Korzystanie z usług firm kurierskich gwarantuje z reguły szybką i bezpieczną dostawę towaru do klienta. Doręczającym paczki przytrafiają się jednak potknięcia. Z jakimi problemami borykają się przedsiębiorcy zlecający transport swoich przesyłek kurierom?
Branża KEP, czyli przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych, rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Należy jednak zauważyć, że rynek ten w dużej mierze zdominowany został przez cztery podmioty: DPD, UPS, DHL i Pocztę Polską. Firmy te koncentrują 77 proc. przychodów w Polsce, podczas gdy w branży TSL (transport, spedycja, logistyka) jest to tylko 6 proc. (źródło: https://www.logistyka.net.pl/bank-wiedzy/wiesci-z-gs1/item/download/79511_94a25ce2b02d676e8fde769281853315). Na jakie problemy natrafiają osoby zlecające dostawę firmom kurierskim?
Opóźnienie w doręczeniu
Terminowość w realizacji stanowi podstawę usług każdej firmy kurierskiej. W badaniu przeprowadzonym przez Polski Instytut Badania Jakości (PIBJA) okazało się, że w kwestii realizacji przesyłek do dużych aglomeracji (Warszawa, Łódź), jak i mniejszych miejscowości (Sucha Beskidzka) najlepiej wypadły firmy DHL i DPD, które zakończyły dostawę w jeden dzień roboczy. Trzecie miejsce zajął UPS, gdyż raz przesyłkę sfinalizowano po dwóch dniach (źródło: http://www.badaniajakosci.pl/tests/firmy-kurierskie-2017-ocena-obslugi-jakosci-casu-realizacji-oraz-porownanie-cen/). Istotne opóźnienia w dostawie mogą mieć różne podłoże – nie zawsze winny im jest kurier. Czasami niestety przynoszą znaczne straty. Dlatego wielu doręczycieli inwestuje w nowoczesne systemy nawigacyjne lub monitorujące, a także stosowne ubezpieczenia dedykowane branży, tzw. courier insurance. Pozwalają one zabezpieczyć towar i jakość usługi, gwarantując odszkodowanie lub rekompensatę w razie problemów. Polisy kurierskie stają się popularne, zdobywając na razie rynki zachodnie, jak ma to miejsce w przypadku towarzystwa https://www.insurancefactory.co.uk/van-insurance/courier-insurance z Wielkiej Brytanii.
Uszkodzona przesyłka
Przesyłki dostarczane do klientów przez firmy kurierskie mogą także ulec uszkodzeniu. Jeśli kurier dostrzeże defekt, sporządza protokół szkody jeszcze przed doręczeniem paczki. Przesyłkę przy odbiorze powinien dokładnie obejrzeć także adresat. Przy przesyłkach ubezpieczonych klient korzystający z usług firm kurierskich może dochodzić swoich roszczeń z tytułu odszkodowania i gwarancji.
Firma kurierska powinna posiadać ubezpieczenie, najlepiej dedykowane profilowi działalności. Warto zatem sprawdzić zakres ochrony przesyłki przed zleceniem, aby zyskać gwarancję wysokiej jakości usługi na wypadek opóźnienia w dostawie lub uszkodzenia towaru.