Sunday, April 11, 2021
Home / PARTNER MK  / Konsekwencje niedoboru kolagenu. Jak szybko i skutecznie uzupełnić braki?

Konsekwencje niedoboru kolagenu. Jak szybko i skutecznie uzupełnić braki?

Gładkość skóry ma swoją cenę

kolagen Miasto Kobiet

Nie sposób przecenić roli, jaką odgrywa kolagen / fot. Pexels

Kolagen to główny składnik tkanki łącznej, kości, mięśni, ścięgien i skóry. Jego niedobory prowadzą do przyspieszenia procesów starzenia się, zużywania stawów i do wielu innych niekorzystnych zmian. Suplementacja składnika jest wskazana w celu poprawy urody i pracy układu ruchu

 

Czym grozi niedobór kolagenu?

Kolagen to główny składniki tkanki łącznej i jeden z najważniejszych budulców strukturalnych organizmu. Jego cechą charakterystyczną jest duża wytrzymałość i elastyczność. Pełni wiele funkcji w zależności od ukształtowania włókien i miejsca ich występowania. Kolagen przede wszystkim chroni narządy wewnętrzne, tworząc sprężyste rusztowanie wokół nich. Ponadto stanowi istotny element budulcowy większości organów, zwłaszcza skóry, kości, chrząstek, mięśni, zębów, rogówki oka czy naczyń krwionośnych. Zapewnia ciągłość procesów odnowy komórkowej w skórze, wpływając bezpośrednio na właściwy poziom jej nawilżenia i wygląd, a także stymuluje aktywność procesów wzrostowych tkanki kostnej i chrzęstnej.

Włókna kolagenowe wytwarzane są przez organizm w sposób naturalny i podlegają regularnej wymianie. Jednak wraz z wiekiem, rozwojem przewlekłych chorób czy nadmierną aktywnością fizyczną zaburzona zostaje korelacja pomiędzy procesami jego niszczenia i tworzenia.

 

Ze względu na szereg niekorzystnych zmian, jakie następują w wyniku niedoborów kolagenu, zaleca się jego uzupełnianie poprzez suplementację, zwłaszcza przez seniorów i sportowców, a także osoby po 30. roku życia. Jedne z bardziej komfortowych form uzupełniania białka tego typu to kolagen w proszku, kapsułkach lub do picia. Zbyt niski poziom kolagenu powoduje pojawienie się zmarszczek oraz utratę elastyczności i jędrności skóry. Włosy są bardziej podatne na wypadanie, a paznokcie stają się suche i łamliwe. Rany na skórze trudniej się goją, pozostawiając po sobie nieestetyczne blizny. Zanikanie włókien kolagenowych przyspiesza nie tylko procesy starzenia się, ale również niekorzystnie wpływa na pracę stawów kończyn i kręgosłupa, powodując stopniowe trudności w poruszaniu się. Niski poziom kolagenu sprzyja postępowi zmian zwyrodnieniowych aparatu ruchu.

Dieta kolagenowa

Polecanym rozwiązaniem uzupełniania poziomu kolagenu jest także urozmaicenie codziennego jadłospisu o zupy na bazie bulionu zwierzęcego oraz galaretki owocowe i mięsne. Mimo że kolagen w diecie najczęściej dostarczany jest w postaci żelatyny, aby spowolnić procesy starzenia się skóry, usprawnić pracę układu ruchu, zapobiec pogorszeniu jakości widzenia, a przede wszystkim, aby wesprzeć naturalną produkcję białka przez organizm, warto dostarczyć również innych cennych składników. Dobrze jest wzbogacić jadłospis o produkty białkowe z wysoką zawartością siarki, a także sięgać po owoce, warzywa i inne artykuły spożywcze bogate w witaminy C, E i A, koenzym Q10, aminokwasy i antyoksydanty. Niemniej ważne jest odpowiednie nawodnienie organizmu. Optymalnie zaleca się do 2 litrów wody na dobę.

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach