Kosmetyczny ranking miast: czym się kierujemy, kupując kosmetyki ? Co kupujemy?
Sprawdź, jak to jest z tobą. Co sprawia, że wybierasz takie a nie inne produkty?

fot. Galaxy_Love_Design / Adobe Stock
Cena nie jest najważniejsza ‒ to jeden z ciekawszych wniosków płynących z raportu MINTI Shop, dotyczącego zwyczajów kosmetycznych mieszkanek największych polskich miast. Okazuje się także, że zakupów kosmetyków do pielęgnacji i makijażu dokonujemy coraz bardziej świadomie
Cena kosmetyków to nie wszystko
Raport MINTI Shop dotyczący zwyczajów kosmetycznych mieszkanek polskich miast ujawnił wiele ciekawych informacji o trendach kosmetycznych, zwyczajach zakupowych, zakresie pielęgnacji, częstotliwości korzystania z zabiegów kosmetycznych, jak i wielkości domowej kosmetyczki.

Grafika materiał Partnera
Jednym z tematów były zwyczaje zakupowe mieszkanek największych polskich miast. W wyniku przeprowadzonego badania okazało się, że, wbrew powszechnej opinii, cena wcale nie jest podstawowym kryterium zakupowym. Tylko 13% respondentek stwierdziło, że jest to dla nich najważniejszym kryterium wyboru. Co ciekawe, okazuje się, że promocje są czynnikiem motywującym do zakupu tylko 35,5% kobiet. Mniej więcej tyle samo stwierdza, że kupuje produkty do pielęgnacji i makijażu, kiedy ma na to ochotę, a nieco ponad 30% na zakupy udaje się, gdy kosmetyki im się kończą.
Coraz częściej robimy mądre zakupy
W badaniu sklepu MINTI shop respondentki odpowiadały między innymi na pytania o to, czym kierują się podczas wyboru kosmetyków.
Okazuje się, że dla ponad 1/3 respondentek kluczowym kryterium wyboru kosmetyków jest skład produktu. Pojawia się oczywiście pytanie, co kryje się dla kobiet pod tym hasłem: naturalność kosmetyków, brak parabenów, SLS/SLES, sztucznych wypełniaczy, a może idealne dopasowanie do potrzeb skóry? Tutaj odpowiedzi może być bardzo wiele, natomiast niewątpliwie cieszy, że kobiety coraz częściej czytają etykiety, a nie sięgają po kosmetyki, kierując się wyłącznie tym, co napisane jest na przodzie opakowania.
Nie da się ukryć, że wiele z nas nie ma jednak specjalistycznej wiedzy, która pozwoliłaby ocenić, na ile kosmetyk będzie skuteczny. Dla wielu kobiet składy produktów brzmią egzotycznie i niewiele mówią. Nic więc dziwnego, że drugim najważniejszym kryterium stają się dla kupujących opinie ekspertów. Aż 31% kobiet deklaruje, że podejmują swoje decyzje zakupowe w oparciu o podpowiedzi kosmetyczek, dermatologów. Z pewnością nie bez znaczenia są także doradcy w drogeriach. Popularność tych dwóch pierwszych kryteriów pokazuje, że zdecydowanie ponad połowa Polek świadomie dokonuje zakupu kosmetyków i zdaje sobie sprawę z tego, ze wybór w tym przypadku nie może być przypadkowy.

Grafika materiał Partnera
Na trzecim miejscu w raporcie kobiety z dużych polskich miast wskazały markę jako ważne kryterium oceny produktów kosmetycznych – zrobiło to 15,5% badanych. Oczywiście marka kosmetyczna marce nierówna, natomiast sporo z nich pozycjonuje się w oparciu o konkretne potrzeby skóry, stawiają na naturalne składniki, unikają substancji drażniących. Na tym tle dziwi jedynie następujący wynik: tylko 4,2% kobiet zadeklarowało, że liczy się dla nich czy kosmetyk jest ekologiczny.
Dlaczego kupujemy kosmetyki? Czy wierzymy w ich skuteczność?
Mieszkanki największych polskich miast robią zakupy, kiedy mają na to ochotę, kiedy skusi je promocja albo kiedy po prostu w kosmetyczce zaczyna czegoś brakować. W tym ostatnim niełatwo jest się połapać, bo całkiem spora część Polek posiada więcej niż 20 kosmetyków. Wyraźnie jednak widać, że swoich kosmetycznych wyborów dokonują coraz bardziej świadomie i można zakładać, że proces ten będzie się jeszcze pogłębiał. To szansa, a zarazem wyzwanie dla marek kosmetycznych.
Kobiety w zdecydowanej większości (80,1%) wierzą w skuteczność stosowanych kosmetyków. To oznacza, że jeśli nie widzą zakładanych efektów, są gotowe zrezygnować z dotychczas stosowanego produktu i zastąpić go innym. Tym bardziej że marka kosmetyku nie jest aż tak ważnym kryterium wyboru jak skład czy opinie ekspertów.

Grafika materiał Partnera
O badaniu
Badanie ankietowe przeprowadzono w okresie lipca i sierpnia 2021 roku z wykorzystaniem ankiet online. W badaniach wzięło udział 1012 kobiet z 10 największych Polskich miast: Warszawy, Krakowa, Katowic, Poznania, Szczecina, Lublina, Gdańska, Łodzi, Bydgoszczy oraz Wrocławia.
Więcej danych z raportu jest dostępnych pod linkiem: https://mintishop.pl/Kosmetyczny-ranking-miast-Jak-kobiety-z-najwiekszych-miast-podchodza-do-urody-i-pielegnacji-blog-pol-1635341611.html