Program Festiwalu Muzyki Filmowej 2016!
Mamy program Festiwalu Muzyki Filmowej 2016. Zobaczcie co tym razem przygotowali organizatorzy.
Dziecko Rosemary, Dziewiąte wrota, Matnia; Sicario, Teoria Wszystkiego, Drive, Oblivion, Jak wytresować smoka, Shrek, Król Lew; Indiana Jones i Poszukiwacze Zaginionej Arki, światowa premiera muzyki z gry Wiedźmin 3 – to tylko niektóre z atrakcji 9. edycji FMF!
Najsłynniejsze tematy z filmów Romana Polańskiego, jazzowe dekonstrukcje przebojów złotej epoki Hollywood, autorskie interpretacje muzyki filmowej w programie Cinematic Piano, ambientowe brzmienia, światowe premiery ścieżek do filmów, kompozycje mistrzów do animowanych hitów kinowych oraz światowa premiera muzyki do popularnej gry komputerowej. Ponadto prestiżowe nagrody, konkursy, Master Classes dla młodych kompozytorów oraz gwiazdy światowego kina i muzyki filmowej pod Wawelem. 9. Festiwal Muzyki Filmowej stoi pod znakiem przygody i wielozmysłowych doświadczeń dedykowanych każdemu miłośnikowi muzyki filmowej. Zapraszamy na 9. edycję FMF!
FMF to jeden z najważniejszych festiwali muzyki filmowej na świecie, który z powodzeniem współorganizujemy od dziewięciu lat z radiem RMF Classic. O niepowtarzalności naszej imprezy decyduje unikalne łączenie światowej klasy interpretacji muzyki filmowej wykonywanej przez czołowych muzyków i orkiestry z wysokiej jakości obrazem. Co roku prezentujemy naszej wiernej publiczności monumentalne widowiska muzyczno – filmowe, które cechują się rozmachem produkcyjnym, wykonawczym oraz najwyższym poziomem artystycznym prezentowanych dzieł. FMF wyróżnia również coroczna obecność najwybitniejszych twórców i kompozytorów, którzy coraz chętniej przyjeżdżają na nasze zaproszenie do Krakowa. W 8. edycji FMF udział wzięło 30 tysięcy osób. To buduje i motywuje do dalszej pracy, dlatego nieustannie rozwijamy nasz festiwal. Chcemy dotrzeć do każdego miłośnika muzyki filmowej, stąd w programie 9. FMF znalazły się zarówno propozycje dla najmłodszych, jak i tych nieco starszych amatorów pięknych dźwięków. Już teraz serdecznie zapraszam w maju 2016 do Krakowa – mówi Izabela Helbin, Dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Tym razem festiwal potrwa pełny tydzień dostarczając tym samym niebywałej rozrywki i nowych muzycznych odkryć. FMF rozpocznie się uroczystym koncertem specjalnym Scoring4Polański poświęconym twórczości filmowej i muzyce z filmów jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów — Romana Polańskiego. Pierwsza odsłona monograficznego cyklu koncertów z muzyką do filmów polskich miała miejsce w tym roku, kiedy podczas dwóch wieczorów w Krakowie i w Katowicach słuchaliśmy fragmentów ścieżek dźwiękowych do filmów i spektakli teatralnych Andrzeja Wajdy. Tym razem na premierę projektu Scoring4Polański zapraszamy 24 maja 2016 roku do sali koncertowej NOSPR w Katowicach, a następnie 25 maja do Centrum Kongresowego ICE Kraków. Koncert Scoring4Polański jest organizowany wspólnie z Instytucją Kultury Katowice-Miasto Ogrodów i Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia.
W programie koncertów dedykowanych kompozytorom tworzącym dla Romana Polańskiego usłyszymy światowe premiery aranżacji słynnych muzycznych ilustracji. Nie zabraknie jazzowych, melancholijnych bitów Krzysztofa Komedy z filmów Nóż w wodzie, Matnia i Dziecko Rosemary, muzyki Wojciecha Kilara do Pianisty, Śmierci i dziewczyny czy pięknej wokalizy z filmu Dziewiąte Wrota. Usłyszymy rozpoznawalne tematy Philippe’a Sarde’a z obrazów Tess i Lokator, niezapomniany Frantic Theme Ennia Morriconego, motyw miłosny Jerry’ego Goldsmitha z Chinatown czy znakomitą serię muzycznych ilustracji Alexandre’a Desplata do Wenus w futrze, Autora widmo czy Rzezi. Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi belgijski dyrygent i dyrektor muzyczny International Flanders Film Festival w Gandawie, Dirk Brossé.
Program koncertu skomponowany jest tak, aby pokazać różnorodność stylów i charakter warsztatu „najmłodszego wśród osiemdziesięciolatków światowego kina”, jak często mówi się o Polańskim. Utwory zabrzmią w nowych aranżacjach zamówionych specjalnie na FMF. Koncert rozpostarty jest między polską, europejską i amerykańską kulturą filmu i muzyki, by zachwycającą różnorodnością ożywić kinowe wzruszenia, a jego program konsultowany był z samym reżyserem — mówi Robert Piaskowski, Dyrektor Artystyczny FMF.
Koncert inauguracyjny w Katowicach uświetni ceremonia wręczenia drugiej w historii Nagrody Kilara. Ustanowiona przez prezydentów Krakowa i Katowic Nagroda, w Kapitule honorowej której zasiadają Krzysztof Penderecki, Andrzej Wajda, Krzysztof Zanussi i Roman Polański, przyznawana jest kompozytorowi, który — jak niegdyś jej patron — porusza się w interdyscyplinarnym świecie kina i telewizji stojąc jednocześnie na straży etosu i tradycji sztuki kompozytorskiej. W maju 2015 roku to prestiżowe wyróżnienie otrzymał amerykański twórca i zdobywca Oscara za muzykę do filmowej biografii Frida w reżyserii Julie Taymor, Elliot Goldenthal.
Festiwalowy czwartek, 26 maja to dwa koncerty kameralne. Najpierw zainaugurujemy nowy cykl — Cinematic Piano, podczas którego młodzi pianiści z kraju i z zagranicy będą prezentowali swoje autorskie interpretacje muzyki filmowej. Cykl zainauguruje Aleksander Dębicz, nazywany „czarodziejem fortepianu”. Podczas koncertu zabrzmią kompozycje pochodzące z debiutanckiego bestsellerowego albumu Cinematic Piano Aleksandra Dębicza.
Tego samego wieczoru w ICE Kraków premierowo zabrzmią muzyczne dekonstrukcje i dekompozycje zapomnianej muzyki złotej epoki Hollywood — utworów Bronisława Kapera i Henryka Warsa. Obydwaj twórcy stworzyli soundtracki do ponad dwustu amerykańskich produkcji. Ich twórczość rozciąga się na ponad 30 lat od lat 30-tych do 60-tych XX wieku. Choć bezspornie przyczynili się do rozwoju amerykańskiego filmu, nazwiska te w samej Polsce nie są szerzej znane. Utalentowany polski pianista jazzowy i improwizator Paweł Kaczmarczyk wraz z założoną przez siebie utytułowaną formacją Audiofeeling Trio wziął na warsztat zapomniany repertuar mistrzów hollywoodzkich soundtracków i podda je twórczej eksperymentalnej dekonstrukcji.
W piątek, 27 maja zapraszamy na Galę alterFMF: Drone Sounds w wykonaniu Orkiestry Kameralnej AUKSO pod batutą wybitnego aranżera i dyrygenta muzyki współczesnej, Anthony’ego Weedena. Usłyszymy światowe premiery aranżacji najsłynniejszych tematów kompozytorów uchodzących za nową falę hollywoodzkiej muzyki filmowej. Podczas koncertu usłyszymy muzykę Josepha Trapanese (Wierna i Zbuntowana z serii Niezgodna, Oblivion, Tron: Dziedzictwo), znanego ze swojej współpracy z weteranami muzyki elektronicznej, zespołem Daft Pank, której efektem jest muzyka do Tron: Dziedzictwo oraz rockowo-elektroniczną formacją M83 nad ścieżką dźwiękową do filmu Oblivion. Zaproszenie na FMF przyjął także Cliff Martinez — prawdziwa legenda Red Hot Chilli Peppers, znakomity kompozytor muzyki elektronicznej, producent i aranżer. Jego hipnotyczna i transowa, przestrzenna muzyka doskonale wpisuje się w filmową estetykę reżyserów, z którymi na stałe współpracuje, naznaczoną niepokojem, lękiem i mrokiem. W programie koncertu znalazły się minimalistyczne elektroniczno-symfoniczne aranże do kultowych filmów Nicolasa Refna — Drive, Tylko Bóg wybacza, The Neon Demon. Wieczór uświetni także muzyka jednego z najznakomitszych kompozytorów współczesnych — Jóhanna Jóhannssona. Dronowe brzmienia, potężne masy dźwiękowe i liczne kontrasty — to cechy rozpoznawalnego stylu Islandczyka. Światową premierę nominowanej do Oscara ścieżki do Teorii wszystkiego uzupełnią suity do Sicario i Prisoners. Kolekcję gwiazd Gali alterFMF: Drone Sounds uzupełni prezentacja kultowej ścieżki do najnowszej produkcji serialowej HBO Poland Pakt polskiego kompozytora Łukasza Targosza.
Weekendowe koncerty 28 i 29 maja adresujemy do możliwie jak najszerszej publiczności. FMF to nasz najbardziej rodzinny festiwal, dlatego szukaliśmy projektów, które moglibyśmy skierować do widzów w każdym wieku. Zdecydowaliśmy się zadedykować naszą coroczną Galę Muzyki Filmowej ulubionym animacjom. W przyszłym roku wspólnie będziemy zachwycać się i wzruszać tematami z ukochanych bajek, takich jak: „Król Lew”, „Jak wytresować smoka”, „Shrek” czy „Epoka lodowcowa 2: Odwilż” — dodaje Izabela Helbin.
W monumentalnym wnętrzu TAURON Areny Kraków, bogato ilustrowany klipami do animacji koncert wykonają Orkiestra Akademii Beethovenowskiej i Chór Polskiego Radia prowadzone przez jednego z najbardziej cenionych dyrygentów muzyki filmowej — Maestro Franka Strobela. Zaproszenie do Krakowa przyjęli tacy giganci muzyki do animacji jak John Powell (Jak wytresować smoka, Epoka lodowcowa 2: Odwilż) oraz Harry Gregson-Williams (Shrek, Opowieści z Narnii, Artur ratuje Gwiazdkę). Obydwaj kompozytorzy byli kiedyś członkami prestiżowej Remote Control Productions Hansa Zimmera i często ze sobą współpracują, czego efektem są ścieżki dźwiękowe do takich filmów jak Shrek, Uciekające kurczaki czy Mrówka Z. W Krakowie po raz pierwszy zabrzmi także suita z muzyką skomponowaną przez wieloletniego przyjaciela FMF Diego Navarro do animacji Odlotowa przygoda, którego polską premierę zaplanowano na 29 stycznia 2016 roku.
Kino animowane będzie królowało także kolejnego dnia — 29 maja w samo południe zapraszamy na koncert z cyklu Młodzi na poważnie: Animacje w wykonaniu FMF Youth Orchestra. Powołany przez FMF zespół skupia najbardziej utalentowanych uczniów krakowskich szkół muzycznych. Po raz trzeci wystąpi w pełnym symfonicznym składzie pod dyrekcją Moniki Bachowskiej. Tym razem młodzi muzycy wykonają oryginalne kompozycje do najsłynniejszych animacji studia Warner Bros: Batman, Scooby-Doo, Liga Sprawiedliwych. Wykonają także po raz pierwszy na świecie suitę z Supermana, zamówioną specjalnie na potrzeby tego koncertu u Lolity Ritmanis, Michaela McCuistona oraz Kristophera Cartera, zdobywców Nagród Emmy, kompozytorów grupy Dynamic Music Partners, części studia Warner Bros. Cała trójka zapowiedziała też swój przyjazd w maju do Krakowa.
Niedzielny wieczór będzie należał do nagrodzonej czterema Oscarami superprodukcji Stevena Spielberga. Mowa o filmie Indiana Jones: Poszukiwacze Zaginionej Arki — film z muzyką na żywo — z nominowaną do Oskara kultową ścieżką dźwiękową Johna Williamsa zostanie wykonany w Krakowie specjalnie z okazji 35-lecia premiery pierwszej części serii filmów fabularnych. Johna Williamsa nie trzeba nikomu przedstawiać, ale warto podkreślić, że ten kompozytor na swoim koncie ma blisko 50 nominacji do Nagród Akademii i aż 5 Oscarów. Rozpoznawalny Raiders March otwierający ścieżkę dźwiękową z filmu Poszukiwacze Zaginionej Arki to drugi — po Gwiezdnych Wojnach — najbardziej znany motyw filmowy wszech czasów. Koncert w wykonaniu orkiestry Sinfonietty Cracovii poprowadzi doskonale znany festiwalowej publiczności szwajcarski dyrygent Ludwig Wicki.
Na finał 9. FMF 30 maja 2016, jako wisienka na torcie i prezent dla fanów muzyki do gier — Video Game Show: Wiedźmin 3. To wspólny projekt Krakowskiego Biura Festiwalowego i studia CD Projekt RED, które w maju 2015 roku wydało kolejną część gry opartej na sadze Andrzeja Sapkowskiego. Wiedźmin to jedna z najbardziej znanych postaci współczesnych gier video, a zarazem jeden z największych kasowych sukcesów polskiego przemysłu gier. Na samą trzecią część złożono ponad 1,5 mln zamówień przedpremierowych, a w ciągu zaledwie sześciu tygodni od premiery sprzedano aż 6 milionów kopii.
Ten koncert to niezwykła gratka przede wszystkim dla graczy i fanów sagi Sapkowskiego oraz wszystkich koneserów muzyki, szczególnie tej inspirowanej folkiem. Będziemy mieli okazję usłyszeć muzykę powstałą specjalnie do trzeciej części gry, która podbiła serca milionów graczy na całym świecie. Kontynuując pasmo dedykowane grom video na FMF podkreślamy, że gry video to ważne pasmo współczesnej kultury. Wielu młodych odbiorców po raz pierwszy styka się z klasycznym symfonicznym brzmieniem właśnie w grach video. Warto się nad tym fenomenem poważnie pochylić — podkreśla Piaskowski, tłumacząc wybór tego oryginalnego finału FMF.
Autorem ścieżki dźwiękowej do trzeciej części gry jest Marcin Przybyłowicz, kompozytor na co dzień współpracujący z CD Projekt RED jako dyrektor muzyczny firmy. Liczne nawiązania do muzyki etnicznej, słowiańskiej oraz kultury wikingów pozwolą słuchaczom przenieść się w mroczny świat fantasy. Koncert wykonają Chór Pro Musica Mundi, Orkiestra Kameralna AUKSO pod batutą Marka Mosia oraz popularny i znany m.in. właśnie ze ścieżki do Wiedźmina zespół Percival, którego specyficzny styl dodatkowo wzmocni etniczny charakter koncertu.
UWAGA: Bilety oraz karnety na festiwalowe koncerty można będzie kupić od poniedziałku (21 grudnia) od godz. 14.00 za pośrednictwem portalu www.eventim.pl oraz w czterech punktach informacji miejskiej InfoKraków: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2), w Sukiennicach (Rynek Główny 1/3) i w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11). Bilety na poszczególne wydarzenia kosztują od 10 zł do 90 zł, a karnety od 120 zł do 380 zł.