Optymalizacja konwersji – CRO w praktyce i jej zalety!
czyli jak ułatwić i uprzyjemnić przeglądanie zasobów na www

fot. Andrea Piacquadio / Pexels
Działania CRO (conversion rate optimalization) mają bardzo ważne zadanie. Zwiększają liczbę użytkowników gotowych podejmować na twojej witrynie określone zadania. Od zakupów i zamawiania usług, przez zostawianie swoich danych (formularze kontaktowe), aż po korzystanie z internetowych subskrypcji. Konwersja w realny sposób przekłada się na skuteczność twojej marki i jej przychody. Jakie działania CRO powinieneś podejmować?
Optymalizacja konwersji – co to takiego?
Słowo „konwersja” ma w przypadku marketingu internetowego określone znaczenia. Polega przede wszystkim na zmianie ruchu na stronie w wymierne dla twojego sklepu/witryny efekty. Nie chodzi więc wyłącznie o zapraszanie wielu użytkowników na stronę twojego sklepu. Chodzi o to, by ci, którzy już się na niej znajdują (oraz ci, którzy przyjdą), podjęli na niej określone działania, a więc:
• stworzyli własne konto;
• zgodzili się na otrzymywanie newsletterów;
• wypełnili formularze kontaktowe;
• wzięli udział w ankiecie;
• wybrali usługę, bądź…
• kupili określony produkt z twojego asortymentu.
Sam ruch bez konwersji nie jest ostatecznym miernikiem sukcesu twojego sklepu/marki. Bez jakości tego ruchu (współczynnik konwersji – liczba odwiedzin na stronie a liczba konwersji), nie może być mowy o sukcesie. Czym więc jest optymalizacja konwersji w sklepie internetowym? Jak podnieść jej wartość?
Optymalizacja konwersji e-commerce – na czym polega?
Gdy użytkownik znajduje się na twojej strony internetowej, przegląda ją. To, czy owo przeglądanie będzie dla niego przyjemne i wygodne, wpływa na współczynnik konwersji. Pozytywnie wtedy, gdy z łatwością i intuicyjnie odnajduje to, czego szuka. Negatywne wtedy, gdy ma trudność z odnalezieniem prostych funkcji i nawigowaniem witryny.
Oznacza to, że optymalizacja współczynnika konwersji polega między innymi na usuwaniu przeszkód uniemożliwiających klientowi szybsze podejmowanie decyzji. Łatwiejsze przechodzenie między podstronami. Wypełnianie formularzy kontaktowych. Wreszcie – dokonywania zakupów/zamawiania usług! A liczy się każda – dosłownie! – każda sekunda.
Klient nie ma czasu na zastanawianie się, co ma kliknąć, gdzie przejść, by znaleźć to, czego szuka. Jedna sekunda opóźnienia i współczynnik konwersji spada o siedem procent. Niedużo? A kilka sekund? Co z opiniami pod produktami, które chce znaleźć? Nie może ich znaleźć? Dlaczego więc miałby kupić produkt niesprawdzony, którego nie wybrali inni użytkownicy?
Optymalizacja konwersji (CRO) jest więc niezbędna do prawidłowego funkcjonowania twojego sklepu/marki w przestrzeni internetowej. Gdy klient nie może czegoś szybko znaleźć u ciebie, dlaczego miałby u ciebie zostawać? Przekonaj go, by tak się stało! Pomóż mu i zbuduj zaufanie. Odkrywaj jego potrzeby, zanim w ogóle zda sobie z nich sprawę. Klient, który korzysta z przejrzystej, jasnej, ciekawie zaprojektowanej, a wciąż funkcjonalnej strony, nie zastanawia się nad mechanizmem jej działania, bo ona robi to za niego!
Pamiętaj, że aby strona stała się skuteczna, musisz wiedzieć, co powinno się w niej znaleźć, gdzie to powinno zostać umieszczone i jaki wpływ będzie miało na decyzje klienta. Strategie CRO to nie tylko techniki i metody, ale gruntowny plan działa pokrywający witrynę twojego sklepu siatką udogodnień dla twoich klientów.
Zdaj się więc na doświadczoną agencję, która przedstawi ci szczegółowy plan wprowadzania zmian. Pokaże, jak owe zmiany wpłyną na funkcjonowanie twojego sklepu. W jaki sposób zwiększy się współczynnik twojej konwersji i jak bardzo wzrośnie satysfakcja twojego klienta nie tylko z twoich produktów czy usług, ale realizacji jego potrzeb w kwestii obsługi!