Home / Kultura  / Parada gatunków wokalnych, czyli trzy koncerty Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej

Parada gatunków wokalnych, czyli trzy koncerty Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej

26 czerwca Opera Krakowska zaprasza na koncert chóralny „Wielkie Chóry Wielkich Oper”

Wielkie Chóry Wielkich Oper

Wielkie Chóry Wielkich Oper / fot. Łukasz Łuszczek

„Kandyd” Leonarda Bernsteina otworzył 7 czerwca 23. Letni Festiwal Opery Krakowskiej. Zakończy go „Cyrulik sewilski”, a pomiędzy dwoma spektaklami znajdą się trzy wielkie koncerty – „Dialog Mistrzów – Mahler i Strauss”, „Arie Oper Świata – Moniuszko!” i „Wielkie Chóry Wielkich Oper”. Odbędą się one w niezwykłych miejscach – w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oraz na Wawelu

Dialog Mistrzów

Program pierwszego koncertu pod tytułem „Dialog Mistrzów” (19 czerwca, Muzeum Lotnictwa) poprowadzi słuchaczy przez blisko sto lat. Od wspólnego zachwytu Mahlera i Straussa Ryszardem Wagnerem (koncert rozpocznie Preludium do „Tristana i Izoldy”) po jedno z ostatnich dzieł Straussa – „Cztery ostatnie pieśni” powstały już po II wojnie światowej, w 1948 roku.

Jest to absolutny szczyt formy, duże wyzwanie dla śpiewaczki i fascynujące ujęcie zmierzchu życia, w którym śmierć rozumiana jest jako przyjaciółka a nie demon, którego się boimy

– zauważa solistka, Katarzyna Oleś-Blacha, która wraz z dyrygentem Tomaszem Tokarczykiem układała program koncertu. Publiczność wysłucha również arcydzieł Gustawa Mahlera: „Adagietta” z V Symfonii cis-moll oraz „Kindertotenlieder” – wstrząsającego cyklu pieśni na śmierć dzieci. „Cykl Mahlera towarzyszy mi od czasów studiów wokalnych” – przyznaje Adam Szerszeń, który niedawno wykonywał „Kindertotenlieder” w Kopalni Soli w Wieliczce. Śpiewak dodaje:

Polubiłem to dzieło blisko dwadzieścia lat temu i od tamtej pory co jakiś czas miałem możliwość i przyjemność wykonywać go z fortepianem, jak i w oryginalnej wersji z towarzyszeniem orkiestry. W warstwie literackiej Mahler sięgnął w tym cyklu po poezję Rückerta, który był bezpośrednio dotknięty tragedią straty dwojga dzieci w wyniku szkarlatyny. Już jakiś czas po skomponowaniu tego utworu kompozytorowi przydarzyła się podobna historia i również jego własna córka zmarła w wyniku śmiertelnej choroby.

Katarzyna Oleś-Blacha mówi: „Postaramy się zaszczepić miłość do liryki wokalnej naszej publiczności. To będzie uczta dla koneserów, ale także dla tych, którzy jeszcze się z tym gatunkiem nie spotkali”. Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Opery Krakowskiej, a całość poprowadzi Tomasz Tokarczyk.

Arie Oper Świata

Cztery dni później Letni Festiwal zagości na Wawelu, gdzie wielokrotnie odbywały się już koncerty „Arie Oper Świata” z udziałem artystów krakowskiej sceny operowej i zaproszonych wybitnych gości, jak Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak czy Małgorzata Walewska. 23 i 24 czerwca renesansowy dziedziniec będzie świadkiem koncertu poświęconego Stanisławowi Moniuszce w ramach ogólnopolskich obchodów Roku Moniuszki. Obok dobrze utrwalonych w świadomości melomanów arii ze „Strasznego dworu” czy „Halki”, zabrzmią także mniej znane fragmenty oper: „Verbum nobile”, „Hrabina” czy „Beata”. Zaśpiewają znakomici soliści: Katarzyna Oleś-Blacha, Monika Korybalska, Ewa Vesin, Tomasz Kuk, Adam Szerszeń i Wojciech Gierlach. Towarzyszyć im będzie Balet, Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka. Całość będzie miała charakter widowiska, dzięki specjalnemu gościnnemu występowi solistów i Polskiego Baletu Narodowego, który zatańczy „Poloneza koncertowego” oraz Mazura ze „Strasznego dworu”. Koncerty dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Moniuszko 2019 – Promesa”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wielkie Chóry Wielkich Oper

Z kolei 26 czerwca Opera Krakowska zaprasza na koncert chóralny.

„Gorąco polecam przepiękny program koncertu „Wielkie Chóry Wielkich Oper” – mówi Katarzyna Oleś-Blacha i dodaje –

Postaramy się uwypuklić ważną rolę chórów w operze towarzyszących wielkim ariom solowym.

W programie znajdą się dzieła Jacquesa Offenbacha, Giacoma Pucciniego, Ruggera Leoncavallo czy Georgesa Bizeta. Wraz z Chórem i Orkiestrą wystąpią: Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk i Mariusz Godlewski, a całość poprowadzi Tomasz Tokarczyk. Za przygotowanie Chóru Opery Krakowskiej odpowiada jego kierownik, Jacek Mentel, wykładowca krakowskiej Akademii Muzycznej, odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, odznaką „Honoris Gratia”, którą w ubiegłym roku odebrał z rąk Prezydenta Miasta Krakowska, prof. Jacka Majchrowskiego.

DIALOG MISTRZÓW – MAHLER I STRAUSS

19 czerwca 2019, godz. 19:30 – Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Katarzyna Oleś-Blacha, Adam Szerszeń
Orkiestra Opery Krakowskiej
dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Bilety w cenie 40 zł do nabycia w Kasie Opery Krakowskiej oraz online na stronie www.opera.krakow.pl.

ARIE OPER ŚWIATA – MONIUSZKO!

23 i 24 czerwca 2019, godz. 20:30 – Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu
Katarzyna Oleś-Blacha, Ewa Vesin, Monika Korybalska, Tomasz Kuk, Wojciech Gierlach, Adam Szerszeń
Polski Balet Narodowy
Balet Opery Krakowskiej
Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej
dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Bilety dostępne są w Kasie Opery w cenie 40-100 zł. Koncert nie jest objęty sprzedażą biletów online.

WIELKIE CHÓRY WIELKICH OPER

26 czerwca 2019, godz. 20:30 – Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu
Katarzyna Oleś-Blacha, Tomasz Kuk, Mariusz Godlewski
Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej
dyrygent: Tomasz Tokarczyk
Bilety dostępne są w Kasie Opery w cenie 30-80 zł. Koncert nie jest objęty sprzedażą biletów online.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Czemu pytam?

Chcę być informowany/a o odpowiedziach