Friday, May 14, 2021
Home / Kultura  / Mefistofeles w Operze Krakowskiej

Mefistofeles w Operze Krakowskiej

„Mefistofelesa” Arrigo Boito, która zainauguruje nowy sezon 2014/2015 krakowskiej sceny.

Mefistofeles - na zdj. w tytułowej partii Wołodymyr Pankiv i Chór Opery Krakowskiej. / fot. Ryszard Kornecki

25 września br. na scenie Opery Krakowskiej odbędzie się premiera „Mefistofelesa” Arrigo Boito, która zainauguruje nowy sezon 2014/2015 krakowskiej sceny.

Przedstawienie wyreżyserował Tomasz Konina, znany z realizacji operowych w Warszawie, Łodzi, Poznaniu i Warszawie. Kierownictwo muzyczne objął Tomasz Tokarczyk, chór przygotował Zygmunt Magiera, a kostiumy zaprojektowała ceniona kreatorka mody Joanna Klimas.

Mefistofeles - na zdj. od lewej Wanda Franek, Elisabeth Teige, Vasyl Grokholskyi, Krzysztof Kozarek i Chór Opery Krakowskiej. / fot. Ryszard Kornecki

Mefistofeles – na zdj. od lewej Wanda Franek, Elisabeth Teige, Vasyl Grokholskyi, Krzysztof Kozarek i Chór Opery Krakowskiej. / fot. Ryszard Kornecki

Za stylizację fryzur artystów odpowiedzialna jest pracownia Jagi Hupało, a za makijaż polska firma kosmetyczna Inglot.

Spektakl przygotowywany jest we współpracy z Orkiestrą Symfoniczną z Trondheim (Trondheim Symfoniorkester) w ramach projektu „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim”. Polsko-norweski projekt jest kontynuacją współpracy, którą zapoczątkowało wspólne przedstawienie „Don Giovanniego” W. A. Mozarta w międzynarodowej obsadzie z udziałem chóru i baletu Opery Krakowskiej oraz orkiestry z Trondheim pod batutą Tomasza Tokarczyka (marzec 2013).

„Mefistofeles” to jedna z licznych prób przeniesienia „Fausta” Goethego do opery. Autor muzyki i libretta w jednej osobie, zachował zasadnicze wątki dzieła wielkiego Weimarczyka: prolog w niebie z zakładem Mefistofelesa o duszę Fausta, historię uwiedzenia Małgorzaty i jej śmierci, Noc Sabatu i miraż Pięknej Heleny, w końcu śmierć Fausta, wypowiadającego decydujące zdanie na temat szczęścia.

W przedstawieniu Opery Krakowskiej będzie to historia człowieka rozdartego między pragnieniem świętości a codziennością, operowy fresk wiodący od modlitwy i rozmowy z Bogiem po obrazy piekła. Opera łączy przejmującą opowieść o miłości z efektownymi scenami chóralnymi.

W spektaklu bierze udział 100 – osobowy chór (w tym 32-osobowy chór dziecięcy), w obsadzie śpiewacy krakowscy, polscy i zagraniczni.

Mefistofeles - na zdj. w tytułowej partii Wołodymyr Pankiv i Chór Opery Krakowskiej. / fot. Ryszard Kornecki

Mefistofeles – na zdj. w tytułowej partii Wołodymyr Pankiv i Chór Opery Krakowskiej. / fot. Ryszard Kornecki

REALIZATORZY

Inscenizacja, reżyseria  i scenografia: Tomasz Konina
Kierownictwo muzyczne: Tomasz Tokarczyk
Kostiumy: Joanna Klimas
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Konsultant wokalny solistów: Ryszard Karczykowski
Ruch sceniczny: Monika Myśliwiec
Reżyseria światła: Dariusz Pawelec
Koncepcja i stylizacja fryzur: JAGA HUPAŁO & CREATE TEAM
Opracowanie i stylizacja makijażu: INGLOT

OBSADA

Mefistofeles: Daniel Borowski, Wołodymyr Pankiv, Tomasz Raff
Faust: Vasyl Grokholskyi, Daniel Magdal, Zurab Zurabishvili
Małgorzata: Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha, Anna Wierzbicka
Marta: Agnieszka Cząstka, Maria Stattin
Wagner, Nereusz: Paweł Brożek, Krzysztof Kozarek
Helena: Marta Abako, Elodie Hache, Elisabeth Teige
Pantalis: Wanda Franek
Orkiestra, Chór i Chór Dziecięcy Opery Krakowskiej

Premiera: 25 września 2014

Kolejne spektakle: 26, 28 i 30 września 2014

Projekt „Operowe divertimento na scenach Krakowa i Trondheim” realizowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014 w ramach Programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach europejskiego dziedzictwa kulturowego”.

(źródło: materiał prasowy)
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach