Tuesday, July 7, 2020
Home / Styl życia  / Kuchnia  / Jakie mąki do wypieków są najzdrowsze? Jaglana, gryczana, kokosowa?

Jakie mąki do wypieków są najzdrowsze? Jaglana, gryczana, kokosowa?

Mąkę pszenną zostawmy na sklepowej półce. Bez trudu możemy znaleźć wiele ciekawych i wartościowych mąk, które są zdrowsze i stwarzają nowe możliwości

mąki-do-wypieków-miasto-kobiet

Jest wiele alternatyw dla białej mąki, która jest najmniej wartościowa / fot. materiały prasowe

Mączne wypieki goszczą w naszych jadłospisach. To dobrze, bo produkty zbożowe powinniśmy spożywać każdego dnia. Stanowią one bowiem główne źródło energii. Stawiając na wypieki – nie tylko kupne, ale i te przyrządzane własnymi rękami w domowej kuchni, jesteśmy w stanie urozmaicić swoje menu, ponadto dostarczyć organizmowi wartościowych składników. Na rynku znajdujemy wiele rodzajów mąk do wypieków. Które z nich są najzdrowsze, najbardziej wartościowe i godne polecenia?

Biała mąka

Najczęściej korzystamy z białej mąki. Jasna i lekka nadaje się do przygotowywania wielu wypieków. Biała mąka powstaje zwykle ze zmielonych ziaren zbóż. Jest ona niestety najmniej wartościowa, bo ziarna przed zmieleniem są poddawane oczyszczaniu z zewnętrznej, najbardziej cennej warstwy. Warto zatem wiedzieć, że im bielsza jest mąka, tym mniej zdrowa. Choć atutem jest to, że z takich mąk, na przykład mąki tortowej, przyrządza się doskonałe ciasta, głównie biszkopty.

Po drugiej stronie barykady stoi mąka ciemna, czyli z pełnego przemiału. Jest zdecydowanie bardziej wartościowa od białej. Korzystając z niej można liczyć na obecność złożonych węglowodanów, które powoli uwalniają energię. Wypieki z ciemnych mąk są zatem zdrowsze, bardziej sycące, można się nimi najeść na długo.

Zdrowe mąki do wypieków, na które warto stawiać

Mąkę pszenną zostawmy na sklepowej półce. Dobrze już ją znamy i choć przyda nam się do ciast, naleśników czy pierogów, tym razem spróbujmy alternatywy. Pośród wartościowych mąk możemy znaleźć wiele ciekawych odmian, mniej lub bardziej znanych. Nie omieszkajmy spróbować każdej z nich, bo różnią się one nie tylko wartościami, ale i sprawiają, że nasze dania zaczynają inaczej smakować, ponadto zmienia się sposób ich przygotowywania.

Na co warto postawić? Osoby, które zmagają się z celiakią bądź unikają glutenu, mogą wybrać mąkę jaglaną. Oferuje ją sklep ze zdrową żywnością SklepAgnex.pl. Mąka ta charakteryzuje się dużą zawartością węglowodanów, z których najwięcej miejsca zajmuje błonnik. Znajdujemy w niej minerały oraz witaminy – głównie z grupy B. Do tego cenne aminokwasy. Z mąki jaglanej skorzystają nie tylko osoby będące na diecie bezglutenowej, ale i ci, którzy mają problemy z wątrobą, sercem czy przemianą materii.

Kolejna mąka godna uwagi, to mąka gryczana. I ona nadaje się do spożywania w diecie bezglutenowej. Gryka wedle chińskiej medycyny jest lekarstwem na biegunki, nadmierne pocenie oraz nadciśnienie. Znajdujemy w nich sporo minerałów, aminokwasów oraz białka. Na uwagę zasługuje fakt obecności rutyny, a także witamin z grupy B.

Wegetarianie oraz weganie z powodzeniem mogą postawić na mąkę kokosową. To jeszcze jedna propozycja mąki, w której nie znajdziemy glutenu. Produkt ten może zagościć w kuchni osób dbających o linię, ale i tych z wysokim ciśnieniem oraz stosującym dietę niskowęglowodanową. Mąka kokosowa ma w sobie dużo błonnika, więcej niż znajdujemy go w siemieniu lnianym. Jest również dobrym źródłem aminokwasów.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Powyższe propozycje to tylko część z mąk, które możemy znaleźć na sklepowych półkach. Warto zapoznawać się ze składem każdej z nich i wybierać je według własnych potrzeb. Jak widać, o swoją dietę może zadbać każdy – osoba na diecie bezglutenowej czy redukcyjnej, weganin i wegetarianin, a także każdy, kto po prostu chce uczynić swój codzienny jadłospis zdrowszym i bardziej wartościowym.

Niezależnie jednak od tego, którą mąkę lub mąki wybierzemy, pamiętajmy o ich właściwym przechowywaniu. Najlepiej korzystać ze szklanych pojemników, aby uchronić sypki produkt przed kontaktem z wilgocią lub dostaniem się do opakowania niepożądanych żyjątek. Dzięki temu mąka przez długi czas zachowa swoje walory odżywcze, a nasze dania będą zdrowe, smaczne, pachnące i inspirujące!

Korzystajmy ze sklepów ze zdrową żywnością lub innych pewnych źródeł. W razie potrzeby szukajmy porad, także u dietetyków. W końcu mąka to jeden z tych produktów, którego nie może zabraknąć w naszym pożywieniu.

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
1KOMENTARZ
  • Avatar
    Magda 18 czerwca, 2020

    Własny chleb smakuje najlepiej! Od dawna piekę swój chleb na zakwasie i mące żytniej.

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach