Krótka historia SEO – dokąd zmierza pozycjonowanie stron?
Jak być jeszcze bardziej widocznym w sieci?
SEO to pojęcie znane niemal wszystkim właścicielom stron internetowych. Umiejętnie przeprowadzone ich pozycjonowanie zaważyło o sukcesie już niejednej firmy. Jak wyglądała jednak droga do osiągnięcia tytułu najskuteczniejszej techniki digital marketingowej wszech czasów? W tym artykule omówimy historię SEO i najważniejsze punkty w dziejach tej strategii
Historia SEO – kiedy zaczęto optymalizować treści?
Pozycjonowanie swą historią sięga połowy lat 90. ubiegłego wieku. Google nie był wówczas zbyt popularny, a dostęp do Internetu posiadali nieliczni. Pół miliona korzystających wtedy polskich internautów najczęściej odwiedzało portale, takie jak Wirtualna Polska czy Onet, które z dnia na dzień prężnie rozwijały swoje serwisy tematyczne. Użytkownikom trudno było jednak dotrzeć do interesujących ich treści, co zdefiniowało potrzebę uporządkowania wyników wyszukiwania.
Każdemu właścicielowi strony od niepamiętnych czasów zależało na zwiększeniu grona odbiorców i wysokim pozycjonowaniu się w Google. Jako że nieskomplikowane wówczas algorytmy wyszukiwarek uwzględniały wyłącznie słowa kluczowe zawarte w nagłówkach, optymalizacja sprowadzała się do upychania popularnych fraz w tytułach czy opisach.
Kolejne modyfikacje algorytmów i rozwój systemów wyszukiwania zmusiły jednak twórców do nieco większego zaangażowania w budowanie marki w sieci. SEO nabrało wówczas większego znaczenia, a wykorzystywanie uczciwych technik pozycjonerskich umożliwiło zdobycie przewagi nad konkurencją i uzyskanie wysokiej pozycji w SERP.
Jak SEO wygląda dziś?
Od początku swojej historii pozycjonowanie stron internetowych przeszło wiele modyfikacji. Nieustanny rozwój nowoczesnych technologii, zapoczątkowanie systemu zakupów online i zmiany potrzeb nabywców sprawiły, że niegdyś skuteczne metody obecnie nie przynoszą już pożądanych efektów. Dziś stawia się na optymalizację pod kątem słów kluczowych long tail, dostosowanie stron do wymagań urządzeń mobilnych czy tworzenie treści uwzględniających system wyszukiwania głosowego.
Kiedyś wyszukiwarki skupiały się w głównej mierze na ilości. W dobie nieprzerwanie rosnących wymagań użytkowników najważniejsza okazuje się jednak jakość treści, jej oryginalność i klarowność. Wiele z technik, które ówcześnie przynosiły spektakularne efekty, dziś określić można mianem praktyk Black Hat SEO. Upychanie słów kluczowych czy kupowanie linków nie tylko nie przynosi już żadnych korzyści, ale też może bardzo niekorzystnie wpłynąć na wizerunek marki i jej pozycjonowanie w Google.
Na popularności zyskały również płatne techniki marketingowe, takie jak PPC. Rozwój social mediów przyczynił się ponadto do poszukiwania możliwości promocyjnych na innych obszarach w sieci. Dzięki temu współcześni przedsiębiorcy mogą dostosować działania reklamowe do swoich potrzeb i warunków branży.
Stale rosnącym zainteresowaniem cieszą się także agencje SEO, takie jak Grupa iCEA, które swoją wiedzą i doświadczeniem dzielą się z przedsiębiorcami z całego świata.
Czego możemy spodziewać się w przyszłości?
Trudno przewidzieć, co czeka na nas w przyszłości. Rozwój nowych technologii już wielokrotnie zaskoczył użytkowników swoją innowacyjnością. Dotyczy to w szczególności pozycjonowania sklepów internetowych, opisanego na stronie https://www.grupa-icea.pl/pozycjonowanie-sklepow/. Świat e-commerce przeszedł w ostatnim czasie wiele zmian. Uwzględniając wcześniejsze poczynania Google, możemy być jednak pewni, że algorytmy zmierzać będą w kierunku udoskonalenia wrażeń odbiorców oraz eliminacji wszelkich nieuczciwych praktyk optymalizacyjnych. Mimo że postęp w środowisku SEO wymaga regularnego poszerzania swojej wiedzy, znacznie wzbogaca obszar Internetu, na czym bez wątpienia skorzystają wszyscy – zarówno właściciele stron internetowych, jak i ich klienci.