Wednesday, July 24, 2024
Home / POLECAMY  / Odpoczynek od intelektu, czyli jak się nie zajeżdżać

Odpoczynek od intelektu, czyli jak się nie zajeżdżać

Odłóż to co robisz i usiądź pod drzewem

kobieta lezaca na dywanie

Relaks / fot. Mikhail Nilov / Pexels

Zastanawiasz się dlaczego czasem przychodzą dni, w których nie możesz za nic się zabrać, każda interakcja cię irytuje, najmniejsze niedogodności powodują płacz a poczucie pewności siebie zastępują kompleksy? My tez się nad tym zastanawiamy. Jako że podłożem tego stanu może być zdecydowanie zbyt wiele czynników, zamiast szukać powodu – proponujemy rozwiązani. Dowiedz się, jak radzić sobie w sytuacji, gdy masz po prostu dość.

Codzienne realia

Prawda jest taka, że za mało interesujemy się sobą.

Nawet jeśli czasem mamy przebłyski w stylu mindfullness, to na co dzień stosujemy wszystkie techniki zajeżdżania się.

Zwykle zajeżdżamy się pracą, rodzicielstwem, ambicjami lub stresem powstałym w skutek poprzednio wymienionych. Do tego dochodzi przeważnie średniej jakości dieta, niedobór ruchu, a także social media, gdzie widzimy setki radosnych twarzy, dla których nasze codzienne bolączki wydają się być zupełnie obce. Nic więc dziwnego, że nasz organizm w pewnym momencie zwyczajnie odmawia współpracy. Mimo że wydaje się to czymś złym, w gruncie rzeczy może to przynieść same korzyści. Bowiem gdybyśmy mieli wyjście, prawdopodobnie zamiast odpocząć – zajeżdżalibyśmy się dalej. W sytuacji, gdy organizm nie pozwala na jakikolwiek wysiłek intelektualny, jesteśmy zmuszeni do odpoczynku lub zwyczajnie zmiany zajęć.

 

Zobacz koniecznie:
Kochała swoją pracę. Pewnego dnia nie wstała z łóżka

Zajmij się sobą

Najlepszą metodą kontrataku na stan odrętwienia do jakiego może doprowadzić nas tak zwane „zajechanie”, jest wydanie sobie pozwolenia na nie robienie absolutnie niczego. Zastanów się nad tym, kiedy ostatni raz wydałeś/wydałaś sobie takie pozwolenie? Nie mówimy tu o nic nie robieniu w czasie, gdy normalnie się na to zezwala, przykładowo podczas snu, tylko o świadomym odpuszczaniu wysiłku intelektualnego w momentach, gdy moglibyśmy być produktywni. Zamiast zająć się pracą, pomyśl o czymś zupełnie odwrotnym. Możesz zrobić listę rzeczy, na których robienie na pewno normalnie się nie decydujesz, a które sprawiają ci radość. Mogą to być nieoczywiste czynności, takie jak przesadzanie kwiatów, czy leżenie na podłodze.

Następne kroki

Jeśli już zaakceptowałaś fakt, że dziś nastał dzień odpoczynku intelektualnego, ale nie wiesz co dalej ze sobą zrobić, zupełnie się nie przejmuj. Twój zajechany organizm zapewne sam podpowie ci, czym chciałby się zająć (prawdopodobnie będzie to sen, ale dobrze jest też spędzić czas w inny sposób). Wyłącz telefon, albo go wycisz. Aby pomóc sobie w wyrażeniu, czego tak właściwie od siebie oczekujesz, najlepiej zacznij od prawidłowego nawodnienia. Postaraj się rozpocząć dzień szklanką wody i sięgać po kolejną za każdym razem, gdy sobie o tym przypomnisz.

„Kiedy uświadomimy sobie, że nasz mózg w 83% składa się z wody, staje się oczywistym, że odwodnienie organizmu może znacznie ograniczać jego funkcje. Zmęczenie, zły nastrój, zaburzenia pamięci, problem ze skupieniem uwagi pojawiają się już przy dwuprocentowym odwodnieniu organizmu”* 

Uziemienie

Kolejną rzeczą, która może wyjątkowo pozytywnie wpłynąć na nas, gdy jesteśmy w stanie zajechania, jest uziemienie. Przebywanie na łonie natury, chodzenie boso a także przysłowiowe przytulanie drzew ma więcej zalet niż może się wydawać. Jak mawiał Hipokrates – lekarz leczy, natura uzdrawia. Już w XIX wieku udowodniono, że kontakt z naturą relaksuje i pomaga w walce ze stresem. Jeśli masz ogródek – zajmij się jego uprawianiem. Jeśli nie – możesz zwyczajnie pogrzebać w ziemi, albo posiedzieć na trawie. Na pewno pomoże.

Polecamy:
5 sposobów na relaks… Oddechem?

Na koniec mamy dla ciebie krótką listę czynności, które mogą pomóc wam w organizacji intelektualnego odpoczynku. Korzystaj mądrze i pamiętaj, żeby do niczego się nie forsować.

  1. Posiedź pod drzewem, obserwuj jak rośnie trawa
  2. Zjedz kosz czereśni
  3. Upiecz chleb lub ugotuj coś nowego
  4. Tarzaj się po łóżku w rytm muzyki
  5. Weź długą kąpiel z kulami musującymi

 

* https://imed24.pl/blog/8-nieoczywistych-faktow-na-temat-picia-wody/)

Na co dzień pasjonatka krakowskiego środowiska muzycznego, wokalistka i producentka. Dziennikarstwo ma we krwi, a jak zwykła mawiać, z genami nie wygrasz.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ