Saturday, November 2, 2024
Home / Ludzie  / Kre-aktywne  / Nie masz prawa do prywatności w Internecie.

Nie masz prawa do prywatności w Internecie.

Oni będą Cię śledzić

bezpieczeństwo w internecie haker hasło

Mówisz, że nie wiesz, skąd ta reklama? / fot. Fotolia

To dziwne uczucie, kiedy wydaje się nam, że jesteśmy śledzeni. Instynkt podpowiada, żeby sprawdzić, czy ktoś nas obserwuje. – W rzeczywistym świecie zachowujemy ostrożność, ale dlaczego nie robimy tego w Internecie? – na to pytanie odpowiada Maciej Aniserowicz, jeden z najpopularniejszych blogerów programistycznych w Polsce.

bezpieczeństwo w internecie haker hasło

Mówisz, że nie wiesz, skąd ta reklama? / fot. Fotolia

Morze personalnych informacji

Co chwila miliony użytkowników zostawiają po sobie ślady na stronach internetowych. Kliknięcie w daną reklamę, otworzenie interesującego linku, a nawet wchodzenie na zaufane witryny – to wszystko jest rejestrowane najczęściej za naszą zgodą, jednak mało kto zdaje sobie z tego sprawę. I choć podświadomie można się tego domyślać, nie zaprzątamy sobie tym głowy i „scrolujemy” kolejne strony. Kiedy mówimy o zbieraniu danych w Internecie, najczęściej zakładamy, że chodzi o numery kart, adresy i maile. A co, jeśli strony wiedzą co lubimy i co nas interesuje? Prawdopodobnie każdy uniósł kiedyś brew w zdziwieniu widząc na tym czy innym portalu reklamę produktu. Produktu, który dopiero co oglądał w zupełnie innym, niezależnym sklepie internetowym. Ostatnio wiele mówi się o screenie strony niezalezna.pl zamieszczonym na Twitterze Tomasza Lisa. Opinia publiczna dyskutuje o tym, czy dziennikarz faktycznie wchodził na serwisy randkowe. To, że zobaczył na stronie akurat taki baner, jeszcze o niczym nie świadczy, ponieważ istnieją różne sposoby kierowania reklam. Jedną z nich jest tzw. retargeting – reklama wyświetla się osobom, które oglądały wcześniej konkretne towary. Reklamy mogą też pojawiać się na stronach powiązanych tematycznie lub wyłącznie odbiorcom, którzy zostali zdefiniowani w kampanii. Reklamodawca może też ustawić reklamę tak, aby wyświetlała się jak największej liczbie użytkowników, bez sprecyzowanych kryteriów.

Wiedza to potęga

Nie musimy być ofiarami ataku „hakerów”, żeby nasze informacje dostały się w ręce, o których nawet nie wiemy. Wchodząc na przykład na czyjegoś Facebooka, niejeden „detektyw” może szybko stwierdzić, jakiej muzyki słuchamy, co jemy, gdzie się bawimy, z kim lub gdzie mieszkamy. I dzieje się tak, bo ktoś zapomniał kliknąć odpowiednią opcję w zakładce „prywatność”. Co więcej, jest możliwe śledzenie również ruchu naszego kursora i historii przeglądarki, a stąd już niewielki krok do tego, żeby wiedzieć o nas wszystko. – Zebrane informacje są kluczowe do efektywnego działania procesu sprzedaży i profesjonalnej interakcji z klientami. Dzięki dokładnemu profilowi każdego klienta, firmy są w stanie dostosować do niego swoją ofertę. Znając potrzeby i analizując trendy mogą próbować nam, klientom… dogodzić – tłumaczy najpopularniejszy polski bloger programistyczny, Maciej Aniserowicz. Firmy, by lepiej funkcjonować, potrzebują jak najbardziej trafnych decyzji w swojej strategii. I to właśnie my dostarczamy im formacji, co lubimy, bądź czym się interesujemy. Blogerzy mogą na bieżąco sprawdzać, ile osób wchodzi na ich strony, w jakim są wieku i jak to się zmienia w skali roku. Przykładowo, klikając „zgodę na wykorzystanie cookies” pozwalamy na „śledzenie” naszych poczynań na danej stronie. W większości przypadków, pozostawiane dane pomagają innym lepiej wykonywać swoją pracę, choć nie zawsze…

Inną kwestią są działania hakerów. Każdy z nich może mieć zupełnie inny cel. – Jedni chcą nas okraść. Inni – jak w serialu Mr. Robot – zbawić przed wszechwładnymi korporacjami. Jeszcze inni chcą dla własnej satysfakcji złamać zabezpieczenia, których nikt wcześniej nie złamał – mówi Maciej Aniserowicz. Trzeba też pamiętać o złośliwym oprogramowaniu. W tej kwestii istnieje prawdziwy kosmos możliwości: od zapisywania każdego kliknięcia na klawiaturze w celu wykradania np. haseł, po podglądanie przez kamery internetowe czy zbieranie danych z dysku komputera.

Samoobrona internetowa

W całym procesie zbierania informacji bardzo niebezpieczna jest niska świadomość użytkowników Internetu o tym, co dzieje się z ich danymi. Bezpiecznie jest założyć, że anonimowość w Internecie zniknęła i nigdy nie wróci. Więc co możemy zrobić, żeby ograniczyć dostęp do naszych danych? Ważne są hasła i ich siła. Porządny klucz powinien być długi i niemożliwy do zapamiętania dla nikogo, włączając w to nas samych. – Dobrą metodą jest wygenerowanie takiego hasła programem typu „password managery” np. KeePass. Dodatkowo polecam korzystać z opcji „two-factor authentication”, którą proponuje wiele popularnych platform, jak Google czy Facebook. Po włączeniu tej opcji sama znajomość hasła nie wystarczy, żeby zalogować się na konto. Trzeba dodatkowo wpisać treść SMS-a lub jednorazowy kod wygenerowany przez specjalną aplikację. Istotne są również sygnały przekazywane nam przez przeglądarki. Tutaj dwoma ważnymi skrótami są HTTPS oraz SSL. Strony oferujące komunikację z wykorzystaniem tych zabezpieczeń oznakowane są przez przeglądarki charakterystyczną kłódeczką na zielonym tle. Korzystając z takich stron możemy założyć, że prawdopodobnie nikt – oprócz ich właścicieli – nie jest w stanie „podejrzeć” tego, co na nich robimy – tłumaczy Maciej Aniserowicz. Możemy także spróbować ograniczyć ilość informacji, jakie każda strona internetowa posiada na nasz temat, włączając funkcję „anonimowego przeglądania Internetu”, dostępną w każdej przeglądarce. Nazywa się to „incognito mode” lub „private browsing”. Otwarcie nowej karty przeglądarki w takim trybie spowoduje, że odwiedzane strony nie będą mogły sięgnąć do naszej internetowej historii. A dane zapisane przez nie na naszym komputerze, zostaną automatycznie skasowane po zamknięciu przeglądarki. Jest to jednak dosyć prymitywny mechanizm i nie oznacza oczywiście, że naprawdę stajemy się wtedy anonimowi w sieci. – Trzeba pamiętać też o tym, że gdy udostępnimy coś w Internecie, to zostanie tam już na zawsze – podsumowuje Maciej Aniserowicz.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ