Parada gatunków wokalnych, czyli trzy koncerty Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej
26 czerwca Opera Krakowska zaprasza na koncert chóralny „Wielkie Chóry Wielkich Oper”
„Kandyd” Leonarda Bernsteina otworzył 7 czerwca 23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej. Zakończy go „Cyrulik sewilski”, a pomiędzy dwoma spektaklami znajdą się trzy wielkie koncerty – „Dialog Mistrzów – Mahler i Strauss”, „Arie Oper Świata – Moniuszko!” i „Wielkie Chóry Wielkich Oper”. Odbędą się one w niezwykłych miejscach – w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oraz na Wawelu
Dialog Mistrzów
Program pierwszego koncertu pod tytułem „Dialog Mistrzów” (19 czerwca, Muzeum Lotnictwa) poprowadzi słuchaczy przez blisko sto lat. Od wspólnego zachwytu Mahlera i Straussa Ryszardem Wagnerem (koncert rozpocznie Preludium do „Tristana i Izoldy”) po jedno z ostatnich dzieł Straussa – „Cztery ostatnie pieśni” powstały już po II wojnie światowej, w 1948 roku.
Jest to absolutny szczyt formy, duże wyzwanie dla śpiewaczki i fascynujące ujęcie zmierzchu życia, w którym śmierć rozumiana jest jako przyjaciółka a nie demon, którego się boimy
– zauważa solistka, Katarzyna Oleś-Blacha, która wraz z dyrygentem Tomaszem Tokarczykiem układała program koncertu. Publiczność wysłucha również arcydzieł Gustawa Mahlera: „Adagietta” z V Symfonii cis-moll oraz „Kindertotenlieder” – wstrząsającego cyklu pieśni na śmierć dzieci. „Cykl Mahlera towarzyszy mi od czasów studiów wokalnych” – przyznaje Adam Szerszeń, który niedawno wykonywał „Kindertotenlieder” w Kopalni Soli w Wieliczce. Śpiewak dodaje:
Polubiłem to dzieło blisko dwadzieścia lat temu i od tamtej pory co jakiś czas miałem możliwość i przyjemność wykonywać go z fortepianem, jak i w oryginalnej wersji z towarzyszeniem orkiestry. W warstwie literackiej Mahler sięgnął w tym cyklu po poezję Rückerta, który był bezpośrednio dotknięty tragedią straty dwojga dzieci w wyniku szkarlatyny. Już jakiś czas po skomponowaniu tego utworu kompozytorowi przydarzyła się podobna historia i również jego własna córka zmarła w wyniku śmiertelnej choroby.
Katarzyna Oleś-Blacha mówi: „Postaramy się zaszczepić miłość do liryki wokalnej naszej publiczności. To będzie uczta dla koneserów, ale także dla tych, którzy jeszcze się z tym gatunkiem nie spotkali”. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej, a całość poprowadzi Tomasz Tokarczyk.
Arie Oper Świata
Cztery dni później Letni Festiwal zagości na Wawelu, gdzie wielokrotnie odbywały się już koncerty „Arie Oper Świata” z udziałem artystów krakowskiej sceny operowej i zaproszonych wybitnych gości, jak Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak czy Małgorzata Walewska. 23 i 24 czerwca renesansowy dziedziniec będzie świadkiem koncertu poświęconego Stanisławowi Moniuszce w ramach ogólnopolskich obchodów Roku Moniuszki. Obok dobrze utrwalonych w świadomości melomanów arii ze „Strasznego dworu” czy „Halki”, zabrzmią także mniej znane fragmenty oper: „Verbum nobile”, „Hrabina” czy „Beata”. Zaśpiewają znakomici soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Ewa Vesin, Tomasz Kuk, Adam Szerszeń i Wojciech Gierlach. Towarzyszyć im będzie Balet, Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Całość będzie miała charakter widowiska, dzięki specjalnemu gościnnemu występowi solistów i Polskiego Baletu Narodowego, który zatańczy „Poloneza koncertowego” oraz Mazura ze „Strasznego dworu”. Koncerty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
Wielkie Chóry Wielkich Oper
Z kolei 26 czerwca Opera Krakowska zaprasza na koncert chóralny.
„Gorąco polecam przepiękny program koncertu „Wielkie Chóry Wielkich Oper” – mówi Katarzyna Oleś-Blacha i dodaje –
Postaramy się uwypuklić ważną rolę chórów w operze towarzyszących wielkim ariom solowym.
W programie znajdą się dzieła Jacquesa Offenbacha, Giacoma Pucciniego, Ruggera Leoncavallo czy Georgesa Bizeta. Wraz z Chórem i Orkiestrą wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk i Mariusz Godlewski, a całość poprowadzi Tomasz Tokarczyk. Za przygotowanie Chóru Opery Krakowskiej odpowiada jego kierownik, Jacek Mentel, wykładowca krakowskiej Akademii Muzycznej, odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, odznaką „Honoris Gratia”, którą w ubiegłym roku odebrał z rąk Prezydenta Miasta Krakowska, prof. Jacka Majchrowskiego.
DIALOG MISTRZÓW – MAHLER I STRAUSS
19 czerwca 2019, godz. 19:30 – Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Katarzyna Oleś-Blacha, Adam Szerszeń
Orkiestra Opery Krakowskiej
dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Bilety w cenie 40 zł do nabycia w Kasie Opery Krakowskiej oraz online na stronie www.opera.krakow.pl.
ARIE OPER ŚWIATA – MONIUSZKO!
23 i 24 czerwca 2019, godz. 20:30 – Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu
Katarzyna Oleś-Blacha, Ewa Vesin, Monika Korybalska, Tomasz Kuk, Wojciech Gierlach, Adam Szerszeń
Polski Balet Narodowy
Balet Opery Krakowskiej
Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej
dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Bilety dostępne są w Kasie Opery w cenie 40-100 zł. Koncert nie jest objęty sprzedażą biletów online.
WIELKIE CHÓRY WIELKICH OPER
26 czerwca 2019, godz. 20:30 – Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu
Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk, Mariusz Godlewski
Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej
dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Bilety dostępne są w Kasie Opery w cenie 30-80 zł. Koncert nie jest objęty sprzedażą biletów online.