Saturday, October 23, 2021
Home / Kultura  / Premiera „Króla Rogera” w Operze Krakowskiej!

Premiera „Króla Rogera” w Operze Krakowskiej!

Premiera „Króla Rogera”, która odbędzie się 13 listopada. Jest to spektakl realizowanym przez Operę Krakowską w ramach obchodów 250-lecia Teatru Publicznego.

"Król Roger"

Premiera „Króla Rogera”, która odbyła się 13 listopada 2015. Jest to spektakl realizowanym przez Operę Krakowską w ramach prezentacji polskiej twórczości operowej w roku obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.

"Król Roger"

„Król Roger” / projekt plakatu: Luigi Scoglio


Spektakl reżyseruje Michał Znaniecki, kierownictwo muzyczne objął Łukasz Borowicz, a scenografię projektuje Luigi Scoglio. W partii tytułowej zobaczymy Mariusza Kwietnia, znakomitego barytona, podbijającego światowe sceny operowe. Artysta wcielał się już w tę rolę na scenach: Santa Fe Opera, Opera Bastille w Paryżu, a także w Teatro Real w Madrycie. W maju 2015 „Król Roger” z Mariuszem Kwietniem w roli głównej miał swoją premierę w Royal Opera House w Londynie.

„Mariusz Kwiecień urodził się do roli Króla Rogera. Jego możliwości wokalne, aura, naturalna energia aktorska – to wszystko służy postaci napisanej przez Szymanowskiego i Iwaszkiewicza” – napisał Tomasz Cyz, recenzując londyńską premierę na łamach „Ruchu Muzycznego”.

Opera „Król Roger” Karola Szymanowskiego budząc w ostatnich latach rosnące zainteresowanie, jest coraz częściej wystawiana na świecie. Szymanowski doczekał się uznania swojej muzyki, a współcześni reżyserzy docenili wieloznaczność, uniwersalną wymowę i otwartość interpretacyjną opery.

Krakowska inscenizacja Michała Znanieckiego zakotwiczona jest we współczesności, by skupić się na uwypukleniu „ludzkiego” wymiaru opery Szymanowskiego. Roger to postać, która przechodzi transformacje emocjonalne i mentalne. Poszukując swojego ja, własnej tożsamości ludzkiej  i seksualnej, zadaje fundamentalne pytania egzystencjalne. Mężczyzna, głowa rodziny, ojciec, mąż. Pozorny spokój, ład i harmonia zostają zburzone.  Spektakl opowiada o efekcie motyla, który prowokuje Pasterz. Zmusza do introspekcji i wyborów, które powodują nieodwracalne zmiany,  a wręcz katastrofy. Spokój rodziny, praw i schematów eksploduje odkrywając ukryte instynkty, popędy, marzenia zarówno Rogera jak i Roksany. Czy ten hedonizm i podążanie za nieznanym doprowadzi ich do satysfakcji, czy tylko do wiecznego szukania sensu bycia? Szymanowski  i Iwaszkiewicz stawiają wiele pytań i tez, ale nie dają ostatecznych odpowiedzi. Świat zewnętrzny się zawali i  nie ma już powrotu do Pałacu Praw: zostaje poszukiwanie szczątków porzuconej stabilizacji, młodości, harmonii. Tylko czy było warto? Na to pytanie bohater znajdzie odpowiedź dopiero w pośmiertnym tunelu do słońca.

Michał Znaniecki, ceniony reżyser teatralny i operowy powraca na krakowską scenę po wielkim sukcesie „Miłości do trzech pomarańczy” S. Prokofiewa (premiera 2014). W Operze Krakowskiej zrealizował również opery: „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego (premiera 2010)  i „Don Giovanni” W. A. Mozarta (premiera 2009).

W partii Króla Rogera zobaczymy także Mariusza Godlewskiego, jednego z czołowych barytonów, który często gości na scenie Opery Krakowskiej.

REALIZATORZY
Reżyseria i kostiumy: Michał Znaniecki
Kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz
Scenografia: Luigi Scoglio
Choreografia: Diana Theocharidis
Przygotowanie chóru: Zygmunt Magiera
Przygotowanie chóru dziecięcego: Marek Kluza
Reżyseria światła: Bogumił Palewicz

OBSADA
Roger | Mariusz Kwiecień, Mariusz Godlewski
Roksana | Katarzyna Oleś-Blacha, Iwona Socha
Pasterz | Pavlo Tolstoy, Adam Zdunikowski
Edrisi | Vasyl Grokholskyi, Adam Sobierajski
Arcykapłan | Przemysław Firek, Jacek Ozimkowski
Diakonisa | Marta Abako, Agnieszka Cząstka, Monika Korybalska

ORKIESTRA, CHÓR, CHÓR DZIECIĘCY i BALET OPERY KRAKOWSKIEJ

Premiera: 13 listopada 2015
Kolejne spektakle: 15, 17 i 18 listopada 2015

Dyrekcja Opery Krakowskiej zastrzega sobie możliwość do zmian w obsadach poszczególnych spektakli.

(źródło:mp)
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach