Thursday, October 6, 2022
Home / Rozwój  / Biznes  / 200 zł. Czy tyle wystarczy, żeby stworzyć pierwszy produkt on-line?

200 zł. Czy tyle wystarczy, żeby stworzyć pierwszy produkt on-line?

Perfekcjonizm to przypadłość śmiertelna. Jest szkodliwy dla zdrowia, zabija szczęście, sabotuje produktywność

ola gościniak

Ola Gościniak – organizatorka konferencji Twój Pierwszy Produkt Online / fot. FotoDoKwadratu

Biznes online cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem, a w dobie inflacji, podwyżek cen staje się dodatkowym wsparciem budżetu domowego. Ola Gościniak, autorka nagradzanego bloga Jestem Interaktywna i mentorka, która przeszkoliła już prawie 50 tysięcy Polek, zaprasza na konferencję online „Pierwszy Produkt Online”. W rozmowie podpowiada, od czego zacząć tworzenie własnych produktów cyfrowych

 

200 zł to niewiele na inwestycję w biznesie. Czy to możliwe, żeby już z takim budżetem możemy wystartować?

Ola Gościniak: Wyobraźmy sobie, że chcemy zacząć uprawiać nowy sport. Nasza znajoma poleca nam chodzenie na siłownie – to takie super, hiper i w ogóle – mówi. Jesteśmy podekscytowane. To ten sport! Ale przecież trzeba się do tego przygotować. O nie! W szafie same ciuchy z napisem runner po bieganiu, na które miałyśmy zapał w zeszłym sezonie. OK, trzeba iść na zakupy! Tydzień, dwa mijają, a my szukamy online odpowiednich geterków oraz koszulki, chodzimy po galeriach handlowych. W końcu mamy to! 300 zł, no trudno, na zdrowiu się nie oszczędza! No dobrze, ale na siłownie trzeba mieć jeszcze bidon, torbę, buty. Mijają kolejne dwa tygodnie, kolejne 300 zł, ale już mamy wszystko! Możemy iść! Ah, jeszcze trzeba kupić karnet! Na 1,5 roku za 1000 zł wezmę, będzie większa motywacja. Po miesiącu wreszcie zjawiamy się na siłowni, w pięknym stroju, z karnetem i dobrym nastawieniem. Wchodzimy na siłownie, a tam parno, duszno, ludzie się na nas lampią, prawie się zabijamy na bieżni. O nie! To nie dla nas! Nigdy więcej! A wystarczyło miesiąc wcześniej wziąć ciuchy, jakie mamy w szafie i wejść na siłownie na pierwsze wejście za darmo (większość siłowni ma coś takiego) i dowiedzieć się tego wszystkiego od razu i o 1600 zł taniej.

Tak samo jest w biznesie online, według *Business Insider ponad 1/3 firm pada w pierwszym roku działalności. Głównym powodem jest brak płynności finansowej.

W wielu z tych przypadków prawdopodobnie wystarczyłoby niskokosztowo sprawdzić pomysł i dopiero, jak zacznie na siebie zarabiać, to nadwyżki finansowe wkładać w jego rozwój. W swój pierwszy produkt online zainwestowałam zaledwie 200 zł i był to koszt związany z korektą e-booka. Resztę działań wykonałam samodzielnie, inwestując w to swój czas. Po trzech miesiącach e-book zaczął opłacać ZUS mojej działalności, a po roku okazało się, że mogę zrezygnować z dotychczasowej pracy na freelance, bo e-booki jakie mam w sklepie zarabiają więcej niż ja tworząc strony WWW na zlecenie (poświęcając zresztą na to więcej czasu).

(*Business Insider, 2017, Quickbooks Intuit, 2020)

Jaki najczęściej błąd popełniają osoby, które planują stworzyć pierwszy produkt cyfrowy?

Przeszkoliłam online ponad 50 tysięcy Polek i błąd, który najczęściej pojawia się na samym początku to perfekcjonizm.

Widać to też w tej historii z siłownią, o której przed chwilką mówiłam. Żeby zacząć coś robić musimy być przygotowane na tip top – wszystko kupione, bo jak to przecież pójść na siłownie w t-shircie, który ma trzy miesiące. I bardzo często przekładamy to na biznes online. Czujemy, że aby ruszyć z miejsca musimy mieć dopracowany produkt i nie dość, że wtapiamy w niego mnóstwo pieniędzy to jeszcze czasu. Pal sześć, jeśli uda nam się go zrobić oraz na dodatek okaże się sukcesem, ale bardzo często okazuje się, że tak nie jest. Dlaczego? Zauważam najczęściej dwa scenariusze: pierwszy – produkt nigdy nie jest wystarczająco idealny, aby ujrzał światło dzienne i nigdy go nie wydajemy. drugi – okazuje się, że nie zderzyliśmy produktu na wczesnym etapie z oczekiwaniami naszych odbiorców i mimo, że dla nas jest idealny to nikt go nie kupuje, bo nikomu (oprócz nas) nie jest potrzebny.

„Perfekcjonizm to przypadłość śmiertelna. Jest szkodliwy dla zdrowia, zabija szczęście, sabotuje produktywność.”

– uważa Marie Forleo i ja się z tym zgadzam.

W trakcie trzydniowej konferencji „Pierwszy Produkt Online” wystąpią przedsiębiorcy, którzy pokazują jak często w nieidealnych warunkach rozwijali swoje biznesy online.

Nina Wojtyra opowiada jak stworzyła swój pierwszy produkt cyfrowy z zerowym kapitałem i trójką dzieci na pokładzie. Naprawdę da się. Tylko musimy odpuścić i korzystać z najprostszych rozwiązań, a właśnie takimi wskazówkami będą dzielić się prelegenci w trakcie wydarzenia.

Widzimy dopracowane kursy online, nagrania, prezentacje, zeszyty ćwiczeń i wydaje nam się, że tak powinny wyglądać nasze produkty cyfrowe. Jakie mogą być pomysły na pierwszy produkt online?

W tym jest problem. Porównujemy się z biznesami online, które już zęby zjadły na tworzeniu produktów online, ale nikt nie porównuje się np. z Olą Budzyńską, która pierwszy kurs online nagrała telefonem. Nikt nie patrzy na pierwsze e-booki wyeksportowane do PDF z Worda (taki był mój pierwszy e-book).

Jeśli chodzi o pierwszy produkt online, to polecam e-booka – to jest forma, która jest łatwa do wdrożenia, nie wymaga dużych nakładów czasowych oraz finansowych, ma najniższy próg wejścia, nielimitowane możliwości korekty, dopieszczania, dodawania nowych materiałów. Możliwości zaprezentowania naszego produktu odbiorcom, zebrania feedbacku i wdrożenia aktualizacji oraz zmian, na które już będziemy mieć budżet po pierwszych sprzedażach, dzięki którym także sprawdzimy zainteresowanie tematem. To się tak ładnie nazywa – produkt minimalny!

Na co ty stawiasz tworząc pierwszy produkt cyfrowy?

W przypadku pierwszego produktu online stawiam na minimalizm. Staram się tworzyć produkt szybko i niedrogo z wizją szybkich aktualizacji. Rozmawiać z każdą osobą, która go zakupiła i pytać o wrażenia i na tej podstawie udoskonalać ten produkt lub tworzyć kolejne, które go uzupełniają. Zapewnić osoby, które go zakupią jako pierwsze, że będą miały możliwość aktualizacji w przyszłości. Dzięki temu, że będziemy mieć szybko w naszej ofercie pierwszy produkt to na mniejszej społeczności jesteśmy w stanie go przetestować i wdrożyć feedback. A z czasem, gdy nasze zasięgi będą rosnąć to będziemy mieć już w ofercie dopracowane produkty, na które wcześniej wzdychałyśmy u osób, które działają kilka dobrych lat na rynku.

W trakcie konferencji będziemy dużo mówić o produkcji produktów cyfrowych i stawiać na prostotę. Prelegenci zdradzają również tipy, jakich błędów nie popełniać, jak nawet te proste produkty sprzedawać zgodnie z prawem. Rynek staje się coraz dojrzalszy, klienci są świadomi i musimy zadbać również o to, żeby wszystko odbywało się zgodnie z literą prawa.

ola gościniak

Ola Gościniak / fot. FotoDoKwadratu

Dlaczego produkt minimalny jest bezpieczniejszy?

Produkt minimalny to według mnie złoto! Nie dość, że możemy go zrobić szybko i niedrogo, to jeszcze może okazać się świetnym rozwiązaniem, aby produkt był znacznie lepszy, bo tworzony przy jednoczesnym słuchaniu uwag naszych odbiorców! Mało tego, dzięki małym nakładom finansowym i czasowym możemy sprawdzić zainteresowanie tematem wśród naszych odbiorców. Jeśli mało kto kupi produkt, który kosztował nas kilkadziesiąt czy kilkaset złotych to świat się nie zawali. Ale wyobraźmy sobie, że tworzyliśmy produkt pół roku, wtopiliśmy w niego kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Nawet najtwardszym powieka by zadrgała.

W Internecie znajdziemy wiele porad, jak stworzyć i sprzedać swój produkt cyfrowy. Można się w tym pogubić. Jak zaplanować swoje działania, żeby nie czuć się przytłoczonym?

Krok po kroku. Bardzo dobrym pomysłem jest znalezienie mentora czy mentorki, którzy mają podobne wartości do naszych i są w miejscu, w którym my byśmy chciały się znaleźć. Czerpanie wiedzy pełnymi garściami od takiej osoby może nam przyspieszyć proces, który chcemy przejść. Dobrze jest również zarezerwować konkretny termin, kiedy usiądziemy i zaplanujemy wszystkie pomysły, działania do wykonania oraz strategie promocyjne. Jeśli mamy możliwość, aby z jednego sprawdzonego i pewnego źródła otrzymać konkretne instrukcje wdrożenia to na pewno ułatwi nam to zadanie, a dzięki czemu unikniemy uczucia przytłoczenia.

O czym trzeba pamiętać prowadząc biznes online?

Pamiętajmy, że nam się wiele rzeczy może wydawać co do tego jak powinien wyglądać pierwszy produkt online, ale dopóki ich nie sprawdzimy i nie sprzedamy go z sukcesem to nie możemy być niczego pewni. Dlatego warto testować w bezpiecznym środowisku, niewiele ryzykując, aby nie być w grupie 1/3 padających firm w pierwszym roku działalności, czy wśród osób, które mają kolejny zestaw sportowy w szafie używany tylko raz oraz imienny 1,5 roczny karnet na siłownię, którego nawet nie możemy odsprzedać na OLX.

27-29 września odbędzie się organizowana przez ciebie Konferencja Pierwszy Produkt Online. Powiedz, czego dowiedzą się podczas niej uczestnicy?

W ciągu trzech dni konferencji przejdziemy wspólnie przez kolejne etapy tworzenia twojego produktu online. Efekt? Zyskasz niezbędną wiedzę, której potrzebujesz, jeśli dopiero zaczynasz myśleć o swoim biznesie online lub gdy już działasz, ale zależy ci na lepszych efektach.

Dzień 1 Pomysł
Stworzysz koncepcję produktu, by spełniał on swoją funkcję i faktycznie przydał się odbiorcom. Opracujesz plan działania, by ruszyć z miejsca!

Dzień 2 Produkcja
Poznasz niezbędne narzędzia i sposoby na stworzenie swojego pierwszego produktu online. Także w wersji bardzo niskobudżetowej!

Dzień 3
Promocja 
Dowiesz się o najlepszych i najskuteczniejszych sposobach na promocję. Zacznij je wdrażać, a szybko zauważysz efekty!

Co istotne! Konferencja Pierwszy Produkt Online jest konkretną instrukcją do wdrożenia ode mnie i ponad trzydziestu prelegentów. Zyskasz z niej mnóstwo inspiracji, a wszystko w cenie bardzo przystępnej. Wiem, jak to jest zaczynać biznes z budżetem 200 zł, dlatego specjalnie pozyskałam sponsorów dla tej konferencji, którzy opłacili dużą część jej kosztów. Dzięki temu mogę zaproponować bilety na całe trzy dni konferencji w cenie wyjścia do kina z rodziną.

 

Sprawdź koniecznie:
Jak stworzyć swój pierwszy produkt cyfrowy? Dowiesz się podczas Konferencji „Twój Pierwszy Produkt Online”

 

Bilety na konferencję online „Pierwszy Produkt Online” są dostępne na stronie: olagosciniak.pl/konferencja

Uwaga! Dla czytelniczek MiastoKobiet.pl mamy kod rabatowy na zakup biletu -10% na hasło: miastokobiet

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ