Tuesday, June 22, 2021
Home / PARTNER MK  / Lekkostrawna dieta, by czuć się lekko

Lekkostrawna dieta, by czuć się lekko

Wszystko po to, aby znów poczuć się motylem

lekkostrawna dieta roślinna

Lekkostrawna dieta zawiera wiele surowych warzyw i owoców / fot. Adobe Stock

Przez obecny pęd życia coraz częściej zdarza się, że nie zważamy na to, co, kiedy i jak jemy. Konsekwencją tego są problemy trawienne, które wynikają z nieprawidłowej pracy przewodu pokarmowego. Stąd bardzo ważne jest podjęcie nowych, zdrowych wyborów żywieniowych, które pomogą się pozbyć dolegliwości i poczuć się lekko

 

Lekkostrawna dieta – pomoc w wielu dolegliwościach

Lekkostrawna dieta przede wszystkim ma na celu nie obciążać układu pokarmowego i jednocześnie dostarczyć wielu potrzebnych mikro- i makroelementów oraz składników odżywczych. Dzięki niej jelita się oczyszczą, zwiększy się tempo metabolizmu, a organizm będzie mógł odpocząć i zregenerować się. W wielu przypadkach jest ona polecana osobom ze schorzeniami przewodu pokarmowego takimi jak wrzody żołądka, stany zapalne jelit czy po zabiegach chirurgicznych. W życiu codziennym sprawdzi się u osób starszych, u których procesy trawienne nie działają na takim poziomie, jak u osób młodych, oraz wszystkim tym, którzy zmagają się z dolegliwościami na tle czynnościowym, jak gazy, wzdęcia, zaparcia, biegunki, nudności i wymioty.

Zasady spożywania posiłków

Podczas lekkostrawnej diety, mającej na celu zregenerować układ pokarmowy, ważne jest, aby przestrzegać zasad, które nam w tym pomogą. Pierwszą z nich są małe porcje posiłków, które początkowo mogą nie wystarczać do zaspokojenia głodu, ale z czasem organizm się do nich zaadaptuje. Po drugie, należy kontrolować liczbę posiłków, które powinny być spożywane w ilości 4-5 dziennie. Te dwie zasady, czyli „jedz mało i często”, są doskonały sposobem na przyspieszenie i ułatwienie pracy przewodu pokarmowego. Oprócz tego posiłki powinno się jeść o stałych porach i w miarę możliwości ostatni z nich spożywać nie później niż 2 godziny przed snem.

Rodzaje posiłków

Spośród różnych produktów w sklepach powinniśmy wybierać te łagodnie działające na przewód pokarmowy. Zalicza się do nich wysokiej jakości białko, które znajdziemy w mięsie indyczym czy króliczym. Dobrą alternatywą dla mięs są chude ryby morskie, np. dorsz, które najlepiej spożywać w postaci pieczonej (np. w piekarniku) lub przygotowanej na parze, ale nie smażonej. Oprócz tego można sięgać po nabiał, ale najlepiej ten o obniżonej zawartości tłuszczu np. kefiry, jogurty naturalne i maślanki, które dodatkowo zawierają żywe kultury bakterii, wspierające pracę jelit. Nie można również zapomnieć o produktach zbożowych, które dostarczą ważnego dla jelit błonnika, np. pełnoziarnisty chleb, otręby, płatki owsiane, makaron pełnoziarnisty i ryż. Dodatkowo ważne, aby do diety regularnie wprowadzać świeże owoce i warzywa (obrane ze skórki) np. w formie przekąsek.

Jak sobie radzić, gdy lekkostrawna dieta nie pomaga?

Jeżeli po wprowadzeniu zmian w odżywianiu objawy nadal nie ustępują, warto skierować się do lekarza, który oceni charakter dolegliwości i przekaże odpowiednie wytyczne. Oprócz tego skuteczne jest skupienie się na obserwacji własnego organizmu i wyeliminowaniu z diety produktów, które powodują nasilenie dolegliwości.

Z kolei w przypadku wzdęć i nadmiernych gazów można sięgnąć po lek stosowany w objawowym leczeniu zaburzeń żołądkowo-jelitowych, np. Espumisan, który nie zawiera cukru. W jego składzie znajduje się natomiast symetykon, czyli środek powierzchniowo czynny, który skutecznie rozbija i rozprasza gazy nagromadzone w przewodzie pokarmowym, zmniejszając uczucie ucisku i pełności w jamie brzusznej. Warto podkreślić, że Espumisan może być stosowany przez kobiety w ciąży i matki karmiące.

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach