Friday, June 18, 2021
Home / Moda  / Trendy  / Moda – lektury obowiązkowe

Moda – lektury obowiązkowe

Każdy miłośnik mody powinien znać historię ubioru, najważniejsze nazwiska i domy mody na świecie, a także polskich projektantów.

Twarze mody. Modelki Vogue

Twarze mody. Modelki Vogue / fot. materiał prasowy

Każdy miłośnik mody powinien znać historię ubioru, najważniejsze nazwiska i domy mody na świecie, a także polskich projektantów.

"Historia mody". Francois Boucher

„Historia mody”. Francois Boucher / fot. materiał prasowy

Sam w wieku 15 lat dostałem w prezencie jedną z najważniejszych pozycji książkowych z tej dziedziny – „Królowie mody. Historia haute couture”, która stała się dla mnie inspiracją do osiągnięcia moich celów. Autor książki przedstawia w niej początki wielkiego krawiectwa – od Charlesa Fredericka Wortha do 1990 roku. Opowiada, jak tworzyli kreacje, na czym polegała ich oryginalność, w jaki sposób łączyli tradycję i nowoczesność oraz jak zdobywali sławę i uznanie. Niestety, ta pozycja nie jest już dostępna na naszym rynku, ale warto poszperać w antykwariatach.

Podczas mojej nauki w Szkole Artystycznego Projektowania Ubioru w Krakowie pozycją obowiązkową była „Historia mody”. Pozostałe książki i albumy są dla mnie cennym narzędziem w pracy stylisty i wykładowcy. „Nowa moda polska” i „Od Chanel do Versace” są idealnym, uzupełniającym źródłem informacji dla każdego fana mody.

Historia mody

To uznana za światowy bestseller, najobszerniejsza na rynku panorama dziejów ubioru od czasów prehistorycznych po kaprysy mody współczesnej, obowiązkowa pozycja dla studentów projektowania ubioru i kostiumologii. Książka zawiera ogromną liczbę zdjęć i ilustracji przedstawiających kreacje, dodatki oraz detale z każdej epoki, z bardzo szczegółowymi opisami. Świetnym uzupełnieniem jest bardzo dobrze opracowany słownik.

Moda. Historia mody od XVIII do XX wieku

Książka przedstawia wybór strojów pochodzących z obszernej kolekcji Instytutu Ubioru w Kioto (Kioto Costume Institute – KCI). Od chwili powstania w roku 1978 instytut prowadzi badania nad modą zachodnią i organizuje wystawy na całym świecie. Dzięki wysokiej jakości zdjęciom wybitnych fotografików album ukazuje mistrzostwo, jakiego wymaga produkcja tkanin oraz projektowanie strojów. KCI dąży do tego, by kolekcja ta stała się wspólnym dziedzictwem narodów świata.

Fashion Now

Słynny brytyjski magazyn „I-D” przedstawia najważniejszych światowych projektantów. Od najważniejszych graczy na rynku – Karla Lagerfelda, Johna Galliano i Marca Jacobsa – po wschodzące gwiazdy: Kim Jones i Tess Giberson, oraz marki miejskie i sportowe. „Fashion Now” jest pełnym przeglądem najlepszych współczesnych projektantów. Książka ilustrowana jest zdjęciami pochodzącymi z archiwum magazynu. Zawiera także przedmowę założyciela „I-D”, Terry’ego Jonesa, oraz esej na temat czynników kształtujących współczesną modę. „Fashion Now” jest encyklopedią osobowości mody, portfolio wyobraźni, ale przede wszystkim fotografią zmieniającego się świata. Dostępna jest również pozycja „Fashion Now 2”, uzupełniona o kolejne nazwiska.

Od Chanel do Versace. Style w modzie

"Od Chanel do Versace.Style w modzie". Marnie Fogg

„Od Chanel do Versace.Style w modzie”. Marnie Fogg

Jest to najnowszy, bardzo starannie opracowany przewodnik, dostarczający informacji o tym, kto jest kim w świecie projektantów mody. Obszerny wstęp zapoznaje czytelnika z najważniejszymi wydarzeniami, jakie miały miejsce w świecie mody w XX i XXI wieku, i przedstawia ich bohaterów. Potem, w porządku alfabetycznym, następuje prezentacja wszystkich największych marek świata. W opisie zawarte są: krótka historia marki i jej rozwoju, kariera zawodowa projektanta, zdjęcia przedstawiające najbardziej charakterystyczne kreacje oraz opis najważniejszych kolekcji. Kolejny rozdział – przewodnik po próbkach tkanin – pozwala się zapoznać z charakterystycznymi, wartymi zapamiętania wzorami i motywami, używanymi przez 40 kluczowych projektantów.

Nowa moda polska

Współczesna moda – pisze Marcin Różyc – jest obietnicą nieistniejącego i nieuchwytnego. Projektanci, producenci ubrań i twórcy modowej reklamy zapewniają, że mogą spełnić nasze pragnienie o byciu kimś innym: lepszym, prawdziwszym, ładniejszym czy nowocześniejszym. Ale dzisiejsza moda wymyka się prostym podziałom; to nie tylko twór czysto wyobrażeniowy, iluzja i narzędzie, konstruujące lub obalające społeczne i kulturowe podziały, ale także funkcjonalizm, styl i piękne, uwodzące przedmioty. Od mody nie da się uciec, nawet kontestacja czy „zwykłe” ubranie jest konkretnym komunikatem. Książka została napisana w bardzo przystępnym języku. Zawiera rozmowy z Arkadiusem, Januszem Noniewiczem czy Joanną Klimas.

Modelki „Vogue’a”, „Vogue” Covers On Fashion’s Front Page

Twarze mody. Modelki Vogue

Twarze mody. Modelki Vogue / fot. materiał prasowy

Niezapomniane fotografie modelek, które definiowały swoje czasy i które wciąż nas oszałamiają i fascynują swą gracją, stylem oraz naturalnym pięknem. Modelki uchodzą za symbol cielesnej doskonałości. To właśnie te kobiety napełniają życiem każdą kreację wymyśloną przez krawców, projektantów, stylistów i fotografów. Najwspanialsze z nich pojawiły się na łamach „Vogue’a” – biblii światowej mody. Autorzy „Modelek Vogue’a” rzucają światło na życie tych niezwykłych dziewcząt, które pojawiły się w piśmie na przestrzeni ponad 90 lat jego historii.

Druga pozycja to zbiór najlepszych okładek „biblii mody” od 1916 roku do współczesności. Przez pierwsze dziesięciolecia okładki były ilustracjami, które wiernie ukazywały pełne przepychu kreacje wielkich krawców. Po II wojnie światowej na okładkach magazynu zaczęły się pojawiać ikony kina, stylu i popkultury.

PRADA. Obyczajowy fenomen, VERSACE. Geniusz, sława i morderstwo

Prada to obecnie coś znacznie więcej niż dochodowa firma. To także symbol koncepcyjnego stylu, który przełamał dotychczasowe kanony estetyczne, stworzył nowe trendy i odcisnął piętno na modzie. W niezwykłej książce autor analizuje kluczowe etapy tego fenomenu – od powstania firmy, przez jej rozkwit i ekspansję po ślubie Miucci z Bertellim, aż po osiągnięcie pozycji uznanej marki, eksperymentującej w tak różnych dziedzinach, jak sztuka, architektura i… żeglarstwo.

VERSACE. Słowo, które przywołuje na myśl obraz rozbuchanego przepychu i zuchwałej seksualności, bogactwa i śmiałości. Wszystko to prawda, ale niecała. Versace to również dziedzictwo Gianniego – twórczego geniusza, który odmienił świat mody. Książka pokazuje, jak wspólnie z ekstrawagancką siostrą Donatellą zdołał stworzyć kulturę celebrytów, którą dziś uznajemy za oczywistość. Wciągająca biografia, oparta na setkach wywiadów z członkami rodziny Gianniego, jego kochankami czy modelkami (np. Naomi Campbell), przedstawia drogę projektanta do sławy, bolesny upadek jego firmy, a wreszcie ostateczne odkupienie, dzięki któremu imperium Versace odzyskało formę.

Konrad Fado

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach