Wednesday, May 29, 2024
Home / PARTNER MK  / Pierwsza wizyta u psychologa online – jak wygląda i jak się do niej przygotować?

Pierwsza wizyta u psychologa online – jak wygląda i jak się do niej przygotować?

Koło ratunkowe, gdy codzienność cię przytłacza

Psycholog online

fot. Pexels

Przynajmniej raz w życiu z jakimkolwiek zaburzeniem natury psychicznej zmagała się ponad jedna czwarta Polaków. Na leczenie decyduje się jednak niespełna 16%. Dlaczego? Pomoc psychiatryczna i psychologiczna niestety wciąż oceniana jest negatywnie przez społeczeństwo, a rodzina i znajomi często spłycają problem chorego. Nie warto czekać i bać się, gdy chodzi o Twoje szczęście i zdrowie. Umów się na sesję, przygotuj się do niej, a psycholog online poprowadzi się krok po kroku ku równowadze

 

Czy to już czas na pomoc psychologiczną?

Być może tłumaczysz sobie, że nie jest jeszcze aż tak źle, bo przecież inni mają gorzej. Może chłoniesz przekonania innych, że depresja to nie choroba, ale wymysł XXI w. Może być też tak, że jakoś funkcjonujesz, jakoś wypełniasz dni obowiązkami, lecz to wszystko jest tylko „jakieś”, a nie pełne entuzjazmu, jak dawniej.

 

W każdym z tych przypadków wiele wysiłku będzie od Ciebie wymagać, by się zatrzymać, stanąć przed lustrem i uświadomić sobie, że już teraz potrzebujesz wsparcia terapeuty. Wraz z czasem problem będzie się pogłębiał. Czas nie leczy ran. On tylko spycha problem głęboko do podświadomości, by w nieoczekiwanym momencie znów wyjść na światło dzienne i zdominować całe Twoje życie.

 

Nie musisz umieć samodzielnie ocenić kondycji własnej psychiki. Jeśli chcesz poznać poziom nasilenia stresu, lęku i stanu depresyjnego – wykonaj test Dass 21. Gdy natomiast chcesz poznać stopień obciążenia stresem w ciągu minionego roku – wykonaj test Holmes-Rahe. Oba narzędzia znajdziesz na stronie: https://www.twojpsycholog.online/.

Żaden z tych testów nie postawi diagnozy. Jeśli jednak wynik któregoś z nich zasugeruje, że Twoja psychika jest obciążona – rozważ rozpoczęcie terapii.

fot. Pexels

Czego potrzebujesz, aby psycholog online mógł poprowadzić sesję?

Sesje online to bez wątpienia najwygodniejsza forma terapii psychologicznej. W przeciwieństwie do tradycyjnych jej odmian (w gabinecie), nie musisz zastanawiać się jak zmieścić czas na spotkanie w dzień roboczy, kiedy zwykle nie masz czasu nawet na wykonanie podstawowych obowiązków. A przecież musisz jeszcze wygospodarować czas na dojazd do psychologa, a potem powrót do domu. Nie zawsze jest to łatwe.

 

W przypadku sesji online jedyne, o co musisz zadbać, to zaplecze techniczne. Niezbędny będzie komputer stacjonarny, laptop, tablet czy smartfon. Jeśli zdecydujesz się na terapię w formie wideokonferencji, będziesz również potrzebować kamery internetowej oraz komunikatora Skype czy Vsee (będą one niezbędne też przy sesjach w formie czatu). Natomiast przy terapii e-mail, potrzebna będzie skrzynka mailowa, która pozwoli Ci prowadzić rozmowy korespondencyjne z psychologiem.

Czego możesz się spodziewać po pierwsze sesji?

Każde pierwsze spotkanie wywołuje sporo emocji. Spotkanie z psychologiem również, tym bardziej że masz przed sobą wizję rozmowy na intymne tematy z zupełnie obcą osobą. Ważne będzie podzielenie się swoimi słabościami i lękami. Z pewnością nie jest to komfortowe. Twoja otwartość ma jednak kluczowe znaczenia dla powodzenia terapii. Tylko dzięki temu psycholog będzie w stanie dotrzeć do przyczyny niekorzystnych zmian w obszarze Twoich emocji i wesprzeć Cię w drodze odzyskiwania życiowego balansu.

 

Bez względu na formę prowadzonej terapii możesz spodziewać się, że podczas pierwszej rozmowy terapeuta będzie Ci zadawał dużo pytań na temat życia zawodowego i prywatnego. Będzie chciał znać także powód podjęcia decyzji o rozpoczęciu spotkań z psychologiem. Nie zawsze jest to przyczyna, przez którą cierpisz. Ta może tkwić głębiej. Specjalista musi jednak znać Twoje motywacje, aby zaplanować proces terapeutyczny i jak najskuteczniej Ci pomóc.

 

Pod żadnym pozorem nie koloryzuj swojej codzienności. Nie przedstawiaj się w jak najkorzystniejszym świetle. Mów o sobie i swoich emocjach, tak jak to naprawdę czujesz, a nie tak jak chcesz, aby było. Ukrywanie wstydliwych sfer swojego życia i uczuć zakłóci proces terapeutyczny i znacznie go wydłuży.

 

Pamiętaj, że psycholog nie będzie Cię oceniał. Jego celem jest skupienie się na rozpoznaniu problemu i wsparcie Cię w jego rozwiązaniu.

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ