Home / PARTNER MK  / Poznaj przyczyny częstych wzdęć

Poznaj przyczyny częstych wzdęć

Kilka prostych sposobów na poradzenie sobie z przygodnymi wzdęciami

poznaj przyczyny częstych wzdęć

Kilka prostych sposobów na poradzenie sobie z przygodnymi wzdęciami / fot. Fotolia

Wzdęcia, lub w medycznym języku jednostka chorobowa nazywana bębnicą, to objaw chorobowy związany z obecnością nadmiernej ilości gazu w układzie pokarmowym, w szczególności w jelitach: cienkim i grubym. Wzdęcia mogą przydarzyć się każdemu bez wyjątku. Nie jest tak, że tylko w święta lub wydarzenia rodzinne można nabawić się wzdęć. Jest kilka prostych sposobów na poradzenie sobie z przygodnymi wzdęciami i nie powinno się panikować, jeśli jest to objaw chwilowy. Pacjenci z wzdęciami skarżą się najczęściej na nieprzyjemny ucisk okolic brzucha, uczucie pełności, nabrzmienia, bulgotania czy przelewania się treści układu pokarmowego. Co zrobić, kiedy wzdęcia przytrafią się właśnie nam?

Przyczyny wzdęć

Wzdęcia to bardzo krepujący, choć zwykle prosty do rozwiązania problem, z którym można sobie poradzić samemu. Zgodnie zasadą poznaj przyczynę problemu zanim zaczniesz go rozwiązywać ważne jest, aby zacząć od dogłębnej analizy.

Wzdęcie brzucha stwierdza się najczęściej w następujących przypadkach:

  • błąd dietetyczny – najczęstsza przyczyna niechorobowa,
  • aerofagia – połykanie powietrza, które często towarzyszy nerwicom,
  • choroby tarczycy – często kojarzone z przyspieszonym lub spowolnionym metabolizmem,
  • fermentacja jelitowa, produkcja gazów po spożyciu roślin strączkowych i owoców,
  • lamblioza – zakażenia pasożytnicze,
  • leki (metformina, akarboza, niesteroidowe leki przeciwzapalne, antybiotyki, cholestyramina, ezetymib, rzadziej: inhibitory konwertazy angiotensynowej, beta-blokery, alfa-blokery, blokery kanałów wapniowych, antagoniści receptora angiotensynowego, leki moczopędne),
  • cukrzyca,
  • nietolerancja laktozy, fruktozy i innych substancji pokarmowych,
  • niewydolność trzustki,
  • przewlekłe stany zapalne jelit,
  • leczenie refluksu żołądkowo-jelitowego,
  • toksyny, np. toksyny bakteryjne, które powodują zatrzymanie lub spowolnienie działania układu pokarmowego (w szczególności dotyczy to zwolnienia perystaltyki jelit),
  • czynnościowe zaburzenia motoryki przewodu pokarmowego (stres, urazy),
  • zaburzenia wchłaniania jelitowego,
  • zaparcia,
  • zespół jelita drażliwego,
  • zaburzenia flory bakteryjnej jelit (hipertrofia bakteryjna).

Wzdęcia atypowe

Zanim wybierzemy się do lekarza, powinniśmy skupić się na dwóch rzeczach:

  • chwilowa zmiana diety na lżejszą i bardziej dietetyczną,
  • delikatny masaż brzucha.

 

Ocenia się, że okresowo wzdęcia brzucha występują u 10-30% dorosłych. Jest to choroba skojarzona z płcią i dwukrotnie częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Wzdęcia zazwyczaj występują po ciężkich, tłustych posiłkach, lecz nie można lekceważyć tych, które są objawami toczącej się choroby. Jeden na cztery przypadki przebiega bez powiększenia obwodu w talii; nie pojawia się też uczucie wzdęcia brzucha. Jeśli mamy do czynienia ze wzdęciami, które mają podłoże chorobowe, należy koniecznie udać się do lekarza. Jeśli natomiast to zwykłe wzdęcia z przejedzenia, możemy spróbować zadziałać na własną rękę.

Sposoby radzenia sobie ze wzdęciami

Aby pozbyć się nadmiaru powietrza z układu pokarmowego, można wypróbować domowe sposoby:

  • doprawiaj obficie potrawy – pomocne będą anyż, bazylia, imbir, kminek, liście laurowe, majeranek, mięta, szałwia, tymianek,
  • jedz mało, a częściej (4 lub 5 małych posiłków dziennie),
  • jedz wolniej, przeżuwaj dokładniej, nie popijaj zbyt często, nie mów w trakcie jedzenia,
    nie żuj gumy,
  • ogranicz produkty wzdymające – kapusta, tłuste potrawy, cebula, fasola, groch, jajka, kalafior, brokuły, brukselka, otręby,
  • po jedzeniu idź na spacer,
  • skoryguj nieco dietę: dodaj więcej owoców i warzyw, usuń z diety słodycze,
    unikaj napojów gazowanych,
  • wybieraj potrawy gotowane zamiast smażonych, unikaj potraw surowych (np. tatara),
  • wypij ziołową herbatkę – pomóc mogą koper włoski, mięta pieprzowa, imbir,
  • zrób ciepły okład na część brzuszną, z wykorzystaniem termoforu – rozluźni to mięśnie gładkie i napięcie w części brzusznej.

Różnego rodzaju preparatów na wzdęcia najlepiej szukać w sprawdzonych źródłach, np. na  https://www.doz.pl/apteka/k122-Wzdecia.

Jeśli domowe sposoby zawiodą, weź leki na wzdęcia

Symetikon to lek, który nie wchłania się z przewodu pokarmowego. Lek ten obniża napięcie powierzchniowe pęcherzyków gazu w jelitach. Wywołuje to ich pękanie i gaz uwalnia się, dając uczucie ulgi. Gaz jest wtedy wydalany lub wchłaniany przez ścianę jelit. Należy jednak pamiętać, aby nie przesadzić z przyjmowaniem tego leku, gdyż może on przyzwyczaić nasz układ pokarmowy tak, że ten będzie ignorował problem – w konsekwencji ilość gazu, zamiast się zmniejszać, z czasem będzie osiągała bardzo duże objętości. Lek jest dostępny w postaci małych kapsułek wypełnionych substancją czynną lub częściej stosowany u dzieci, w formie kropli. Bez względu na formę podania lek ten działa szybko, ale jak każdy lek powinien być wykorzystywany z uwagą i umiarem. Warto poprosić farmaceutę o radę przy stosowaniu tego leku.
Bardzo często wzdęcia pojawiają się w okresach świętowania. Święta Bożego Narodzenia, Wielkiejnocy, czy przyjęcia rodzinne to okresy, w których jemy więcej, tłuściej, gorzej pod względem dietetycznym i co najgorsze – bez umiaru. Nie wolno zapominać, że higiena układu pokarmowego wymaga od nas wiele poświęcenia i uwagi. Nie wolno jeść ponad potrzeby organizmu i jego możliwości. Dopychanie się na siłę, bo jedzenie jest dobre to nasza narodowa cecha. Jeśli będziemy przestrzegać racjonalnej diety, nasze ciało odwdzięczy się z nawiązką. Świadomość tego, co robimy, to podstawa zdrowia. Jeśli będziemy odpowiednio dbać o higienę jedzenia, z dużym prawdopodobieństwem kłopotliwe wzdęcia będą nas omijać.

źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
1KOMENTARZ
  • Avatar
    wermere Czerwiec 5, 2019

    W przypadku wzdęć najważniejsze jest im zapobieganie. Aby nie dopuścić do ich powstawania, warto pomyśleć o zrównoważonej diecie, która nie będzie zawierać wielu produktów mogących wzdęcia pododować. Takie działanie mają warzywa kapustne, czyli kapusta, brukselka, kalafior i brokuł. Rozdymające działanie na układ trawienny mają wszystkie rośliny strączkowe, czyli fasola, groch, soczewica, a także owoce takie jak jabłka, śliwki, gruszki i winogrona.

    Jeśli to nie pomoże to dobrze będzie sięgnąć po środki w aptekach:
    https://www.cefarm24.pl/wzdecia.html

    W tej aptece jest wiele środków pomocnych przy walce ze wzdęciami.

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Czemu pytam?

Chcę być informowany/a o odpowiedziach