne są nasze przyzwyczajenia żywieniowe oraz waga. Ludzie spożywający duże ilości posiłków ciężkostrawnych i tłustych, są bardziej narażeni na występowanie żylaków, podobnie jak pacjenci zmagający się z nadwagą. Niekiedy niewydolność żylna jest spowodowana wiekiem; osoby starsze są bardziej narażone na jej powstanie. Do grupy ryzyka zaliczyć należy przede wszystkim kobiety. Niewydolności żylnej sprzyja bowiem poród (im większa ilość porodów, tym większa szansa na jej wystąpienie), choroby ginekologiczne, a także różnego rodzaje terapie hormonalne w tym antykoncepcja. Nie bez znaczenia pozostają także czynności niejako zarezerwowane dla kobiet. Mowa tu zwłaszcza o noszeniu butów na wysokim obcasie czy też obcisłych pończoch bądź podkolanówek.

Jak zapobiegać?

Przede wszystkim należy zadbać o aktywność fizyczną. W przypadku zawodów wymuszających jedną i tą samą postawę, takich jak np. ekspedientka czy kierowca, wskazane jest wykonywanie prostych ćwiczeń fizycznych w czasie przerwy. Aby rozluźnić mięśnie nóg wystarczy kilka przysiadów. Nie masz możliwości odejścia od stanowiska pracy? W takim przypadku postaraj się wykonywać okrążenia samą stopą. Po przyjściu z pracy do domu warto zastosować tzw. „elewację kończyn” czyli uniesienie nóg ponad poziom serca. W tym celu należy unieść kończyny na wysokość ok. 30 cm (np. poprzez wsunięcie pod łydki poduszki). Wspomniane ćwiczenie powinno trwać przez przynajmniej 10 min.

„O ile to możliwe, starajmy się także unikać jazdy windą i częściej korzystać ze schodów. Bardzo wskazane są częste spacery, zaś absolutnie zbawienne działanie na krążenie żylne ma regularnie uprawiany jogging czy aerobic. Warto zauważyć, że zwiększona aktywność fizyczna umożliwi redukcję wagi, co wpłynie korzystanie nie tylko na pracę żył, ale całego organizmu.” – mówi dr n. med. Paweł Lewandowski, kardiolog w Centrum Medycznym Vita-Medica.

Miłośniczki obcasów powinny niestety zrezygnować z wysokich butów lub przynajmniej zamienić je na wygodne platformy bądź też koturny. Wspomniane rodzaje podwyższenia są bowiem łagodniejsze dla stopy i umożliwiają utrzymanie jej w bardziej naturalnej pozycji. Zalecane jest natomiast noszenie specjalnych pończoch przeciwżylakowych. To zarazem najprostszy i najwygodniejszy rodzaj działań profilaktycznych.

Zarówno gorące kąpiele, jak i sauna sprzyjają nadmiernemu rozszerzaniu żył. Z tego względu należy kąpać się wyłącznie w letniej wodzie i zarazem całkowicie zrezygnować z pobytu w saunie czy na solarium. Zamiast tego zafundujmy naszym łydkom i udom delikatny, rozluźniający masaż. Świetnie działa także polewanie nóg chłodną wodą.

Oceń artykuł
1KOMENTARZ
  • Avatar
    Karolina 23 marca, 2020

    Moje małe żylaki pojawiły sie po zmianie antykoncepcji na hormonalną ;( niestety nikt mi tego nie powiedział, musiałam dokończyć opakowanie i niestety nogi bardzo mi puchły i były obolałe. Teraz mam mechaniczną antykoncepcję- diafragmę dopochwową i po żylakach nie ma śladu

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach