Monday, November 30, 2020
Home / Styl życia  / Kuchnia  / Kurczak – wartości odżywcze, które powinny do niego przekonać!

Kurczak – wartości odżywcze, które powinny do niego przekonać!

Kupno kurczaka to dopiero początek

kurczak wartości odżywcze

Kurczak w twoim menu/ fot. materiały prasowe

Kurczak – najchętniej wybierane przez nas mięso. Atrakcyjne cenowo, powszechnie dostępne, lekkostrawne, do tego smaczne i możliwe do przyrządzenia na wiele sposobów. Mało który produkt jest tak szeroko stosowany w kuchni. Co do mięsa drobiowego narosło sporo mitów. Przyjrzyjmy się faktom, które przekonają, że kurczak, a w szczególności piersi z kurczaka, powinny zagościć w jadłospisie każdego z nas

 

 

Kurczak i jego wartości odżywcze

Mięso drobiowe należy do grupy mięs białych, jest ono najbardziej odżywcze. Charakteryzuje się wysoką zawartością pełnowartościowego białka, przy niskim udziale tłuszczu i cholesterolu. Ponadto skórę, która jest najbardziej tłusta, łatwo oddzielić od samego mięsa kurczaka, dzięki czemu posiłek składający się między innymi z drobiu, może być dietetyczny. Nie bez powodu białe mięso gości w dietach sportowców, osób odchudzających się, także i u dzieci oraz osób starszych.

Społeczeństwo polskie jest coraz bardziej świadome, jak ważne jest zdrowe żywienie. Jaki ma wpływ na styl życia, samopoczucie, kondycję fizyczną, ale i psychiczną człowieka. Ponadto wiemy już, że przemyślany jadłospis pozwala zapobiegać chorobom cywilizacyjnym, których lista jest całkiem długa. Dlaczego akurat drób? Wartości odżywcze kurczaka skupiają się wokół zawartości pełnowartościowego białka. W mięsie kurczaka występują nienasycone kwasy tłuszczowe, witaminy, makro- i mikroelementy. Warto wiedzieć, że zawartość kolagenu i elastyny jest niska.

Stosunek nienasyconych kwasów tłuszczowych do nasyconych, w przypadku kurczaka jest korzystny i wynosi 0,7. Kurczak został wpisany na listę najbardziej odżywczych mięs, ze względu na to, że jest bogatym źródłem kwasów polienowych.

Pośród obecnych witamin wymienia się: A, D i E. W chudym mięsie drobiowym znaleźć można najwięcej witaminy B, za to w tłustszych porcjach, przeważać będzie zawartość w pierwszej kolejności wymienionych witamin, czyli tych rozpuszczalnych w tłuszczach. Drób pozwala dostarczyć organizmowi szeregu minerałów. Przede wszystkim z barwników hemowych pochodzi łatwo przyswajalne żelazo. Pozostałe pierwiastki obecne w drobiu, to: fosfor, mangan, cynk, miedź, potas, magnez, chlor, wapń i sód. Taka kompozycja ma wpływ na zachowanie równowagi elektrolitycznej komórek i tkanek, a także utrzymanie ciśnienia osmotycznego tychże.

Dużo przydatnych informacji o wartościach odżywczych drobiu, można znaleźć na stronie: https://zagrodowy.pl/warto-wiedziec/wartosci-odzywcze-drobiu/.

Dania z kurczaka

Pierś z kurczaka – kalorie w liczbie 140 przypadających na 100 gram to naprawdę niewiele. Tę wartość można uwzględnić w swoim jadłospisie, stawiając na pierś duszoną bez skóry. Taka ilość dostarczy 27,2 g białka i 3,2 g tłuszczu. Ta sama pierś bez skóry, ale upieczona na grillu, w porcji 100 g dostarczy 152 kcal. Smażąc taką porcję, trzeba doliczyć kolejne 22 kcal.

Zawartość wymienionych w poprzednim akapicie składników, wpływa na dobroczynne działanie mięsa drobiowego. Zwraca się uwagę na właściwości antyoksydacyjne, działanie wzmacniające na serce, zęby i kości. Ponadto wspomaganie usuwania nadmiaru wody z organizmu, regulowanie poziomu stresu, jak i uczestnictwo w prawidłowym funkcjonowaniu narządu wzroku. Wartości odżywcze piersi z kurczaka znajdują swoje odzwierciedlenie w lepszej kondycji skóry, włosów i paznokci.

Obecność w mięsie drobiowym nienasyconych kwasów tłuszczowych i najlepszy spośród dostępnych mięs stosunek nienasyconych kwasów tłuszczowych do nasyconych, to bardzo ważny aspekt. Odpowiedni poziom nienasyconych kwasów tłuszczowych w diecie człowieka, owocuje spadkiem poziomu cholesterolu we krwi. Podaje się, że kwasy tłuszczowe mają znaczenie dla profilaktyki i leczenia schorzeń układu krążenia: arytmii, nadciśnienia tętniczego, choroby wieńcowej czy udaru mózgu.

Mity i fakty na temat mięsa z kurczaka

Wokół mięsa drobiowego narosło sporo mitów. Czas przyjrzeć się faktom, bo to one sprawiają, że nieprzekonani wreszcie znajdują w swojej diecie miejsce na kurczaka.

Przede wszystkim od dawna panuje przekonanie, wśród dużych grup odbiorców, że drób jest faszerowany antybiotykami i hormonami. Na chwilę obecną w Polsce, ale i w całej Unii Europejskiej, takie praktyki są niedozwolone. Jakiekolwiek ustępstwa i łamanie prawa, wiążą się z tak wysokimi karami, że producentom drobiu nawet nie opłaca się pomyśleć o szukaniu luk prawnych. Nieprawdą jest również, że kurczaki są karmione modyfikowaną paszą, dlatego tak szybko i wyraźnie rosną. Zbilansowana karma jest wynikiem wytwarzania pod ścisłą, unijną kontrolą. Tym samym kurczaki dostają paszę bez GMO, łatwą do połknięcia, a ich większe okazy wiążą się jedynie z kupnem nowych linii genetycznych w latach 90.

Smaczniejsze, lepsze i bezpieczniejsze jest mięso drobiowe nabywane na targach niż to, które oferują sklepy? I tak, i nie. Tu zdania mogą być podzielone, bo tak naprawdę wszystko zależy od tego, ile wiemy o źródle pochodzenia drobiu. Na targowiskach nie mamy żadnej pewności, skąd pochodzi i w jaki sposób hodowany był kurczak. Mięso kupowane w renomowanych sklepach, to pewne źródło, znana wylęgarnia, dostępność karty zdrowia i informacji odnośnie stosowanej diety. Jeśli liczymy na kurczaka o wysokich wartościach odżywczych, ten ze sklepu wcale nie musi być gorszy, wręcz przeciwnie.

Aby było smacznie i zdrowo

Kupno kurczaka to dopiero początek. Licząc na skorzystanie ze wszystkich wartości odżywczych, jakie posiada mięso z drobiu, pod uwagę trzeba wziąć sposób jego przyrządzania.

Gotowanie, duszenie, pieczenie i grillowanie to metody, które pozwalają na uzyskanie ciekawych smaków, ale i przygotowywanie dań lekkostrawnych. Skoro wybieramy pierś z kurczaka o niewielkiej liczbie kcal, po to, by oszczędzić sobie zbędnego tłuszczu, należy zrezygnować ze smażenia. Jeśli już danie wymaga zastosowania patelni i dodatkowego tłuszczu, niech będzie to produkt stanowiący zdrową alternatywę dla najtańszych i mało wartościowych olejów. Ponadto tłuszczu powinna być niewielka ilość, a po smażeniu mięso warto odłożyć na ręcznik papierowy, by odsączyć nadmiar nagromadzonego tłuszczu.

Gotując w wodzie lub na parze, można mieć pewność, że mięso będzie soczyste, kruche i bardzo smaczne, z zachowanymi wartościami odżywczymi, ale jego przyrządzanie obejdzie się bez jakiejkolwiek ilości tłuszczu. Jeśli stawiamy na tradycyjne gotowanie, dobrze jest pamiętać o tym, by mięso wrzucać na wrzątek, a nie do zimnej wody. W ten sposób nie traci ono witamin i minerałów. Drób ma działanie zakwaszające, dlatego należy go podawać z produktami zasadotwórczymi – warzywami.

Spora ilość białka sprawia, że to właśnie osoby odchudzające się i uprawiające sport układają swój jadłospis w taki sposób, by znalazł się w nich kurczak. Wartości odżywcze w połączeniu z przyspieszaniem metabolizmu i potęgowanie uczucia sytości, czynią to mięso wręcz idealnym. Co więcej, można liczyć na zapobieganie utracie mięśni – takie ryzyko powstaje głównie u osób radykalnie obniżających codzienną liczbę przyswajanych kalorii.

Mięsu drobiowemu, głównie kurczakowi, mówimy zdecydowane tak i przekonujemy, że powinno ono gościć w każdej diecie!

Źródła:

  • http://ph.ptz.icm.edu.pl/wp-content/uploads/2016/12/8-Michalczuk.pdf
  • https://www.menshealth.pl/dieta/Czy-kurczak-jest-zdrowy-6-mitow-na-temat-drobiu,5519,2
  • https://palcelizac.pl/7-powodow-dlaczego-warto-jesc-piers-z-kurczaka/
  • https://magazynsmak.pl/posilki/kurczak-przepisy-pelne-smaku-mieso-pelne-zdrowia/qbve_aeyt
  • http://www.odzywianie.info.pl/przydatne-informacje/artykuly/art,czy-warto-jesc-drob.html

 

źródło: materiał Partnera MK

Oceń artykuł
1KOMENTARZ
  • Avatar
    pesti 19 grudnia, 2019

    Lubię kurczaka i jest on podstawą mojej diety. Staram sie jadać dość zdrowo, tak wiec preferuję białe mięso zamiast czerwonego. Z którego wprawdzie nie zrezygnowałam ale zostawiam sobie takie dania jedynie na weekendy. Na tygodniu wolę przyrządzić sobie coś na bazie piersi z kurczaka, która jest o wiele mniej tłusta.

    Polecam równiez parówki Tarczynski —-> https://tarczynski.pl/kategoria/parowki —> szczególnie te z fileta kurczaka, ze znanych mi parówek mają najlepszy skład bo jest w nich ponad 90% mięsa z fileta. Nie mają równięz glutaminianu, fosforanów oraz innych szkodliwych dodatkow.

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach