Thursday, November 26, 2020
Home / Styl życia  / Kuchnia  / PRZEPIS: Ervegańskie pierogi z grzybami i chrzanem ze skwarkami z tofu

PRZEPIS: Ervegańskie pierogi z grzybami i chrzanem ze skwarkami z tofu

Hedonizm na talerzu i comfort food w wersji wegańskiej, zdrowej, ale też prostej do przygotowania

pierogi z grzybami i chrzanem wg Ervegana

Pierogi z grzybami i chrzanem / fot. Eryk Wałkowicz

Malutkie grzybowe sakiewki z ciasta pierogowego to oczywiście uszka, jednak jeśli do zrobienia farszu użyjemy suszonych grzybów oraz pieczarek, a potem wypełnimy tym nadzieniem dużą „sakiewkę”, typowe uszko zamieni się w pełnoprawnego pieroga.

W tym przepisie do farszu dodaję odrobinę chrzanu – może być ze słoika lub świeżo tarty – który sprawia, że danie ma niesamowity aromat

– pisze Eryk Wałkowicz czyli ErVegan w swojej najnowszej książce „Roślinny comfort food dla każdego”, a my jeszcze dorzucamy do kompletu przepis na skwarki z tofu. Pierogi bez omasty? Nie może być!

 

Mimo że pierogi wymyślili Chińczycy, dzisiaj są one popularne na całym świecie. W Polsce to danie kultowe, mające różne regionalne odmiany i niezmiennie kochane przez rodaków. Jak wyrabiać ciasto i wykrawać idealne kółka, uczyłem się od mojej babci. Podglądałem w kuchni, jak prowadzi wręcz masową produkcję pierogów, dbając jednak, aby każdy był idealny. Jeśli na początku twoje pierogi nie będą doskonałe (moje nie były), nie zniechęcaj się. Trening czyni mistrza, a ciasto po kilku razach wychodzi idealne, nawet kiedy jest robione „na oko”. W tym przepisie do zwykłej mąki dodaję trochę mąki pełnoziarnistej, żeby pierogi zawierały więcej błonnika i składników mineralnych. Są równie pyszne! 

Pierogi z grzybami i chrzanem

Składniki

☑na średnią miskę farszu – 500 g pieczarek
☑30 g suszonych grzybów
☑1 mały korzeń chrzanu lub 2 łyżeczki chrzanu ze słoika (bez dodatku mleka)
☑1 biała cebula
☑2 ząbki czosnku
☑1 łyżka oleju rzepakowego
☑sól, pieprz

Sposób wykonania

1.Suszone grzyby namocz w wodzie, najlepiej przez całą noc.
2. Cebulę drobno posiekaj i razem z czosnkiem przeciśniętym przez praskę podsmaż na rozgrzanym oleju.
3. Suszone grzyby odsącz, a wodę z moczenia odstaw na bok. Razem z pieczarkami pokrój je na drobne kawałeczki i podsmaż na patelni z cebulą. Na koniec podlej grzyby wodą z ich moczenia i poczekaj, aż płyn odparuje na małym ogniu. Dodaj chrzan i dopraw całość solą i pieprzem.
4. Masę przełóż do miski i porządnie wymieszaj. Część grzybów możesz zmiksować blenderem ręcznym na gładką masę i potem połączyć z resztą farszu.
5.Przygotuj pierogi: 1 łyżeczkę farszu umieść na kawałku ciasta, uformuj pieroga i sklejaj jego brzegi palcami lub przy użyciu widelca. Ulepione pierogi gotuj przez kilka minut w osolonej wodzie, aż wypłyną na powierzchnię. Smacznego! 

Przepis na ciasto na pierogi z mąki razowej

Składniki

na sporą kulę ciasta pierogowego

☑300 g mąki pszennej typ 450
☑150 g mąki pszennej typ 2000
☑250–300 ml ciepłej wody
☑1 łyżeczka soli
☑1 łyżeczka oleju rzepakowego lub z pestek winogron

Sposób wykonania

1. Oba rodzaje mąki przesiej przez sito i zmieszaj z solą. Ciepłą wodę wymieszaj z olejem.
2. Do składników suchych dodawaj stopniowo składniki mokre i powoli wyrabiaj ciasto – rękoma na kuchennym blacie lub hakami w misie miksera.
3. Ciasto powinno być gładkie, miękkie i sprężyste. Po wyrobieniu warto włożyć je na chwilę do lodówki, żeby mąka napęczniała i żeby gluten zaczął pracować. Ciasto podziel na kilka części na tyle małych, żeby ta jedna, z której akurat będziesz robić pierogi, nie wyschła, zanim uwiniesz się z lepieniem.
4. Ciasto dość cienko rozwałkuj, a potem wycinaj z niego okrągłe kawałki szklanką. 

Chrupiące skwarki z tofu

chrupiące skwarki z tofu er vegan

Chrupiące skwarki z tofu / fot. Eryk Wałkowicz

Skwarki to smakołyk, o którym chyba nikt nie spodziewa się przeczytać w książce pisanej przez dietetyka, gdyż na pewno nie mogę polecić ich swoim pacjentom. Jednak jeśli jesteś zdrową osobą, to od czasu do czasu możesz sobie na nie pozwolić – szczególnie jeśli będą z tofu, bo wzbogacą posiłek w białko i wapń. Przyjemne z pożytecznym!

Składniki

na 1 średnią miskę
☑1 kostka (180 g) wędzonego tofu
☑2 łyżeczki oleju rzepakowego
☑1 łyżeczka wędzonej papryki

Sposób wykonania

1. Tofu pokrusz w dłoniach, wrzuć je do miski i dodatkowo rozgnieć widelcem, aby kawałki miały wielkość średnich i małych skwarków. Dodaj wędzoną paprykę oraz sól i pieprz do smaku, a na koniec wszystko wymieszaj.
2. Na dużej patelni porządnie rozgrzej olej i przełóż na nią przygotowane wcześniej tofu. Na początku nie mieszaj i nie potrząsaj patelnią, aby skwarki odpowiednio się przyrumieniły. Po kilku minutach, gdy zobaczysz, że tofu od spodu już zbrązowiało, przemieszaj je i smaż jeszcze chwilkę.
3. Tak przygotowane skwarki możesz przechowywać w lodówce w szczelnie zamkniętym pojemniku. Stosuj je jako dodatek do klasycznego obiadu z ziemniakami, ale również jako posypkę, która doda chrupkości i wędzonego posmaku każdemu daniu. Smacznego! 

O książce „Roślinny comfort food” ErVegan

roślinny comfort food er vegan książka

„Roślinny comfort food dla każdego”, Eryk Wałkowicz / fot. Wydawnictwo Znak Literanova

 

Comfort food to hedonizm na talerzu. To poczucie komfortu podczas gotowania, przyjemność z podawania posiłku najbliższym, szczęście podczas wspólnego jedzenia. To smaki i zapachy, które kojarzą się z różnymi sytuacjami, dania, które uruchamiają miłe wspomnienia. To jedzenie, którego smak otula. W najnowszej książce ErVegan prezentuje przepisy na takie właśnie potrawy. A ponieważ z wykształcenia jest dietetykiem, jego comfort food jest w wersji wegańskiej, zdrowej, ale też prostej do przygotowania. 

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach