Thursday, December 1, 2022
Home / POLECAMY  / Praktyka wdzięczności – czym jest i co daje?

Praktyka wdzięczności – czym jest i co daje?

Czy dzięki niej życie staje się lepsze?

Medytująca kobieta na podlodze

Praktyka wdzięczności wpływa pozytywnie na nasze życie. / fot. Elina Fairytale / Pexels

 – Bądź wdzięczny za to co masz, a będziesz miał tego więcej. Jeśli koncentrujesz się na tym, czego nie masz, nigdy nie będziesz miał wystarczająco dużo

 

– twierdzi Oprah Winfrey.

 

Coraz częściej można spotkać się z określeniem: praktyka wdzięczności. Co to jest? Na czym polega? Jak często ją stosować? Co daje? Czy dzięki niej można spełniać marzenia i sprawić, że będzie się szczęśliwym człowiekiem? Na pytania odpowiada autorka Podcastu Manifestacji i Motywacji Olga Bernacka znana na Instagramie jako @guideangelbyolga.

 

Praktyka wdzięczności – co to?

Praktyka wdzięczności to zauważenie i docenienie tego, co mamy i czego doświadczamy.  

 

– Chodzi o dostrzeżenie istoty otaczającej nas rzeczywistości. Przykładem może być uświadomienie sobie przy codziennych czynnościach, jak jedzenie śniadania i popijanie kawy jak wiele oferuje nam nasze życie

 

– mówi Olga Bernacka i dodaje, że jeżeli potrafi się docenić błahe rzeczy, jak piękno letniego poranka czy śpiew ptaków za oknem, znacznie łatwiej można zauważyć otaczające nas dobro. A to z kolei przyciąga więcej obfitości w życiu. Jest to popularna forma, którą wiele osób odkrywa będąc dorosłymi. Genialnym pomysłem dla rodziców jest uczenie tej praktyki swoich dzieci od najmłodszych lat. Warto praktykować ją z maluchem wieczorem przed snem. Mówić, co pozytywnego wydarzyło się danego dnia, za co można być wdzięcznym.

 

– Rozmawiam w ten sposób z moim 4-letnim J. i czasem dowiaduję się rzeczy, o których w normalnej rozmowie by mi nie powiedział. Wspólne ćwiczenia wdzięczności buduje relacje, otwiera na pozytywne przeżycia i uczy podsumowywać dzień. Według mnie warto!

 

– czytamy na blogu Kasi Wągrowskiej „Ograniczam Się”.

 

Może cię zainteresuje:

Jak przyciągnąć miłość? Prawo przyciągania

 

 Amerykański prezenter Steve Harvey w jednym ze swoich przemówień zwraca uwagę, jak istotne jest dostrzeganie otaczających błogosławieństw. Mówi o tym, aby podczas negatywnych myśli zatrzymać się na chwilę i zastanowić się, za co można czuć wdzięczność.

 

– Sam fakt, że możesz chodzić jest błogosławieństwem. Fakt, że się obudziłeś to kolejny cud. To, że możesz myśleć, widzieć, rozumować, to też kolejne błogosławieństwo. Fakt, że możesz iść sobie coś zjeść, to kolejny cud. To, że możesz przekręcić klucz do miejsca, które nazywasz domem, to kolejne błogosławieństwo. Możliwość do tego, by marzyć to cud. Fakt, że możesz je spełniać, to też błogosławieństwo. Fakt, że jesteś piękny/a to kolejne błogosławieństwo. Fakt, że masz jakikolwiek poziom zdrowia, to kolejne błogosławieństwo.

 

– podkreśla Harvey.

 

 

Jak często stosować praktykę wdzięczności?

Dla wielu osób poranna praktyka wdzięczności to rytuał, od którego zaczynają dzień. Inni wolą zakończyć dzień podsumowaniem, za co mogą być wdzięczni w mijającym dniu. Czy pora ma znaczenie i jak często stosować praktykę wdzięczności?

 

– U każdej osoby będzie działać coś innego. Nie ma więc reguł, poza jedną – im częściej tym lepiej. Warto jest doceniać i okazywać wdzięczność za wszystko co nas otacza i spotyka, dlatego warto jest wprowadzać nawyk wdzięczności do codziennego życia.

– zaznacza ekspertka.

 

Olga podkreśla jednak, że poranne godziny to najlepszy czas na praktykę. Podświadomość wykazuje się wtedy największą aktywnością, a to ona jest najważniejsza dla rozwoju i zmiany postrzegania rzeczywistości.

 

Zobacz też:

Medytacja – jak zacząć? Zalety i techniki medytacji dla początkujących

 

Co daje praktyka wdzięczności?

Jakie korzyści niesie ze sobą praktyka wdzięczności? Badania przeprowadzone na początku XXI wieku przez psychologów Martina Seligmana i Roberta Emmonsa oraz przedsiębiorcę społecznego Michaela McCullougha udowodniły, że prawidłowe praktykowanie wdzięczności przynosi wiele korzyści, takich jak choćby lepsze samopoczucie oraz zauważenie otaczającego dobra. Co na ten temat sądzi Olga?

 

– Przede wszystkim praktyka ta pozwala nam faktycznie zauważyć dobrobyt w naszym życiu, a tym samym prowadzi do różnych zmian w naszej podświadomości i emocjach. Zauważając jak wiele mamy, czujemy się lepiej, poprawia się nasz humor, samoocena, zaczynamy patrzeć inaczej na świat, podwyższamy swoje wibracje dzięki czemu jesteśmy w stanie przyciągnąć do swojego życia jeszcze więcej elementów, za które możemy być wdzięczni.

 

Osoby, które chcą wykreować życie swoich marzeń zastanawiają się, czy praktyka wdzięczności przyczyni się do realizacji ich największych pragnień. Według podcasterki, tak:

 

– Zdecydowanie tak! Sama praktyka wdzięczności prowadzi do zmian w naszej podświadomości i sposobie myślenia, co z kolei pozwala nam dostrzegać nowe okazje i możliwości, podejmować nowe działania, pewność siebie i wiarę w swoje możliwości przez co jesteśmy w stanie spełniać swoje marzenia i kreować życie w taki sposób jaki pragniemy.

 

 

Irlandzki pisarz i filozof dr Joseph Murphy w swojej książce „Potęga podświadomości” przywołuje przykład mężczyzny o nazwisku Broke, który poprzez stosowanie techniki „dziękuję” urzeczywistnił swoje pragnienie.

 

–Rachunki piętrzą się, jestem bez pracy, mam troje dzieci na utrzymaniu, a bieda aż piszczy. Co mam robić?

 

– czytamy.

 

Przez około trzy tygodnie codziennie rano i wieczorem Broke powtarzał słowa: „Dziękuję Ojcze za moje bogactwo”.

 

– Skutek jego modlitwy był bardzo interesujący. Po jej zakończeniu spotkał na ulicy swojego byłego pracodawcę, którego nie widział od dwudziestu lat. Mężczyzna zaproponował mu bardzo lukratywne stanowisko i udzielił mu pożyczki w wysokości 500 dolarów. Dziś Broke jest wiceprezesem firmy, dla której pracuje. Pamiętam jego ostatnie słowa, które skierował do mnie: „Nigdy nie zapomnę mocy słów: Dziękuję Ojcze. Zdziałały one cuda w moim życiu.

 

– pisze dr Murphy w książce „Potęga podświadomości”.

 

Dziennik wdzięczności – co to jest, jak prowadzić?

Wdzięczność można praktykować na wiele sposobów. Jednym z nich jest prowadzenie dziennika wdzięczności.

– Dziennik wdzięczności jest to nic innego jak zeszyt, notatnik, a nawet zwykła kartka papieru na której spisujemy rzeczy za które jesteśmy wdzięczni w danym momencie. Mogą to być zarówno większe bardziej znaczące jak i codzienne elementy naszego życia, które sprawiają, że czujemy się lepiej np. dobre śniadanie z rana, które poprawia nam nastrój na dalszą część dnia, spotkanie z bliskimi czy wakacje w wymarzonym miejscu. Cokolwiek co poprawia jakość naszego życia i nasze samopoczucie.

 

– odpowiada Olga.

 

Twórczyni Podcastu Manifestacji i Motywacji uważa, że warto taki dziennik prowadzić. Pomaga on wyrobić nawyk okazywania wdzięczności, a dodatkowo, przelewanie myśli na papier o wiele skuteczniej wpływa na podświadomość, która jest odpowiedzialna za realizację działań, a tym samym urzeczywistnianie marzeń.

 

Może też cię zainteresuje:
Julia Cameron: Droga Artysty

 

 

Słoik wdzięczności

Kolejnym, ciekawym sposobem jest słoik wdzięczności. Co napisać na kartce i do niego wrzucić? Metoda polega na wypisaniu lub narysowaniu rzeczy na kartce, za które jesteśmy wdzięczni. Udana podróż, sukces w pracy lub w szkole, każda chwila, która spowodowała nasz uśmiech, a mogłyśmy o niej szybko zapomnieć. Słoik wdzięczności to metoda, która okazuje się pomocna, gdy ma się tendecję do wpadania w myślenie tunelowe. W takiej sytuacji najlepiej sięgnąć po słoik, wyjąć z niego kartki i przypomnieć sobie pozytywne rzeczy, za które można dziękować.

 

Praktyka wdzięczności – jak zacząć?

Według Olgi najprostszym sposobem na rozpoczęcie praktyki wdzięczności jest codziennie rano po przebudzeniu lub wieczorem przed snem wypisanie np. 5 rzeczy, za które chcemy podziękować danego dnia:

 

– Z czasem praktyka ta wejdzie nam w nawyk, wtedy warto zacząć dodawać ją do codziennych czynności (wdzięczności nie trzeba zapisywać, owszem jest to skuteczne, ale chodzi głównie o samą intencję i myśl połączoną z emocjami wdzięczności), np. jadąc samochodem do pracy podziękować za sam fakt, że mamy samochód i możliwość jechania do pracy, która sprawia, że zarabiamy i mamy pieniądze na życie, podstawowe potrzeby oraz przyjemności. Mimo, iż jest to coś co wykonujemy zawsze, taka zmiana perspektywy i patrzenia na nią wpływa, a także kształtuje naszą podświadomość, a tym z czasem zmieni diametralnie rzeczywistość wokół nas.

 

Przeczytaj też:

Co daje joga? Obalamy 6 mitów, przez które być może jeszcze nie zaczęłaś ćwiczyć

Praktyka wdzięczności – YouTube

Osoby, które chcą praktykować wdzięczność mogą korzystać z materiałów na YouTube, które z pewnością pomogą im w stosowaniu tej praktyki. Poniżej kilka propozycji:

 

 

 

Eryka Kawalec

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ