Monday, July 26, 2021
Home / Kultura  / Praca kobiety nigdy się nie kończy – wystawa w MCK

Praca kobiety nigdy się nie kończy – wystawa w MCK

Od 26 kwietnia do 11 sierpnia w Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury na wystawie pt. Praca kobiety nigdy się nie kończy… zaprezentowanych zostanie 126 znakomitych grafik od XVI do XIX wieku, które zostaną zestawione ze współczesnymi

Anna Jesinowicz-Nguyen, "Nieja", (własność artystki)

Anna Jesinowicz-Nguyen, "Nieja", (własność artystki)

Od 26 kwietnia do 11 sierpnia w Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury na wystawie pt. Praca kobiety nigdy się nie kończy… zaprezentowanych zostanie 126 znakomitych grafik od XVI do XIX wieku, które zostaną zestawione ze współczesnymi dziełami sztuki. Obiekty i instalacje mają stanowić przestrzenne kontrapunkty dla dwuwymiarowych rycin. Ułożona tematycznie wystawa konfrontuje dawne wyobrażenia z nowymi konotacjami.

Tytuł wystawy nawiązuje do angielskiego przysłowia, rozpowszechnionego zwłaszcza w Ameryce. Myślą przewodnią jest natomiast przedstawienie szeroko potraktowanych prac, czynności domowych i zajęć kobiet, zarówno w ujęciu realistycznym, jak i symboliczno-alegorycznym. Warto prześledzić temat oczami dawnych i obecnych mistrzów bowiem, jak pisze Inga Iwasiów w katalogu wystawy: „Praca kobiet bywa tak niewidoczna, nienazwana, drugoplanowa”.

Wśród wybranych grafik znajdą się dzieła m.in.: Albrechta Dürera, Rembrandta van Rijn, Petera Paula Rubensa, Williama Hogartha, liczne prace twórców szkoły włoskiej, francuskiej i niderlandzkiej oraz stosunkowo rzadkie prace kobiet- rytowniczek.

Będzie to już dziewiąta wystawa graficzna przygotowywana przez MCK we współpracy z Biblioteką Naukową PAU i PAN w Krakowie.

 Anna Jesinowicz-Nguyen, "Nieja", (własność artystki)

Anna Jesinowicz-Nguyen, „Nieja”, (własność artystki)

Wśród współczesnych dzieł znajdą się instalacje Małgorzaty Łojko („Symbiozy”), Erwiny Ziomkowskiej (buty i torebka) oraz Tomasza Rogalińskiego („Hodowla”), dwa gobeliny Anny Jesinowicz-Nguyen („Ja” i „Nieja”), a także dwie rzeźby Aliny Szapocznikow „Koński ogon” (Głowa Meksykanki, drewno) oraz Xawerego Dunikowskiego „Kobieta brzemienna II” (gips).

Wystaw podzielona została na siedem części tematycznych: „Matka”, „Towarzyszka i sługa”, „Przedmiot”, „Muza”, „Wojowniczka”, „Wzór dobry, wzór zły” oraz „”Szafarka dobra i zła”.

W pierwszej – oprócz oczywistych przedstawieniem matki-ziemi, Ewy pierwszej kobiety i Marii matki Jezusa – znajdziemy na przykład „Alegorię miłości macierzyńskiej”, rycinę przedstawiającą, autentyczne podobno zdarzenie, uratowania przez matkę dziecka porwanego przez lwa. Druga, najobszerniejsza część gromadzi prace przedstawiające zajęcia kobiet, takie jak zielarstwo, przędzenie, sprzedawanie zapałek, praca służącej. Znajdziemy tu jedną z najcenniejszych prac na wystawie – „Smażącą ciastka” Rembrandta, pokazującą uliczną scenkę rodzajową.

Tytuł trzeciej części wystawy „Przedmiot” odnosi się zarówno do kobiety jako przedmiotu pożądania, jak i do jej przedmiotowego traktowania. Pokazane tu są m.in.: znakomity drzeworyt Jegher wg. Rubensa „Zuzanna i starcy”, „Niedobrana para” A.Dürera czy para symbolicznych rycin „Miłość azjatycka i europejska” P.H. Bason wg C.Eisena. W czwartym zestawie „Muza” to zarówno przeważnie półnaga kobieta jako personifikacja nauk (C.Drebbel wg. H.Goltziusa „Personifikacja pięciu sztuk wyzwolonych”), jak i modelka inspirująca artystów (bezcenna rycina Rembrandta „Saskia z perłami we włosach”). Znajdziemy także prace przedstawiające artystki (portret malarki Angeliki Kaufmann i jej praca „Safona pisze ode do Wenus”, a także rzadki przykład portretu uczonej szesnastowiecznej, malarki i entomolożki Marii Sibylli Merian (praca J.Houbrakena wg Gsell)

Erwina Ziomkowska,  Bez tytułu (buty)  (Galeria Zderzak, Kraków)

Erwina Ziomkowska, Bez tytułu (buty) (Galeria Zderzak, Kraków)

„Wojowniczka” prezentuje archetypy antyczne (Minerwa, Amazonki) i postacie bohaterek (Joanna d’Arc praca wg słynnej rzeźby księżniczki Marie d’Orlean).

W dziale szóstym „Wzór dobry, wzór zły” zawiera po trzy bohaterki historyczne i chrześcijańskie, ale szczególnie zaciekawia szesnastowieczna anonimowa rycina „Wzór cnotliwej żony”, na której w głowę kobiety wmontowany jest klucz do nakręcania…

Część ostatnia zatytułowana „Szafarki dobra i zła” gromadzi tak wybitne prace jak „Czarownica na koźle” Dürera, „Trzy gracje” i „Caritas Romana” wg Rubensa czy wielokrotnie interpretowana „Wielka Fortuna” Dürera.

Przygotowana zostanie również ścieżka zwiedzania dla dzieci.

Dopełnieniem wystawy będzie bogaty program wydarzeń towarzyszących, na który złożą się wykłady, spotkania, pokazy filmowe.

Wystawie towarzyszyć będzie dwujęzyczny katalog, na który złożą się zarówno reprodukcje pokazywanych na wystawie dzieł, jak i teksty krytyczne podejmujące zasygnalizowane na ekspozycji wątki i problemy.

Koncepcja wystawy: dr Karolina Grodziska

Scenariusz: Magdalena Adamska, dr Karolina Grodziska

Wybór prac współczesnych: dr Anna Olszewska

Kuratorka wystawy: Magdalena Adamska

Koordynator wystawy: Regina Pytlik

Aranżacja wystawy: Maria Paszkowska

Organizator wystawy: Międzynarodowe Centrum Kultury

Partner wystawy: Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie

25 kwietnia – 11 sierpnia 2013

Wystawa przygotowywana we współpracy z Biblioteką Naukową PAU i PAN w Krakowie.

Rynek Główny 25, 31-008 Kraków www.mck.krakow.pl

GALERIA MCK czynna: wt-nd 11.00-19.00; bilety: 10 zł pełnopłatny, 6 zł ulgowy, 10 zł bilet rodzinny (osoba dorosła z dziećmi)

Patronat medialny MCK: TVP Kraków, Radio Kraków, Gazeta Wyborcza, Karnet, Herito, cracow-life/e-krakow, The Krakow Post, Polski Portal Kultury O.pl

Partnerzy: Empik, Telewizja M, Teatr Bagatela

Partner programu edukacyjnego: Fundacja Orange, Canson, czasdzieci.pl

Źródło: materiał prasowy

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach