Home / Kultura  / Premiera w Bagateli: „Kotka” pod prąd

Premiera w Bagateli: „Kotka” pod prąd

„Kotka na gorącym blaszanym dachu” uznawana za jeden z najklasyczniejszych i najwybitniejszych tekstów XX-wiecznego światowego dramatu

Część obsady kotki na rozgrzanym goracym blaszanym dachu

„Kotka na rozgrzanym blaszanym dachu” w Teatrze Bagatela / fot. Piotr Kubic

99. sezon swojej działalności Teatr Bagatela inauguruje „Kotką na gorącym blaszanym dachu” Tennesseego Williamsa w reżyserii Dariusza Starczewskiego. Premiera będzie miała miejsca na Dużej Scenie przy ul. Karmelickiej 6 już 14 września

Fonomen „Kotki na gorącym blaszanym dachu”

Po sztuki amerykańskiego dramaturga chętnie i z sukcesem sięgali najwięksi reżyserzy filmowi, którzy – być może bezwiednie – ale jednak wypracowali pewien rodzaj interpretacji jego tekstów klasyfikując je jako tradycyjne dramaty rodzinne. Dariusz Starczewski przygotowując się do reżyserii „Kotki…” odrzucił tę wygodną, ale schematyczną, drogę i wnikliwie przeczytawszy didaskalia proponuje pogłębioną i zaskakująca interpretację dramatu, o czym mówi w ten sposób:

Williams zachęca poprzez symbolikę i uwagi zawarte w didaskaliach do subiektywnej podróży. W odautorskich przypisach są dziesiątki odniesień, w których Williams zdaje się mówić, że tego, co widzimy, nie widzimy realnie, lecz z wewnętrznej perspektywy poszczególnych bohaterów. Tego klucza w trakcie pracy się trzymałem. Poczułem się zaproszony do pewnego rodzaju wykrzywienia i groteski w portretowaniu bohaterów; zredukowałem też do absolutnego minimum liczbę rekwizytów: do wyłącznie tych symbolicznych.

Spektakl, do którego niebanalną, opartą na symbolach scenografię zaprojektowała Urszula Czernicka, jest subiektywną podróżą Margaret „Kotki” (w tej roli zobaczymy Magdalenę Walach). Jak mówi reżyser: wszystkie byty sceniczne są ulepione z jej pamięci, strachów i koszmarów.
„Kotka…” uznawana za jeden z najklasyczniejszych i najwybitniejszych tekstów XX-wiecznego światowego dramatu, od lat stanowiła reżyserskie wyzwanie dla Dariusza Starczewskiego, który wcześniej zrealizował „Szklana menażerię” oraz „Tramwaj zwany pożądaniem”. Sztuka, która opowiada o jubileuszu głowy rodziny – Dużego Taty (Paweł Sanakiewicz), u Starczewskiego podąża w kierunku odautorskich wskazówek Williamsa, piszącego w ten sposób:

Usiłuję w [tym dramacie] zbadać ulotną materię emocjonalnie naładowanych zależności między ludźmi w burzowej atmosferze rodzinnego kryzysu.

Dariusz Starczewski w swoim ujęciu „Kotki na gorącym blaszanym dachu” powołał do scenicznego życia także bohaterów niewystępujących bezpośrednio w dramacie Williamsa. Para gejów, Jack Straw (Wojciech Leonowicz) i Peter Ochello (Tomasz Lipiński), to według reżysera postaci, które są: u Williamsa kpiną z ogólnie pojętego dziedzictwa amerykańskiego i Ojców Założycieli Ameryki jako takiej. Williams zdaje się mówić: Amerykanie, te wasze wartości i fortunę stworzyli tacy „odmieńcy”.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

#kotkaNaBlaszanym #iscomming #będziepięknie #odliczamyDniDoPremiery #aktorzyBagateliSaNajprzystojniejsi

Post udostępniony przez Teatr Bagatela (@teatrbagatela)


Starczewski oraz Twórcy spektaklu zapraszają do pełnego znaków świata z koszmarnego snu Margaret, upijającego się Bricka (Kosma Szyman), umierającego Dużego Taty, walczącej o godność Dużej Mamy (Katarzyna Litwin), czekających na spadek Mae (Kamila Klimczak) i Goopera (Marcin Kobierski), przyglądającej się temu ze zdziwieniem Dixie (Karolina Kotarba) i cynicznych księdza Tookera (Piotr Urbaniak) i doktora Baugha (Jakub Bohosiewicz).

Obsada „Kotki na gorącym blaszanym dachu”

MARGARET: Magdalena Walach, BRICK: Kosma Szyman, MAE, zwana Panią Siostrą: Kamila Klimczak, DUŻA MAMA: Katarzyna Litwin, DIXIE, zwana Małą Maggie: Karolina Kotarba (gościnnie), DUŻY TATA: Paweł Sanakiewicz, KSIĄDZ TOOKER: Piotr Urbaniak, GOOPER, zwany Panem Bratem: Marcin Kobierski, DOKTOR BAUGH: Jakub Bohosiewicz, JACK STRAW: Wojciech Leonowicz, PETER OCHELLO: Tomasz Lipiński

Tłumaczenie: Jacek Poniedziałek
Reżyseria: Dariusz Starczewski
Scenografia: Urszula Czernicka
Muzyka: Mateusz Kobiałka
Ruch sceniczny: Małgorzata Haduch
Reżyseria świateł: Marek Oleniacz
As. reż./inspicjent / sufler: Joanna Jaworska

CO: PREMIERA „Kotki na gorącym blaszanym dachu”
GDZIE: TEATR BAGATELA, UL. KARMELICKA 6, KRAKÓW
KIEDY: PREMIERA 14 WRZEŚNIA, 19.15

Plakat promujący spektakl Kotka na gorącym rozgrzanym blaszanym dachu w Teatrze Bagatela

„Kotka na gorącym blaszanym dachu” uznawana za jeden z najklasyczniejszych i najwybitniejszych tekstów XX-wiecznego światowego dramatu. Od września na deskach Bagateli w Krakowie! / plakat: Filip Appel

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Czemu pytam?

Chcę być informowany/a o odpowiedziach