
Pozbądź się stresu! / fot. AdobeStock
Nadmiar obowiązków, nadgodziny czy brak komfortowych warunków – to tylko kilka z wielu powodów, dla których praca może z czasem stać się źródłem stresu. Jak złagodzić stres? Poznaj 5 sposobów, dzięki którym łatwiej będzie Ci odzyskać wewnętrzną równowagę i zmierzyć się z codziennymi wyzwaniami
1. Techniki oddechowe – prosty sposób na przezwyciężenie stresu
Czy wiesz, co się dzieje w Twoim organizmie, gdy odczuwasz stres? W sytuacji niepokoju zmianie ulega sposób oddychania – oddech staje się coraz płytszy. To nie sprzyja utrzymaniu organizmu w homeostazie, bo zaburzone zostają proporcje m.in. tlenu i dwutlenku węgla. Właśnie dlatego w sytuacjach wzmożonego zdenerwowania warto wypróbować techniki oddechowe. Poświęcając kilka minut na świadome oddychanie, szybko odzyskasz równowagę – obniżysz poziom hormonu stresu i zwalczysz uczucie niepokoju czy lęku.
Przeczytaj koniecznie:
Michał Godlewski: Człowiek jest oddechem
Jakie techniki oddychania warto wypróbować? Przez lata powstało ich wiele – najlepiej, gdy przetestujesz kilka z nich. Pamiętaj jednak, że w stresującej sytuacji zasady oddychania są następujące:
- oddychaj powoli, nosem – przy wdechu policz w myślach do 3,
- oddech powinien być niski – a nie głęboki,
- zwróć uwagę na wydech – powinien on być długi (policz do 6).
2. Adaptogeny – wesprzyj ciało i umysł w walce ze stresem
Szukasz naturalnego sposobu na złagodzenie stresu? Adaptogeny to rośliny mające korzystny wpływ na organizm człowieka – wspomagają jego odporność na stres. Najpopularniejszym i dobrze przebadanym adaptogenem jest ashwagandha. To właśnie ashwagandha wspiera w sytuacjach stresowych. W jaki sposób? Z przeprowadzonych dotychczas badań wiadomo, że jej systematyczne przyjmowanie pozwala:
- zredukować objawy stresu i stanów lękowych,
- poprawić jakość snu,
- poprawić poziom koncentracji – co w pracy jest nieocenione.
Ashwagandha ma też inne właściwości. Zawarte w niej substancje wspierają system odpornościowy i gospodarkę hormonalną, dodają energii i pomagają w walce ze zbędnymi kilogramami.
W ostatnim czasie zainteresowanie adaptogenami rośnie – o ich właściwościach przekonują się kolejne osoby, również te o sceptycznym nastawieniu. W internecie można znaleźć sporo opinii użytkowników, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami związanymi ze stosowaniem ashwagandhy. Jedną z takich opinii można znaleźć na tej stronie.
3. Wypróbuj aktywność fizyczną – zwiększ poziom endorfin
Pracujesz zdalnie i dzięki temu Twój grafik jest elastyczny? Wygospodaruj w ciągu dnia czas na aktywność fizyczną. To kolejny sposób, aby pozbyć się uczucia napięcia i zdenerwowania. Ćwiczenia również wpływają korzystnie na procesy zachodzące w organizmie – już kilka minut biegania, jeżdżenia na rowerku stacjonarnym czy rozciągania sprawi, że poczujesz się lepiej.
Nawet krótka (ok. 30-minutowa) sesja ćwiczeń ma pozytywny wpływ na organizm. W trakcie ćwiczeń:
- zmniejsza się poziom kortyzolu (hormonu stresu),
- zwiększa się poziom endorfin (hormonów szczęścia).
Konsekwencją treningów jest zniwelowanie stresu i lepsze samopoczucie. Aby zauważyć rezultaty, wcale nie musisz ćwiczyć codziennie – według specjalistów optymalna częstotliwość treningów to 3-4 w tygodniu. Dla uzyskania najlepszego rezultatu połącz ćwiczenia z przyjmowaniem adaptogenów i technikami oddechowymi.
4. Przygotuj się do pracy i wyeliminuj stres – zaplanuj dzień
Mimo że budzisz się rano w dobrym humorze, to szybko znika on w zderzeniu z przytłaczającą liczbą obowiązków? U wielu osób zdenerwowanie często pojawia się wówczas, gdy nie mają oni sprecyzowanego planu i nie wiedzą, od czego zacząć. W konsekwencji stos zadań jedynie się piętrzy. Jeżeli doskonale znasz ten scenariusz, zacznij planować dzień.
Skuteczne planowanie dnia, które pozwoli Ci zminimalizować stres, oznacza:
- podzielenie zadań według priorytetów – w pierwszej kolejności zrealizuj najważniejsze zadania,
- podział zadań na mniejsze – gdy pracujesz nad dużymi projektami,
- korzystanie z kalendarza – każde ukończone i wykreślone zadanie zapewni Ci motywację do dalszej pracy.
Jeżeli nigdy wcześniej planowanie dnia nie było w centrum Twojego zainteresowania, nie obawiaj się eksperymentować. Wykazując się konsekwencją, stworzysz własną, autorską metodę planowania zadań, dzięki której wyeliminujesz stres związany z brakiem organizacji.
5. Wykaż się asertywnością – naucz się odmawiać
Źródłem stresu w pracy często są nieprawidłowe relacje ze współpracownikami. Zdarza się, że osoby o cechach przywódczych sprytnie przerzucają część swoich obowiązków na pozostałych członków zespołu. Być może również Ty należysz do grona osób, które nie potrafią powiedzieć „nie” i w konsekwencji wykonujesz nie tylko swoją pracę. Jak to zmienić i przywrócić poprawne relacje w miejscu pracy?
Jeżeli chcesz pozbyć się stresu związanego z tym, że często wykonujesz obowiązki należące do współpracowników:
- ustal swój własny zakres obowiązków – dzięki temu łatwiej będzie Ci odmówić,
- konsekwentnie odmawiaj pomocy, przy czym staraj się używać argumentów,
- pamiętaj, aby w rozmowach stosować sformułowania podkreślające Twoją niezależność, np. „uważam”.
Nauka asertywności wymaga czasu – rezultaty nie zawsze są widoczne z dnia na dzień. Wyznaczając współpracownikom granice, możesz jednak nie tylko usunąć źródło stresu, ale również zacząć ponownie czerpać radość z pracy.