Sunday, October 24, 2021
Home / Moda  / Trendy  / Japoński taniec kimona

Japoński taniec kimona

12 września w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie odbył się multimedialny pokaz kimon Joanny Hawrot, połączony z koncertem symfonicznym.

W sobotę 12.09.2015 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie odbył się multimedialny pokaz kimon Joanny Hawrot, połączony z koncertem symfonicznym Lutosławski Orchestra Moderna pod batutą Błażeja Wincentego Kozłowskiego. To pierwsze tego rodzaju wydarzenie w historii krakowskiego Muzeum, które otwiera się na eksperymentalną formę sztuki japońskiej. Wśród zaproszonych gości znaleźli się przedstawiciele międzynarodowych instytucji sztuki i kultury, reprezentanci środowisk artystycznych oraz twórcy i dziennikarze. Honorowy patronat nad pokazem objął Instytut Polski w Tokio.

japońskie kimono-nor

Błażej Wincenty Kozłowski (dyrygent), Lutosławski Orchestra Moderna / fot. materiały prasowe

Joanna Hawrot stawia wyzwanie przed publicznością, rezygnując z tradycyjnej formuły pokazu mody. Wybieg zastąpiła scena, modelki oddały miejsce tancerkom, a zamiast utworów płynących z głośników w scenariusz wprowadzono żywą muzykę symfoniczną. Ta koncepcja realizuje filozofię From Fashion To Art, wyznawaną przez projektantkę. Kluczową wartością pokazu stała się sztuka, a ubiór to element unikatowego doświadczenia. Sobotni wieczór był wyjątkową okazją, aby na żywo usłyszeć polskie prawykonanie dwóch utworów współczesnego japońskiego kompozytora, Toshio Hosokawy. Kimona projektu Joanny Hawrot zostały zaprezentowane w trakcie tanecznej improwizacji.
Projektantka zaprosiła do współpracy 4 tancerki, reprezentujące różne style tańca. Z ich połączenia powstała nowa forma wyrazu, łącząca elementy tańca współczesnego, butō, oraz tańca pięciu rytmów. Muzyka prowadziła i spajała wszystkie elementy pokazu. Cisza, którą Hosokawa uważa za podstawę dźwięku, stanowiła punkt odniesienia dla orkiestry, która po raz pierwszy w Polsce wykonała dwa utwory japońskiego mistrza: Seascapes – Daybreak i Landscape VI Cloudscapes. Zaprezentowane kimona kontynuują linię limitowanych egzemplarzy z unikatowymi nadrukami, zaprojektowanymi przed ilustratorkę Sonię Hensler. Kimona łączą w sobie doskonałość tradycyjnej formy ze świeżością europejskiej ilustracji i kolorystyki, stanowiąc pomost między światem wschodu i zachodu.
Pokaz jest zwieńczeniem działalności projektantki w Krakowie i otwiera nowy rozdział w życiu marki, zapowiadając projekty na gruncie międzynarodowym i konsekwentne prezentowanie mody za pomocą sztuki.

Magdalena Malik, Dominika Szala-Wentland, Aleksandra Capiga-Łochowicz (tancerki) / fot. materiały prasowe

Magdalena Malik, Dominika Szala-Wentland, Aleksandra Capiga-Łochowicz (tancerki) / fot. materiały prasowe

Reżyseria i kostiumy: Joanna Hawrot
Organizator: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej MANGGHA Kraków
Toshio Hosokawa
Landscape VI – Cloudscapes
Seascapes – Daybreak
Dyrygent: Błażej Wincenty Kozłowski
Lutosławski Orchestra Moderna
Projekt nadruków: Sonia Hensler
Multimedia: Krzysiek Hawrot
Tancerki: Dominika Szala-Wentland, Katarzyna Król-Woźniak, Magdalena Malik, Aleksandra Capiga-Łochowicz

Mecenat artystyczny pokazu:
Porsche Kraków Bronowice SKODA
Joanna Kruczek
Partner biznesowy:
Drukarnia BOKWA

Inauguracja wystawy / fot. materiały prasowe

Inauguracja wystawy / fot. materiały prasowe

JOANNA HAWROT to nowoczesna marka modowa sygnowana imieniem i nazwiskiem krakowskiej projektantki, zdobywczyni tytułu Projektant Roku #BEGINDESIRE konkursu Hush Selected 2014. Jej charakterystyczny styl to mariaż futurystycznych i stylizowanych elementów, efekt traktowania mody jako pełnoprawnej dziedziny sztuki. Tematyczne cykle kolekcji prezentowane w formie artystycznych instalacji realizują filozofię marki FROM FASHION TO ART. Zamierzeniem marki jest budowanie wizerunku kobiety bezkompromisowo komunikującej się z rzeczywistością za pomocą ubioru, tworzenie estetyki swobodnie poruszającej się pomiędzy haute couture a prêt-à-porter. www.joannahawrot.com
LUTOSŁAWSKI ORCHESTRA MODERNA powstała w 2013 roku z inicjatywy Błażeja Wincentego Kozłowskiego. Zespół działa pod jego kierownictwem. Orkiestra powstała z potrzeby istnienia dużego zespołu specjalizującego się w wykonywaniu muzyki współczesnej. Działa pod patronatem władz i pedagogów Akademii Muzycznej w Krakowie. W jej skład wchodzą ambitni i utalentowani studenci oraz absolwenci Wydziału Instrumentalnego. Lutosławski Orchestra Moderna stale współpracuje z Kołem Naukowym Studentów Kompozycji Il Cannone, dokonując prawykonań ich utworów, w tym partytur dyplomowych.
MUZEUM SZTUKI I TECHNIKI JAPOŃSKIEJ MANGGHA, powołane do życia z inicjatywy Andrzeja Wajdy i otwarte w 1994 roku jako Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, przez dziesięć lat stanowiło oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, będąc zarazem miejscem aktywnej działalności Fundacji Kyoto – Kraków im. Andrzeja Wajdy i Krystyny Zachwatowicz. W roku 2005, usamodzielnione decyzją Ministra Kultury, otrzymało status państwowej instytucji kultury, a od roku 2007 działa jako placówka muzealna. Zgodnie z ideą Fundatorów powstał w Krakowie „dom dla kolekcji sztuki japońskiej”, zgromadzonej głównie przez Feliksa Mangghę Jasieńskiego, a przechowywanej od 1920 roku w Muzeum Narodowym w Krakowie. (Zbiory Sztuki Dalekiego Wschodu Muzeum Narodowego w Krakowie zostały ostatecznie w 2009 roku przejęte w depozyt przez Muzeum Manggha).

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach