Home / Rozwój  / Biznes  / Kobiety w świecie e-commerce – coraz więcej z nas zakłada sklep internetowy

Kobiety w świecie e-commerce – coraz więcej z nas zakłada sklep internetowy

Stereotypy i badania. Czy kobiety potrafią w e-biznes?

kobiety w e-biznesie

Przedsiębiorczość kobiet w Polsce rośnie, tak jak rośnie liczba sklepów internetowych / fot. Picabay

Przedsiębiorczość kobiet w Polsce rośnie, tak jak rośnie liczba sklepów internetowych. Szybko rozwijający się e-commerce sprzyja zakładaniu własnych działalności, powoli przejmując klientów wcześniej korzystających z usług handlu stacjonarnego. Z udogodnień, które oferuje sprzedaż w sieci, takich jak możliwość kupowania 24 godziny na dobę, czy transport zakupionych towarów do domu, coraz chętniej korzystają polscy internauci, wśród których, jak pokazują statystyki firmy Gemius, w 2019 roku aż 62% zdecydowało się na zakupy online

Kobiety w e-biznesie

W opinii społecznej to głównie mężczyźni prowadzą swój biznes w sieci, co ostatecznie nie okazuje się prawdą. Właściciele sklepów internetowych to zarówno kobiety, jak i mężczyźni, ponadto płeć piękna w niektórych obszarach prowadzenia działalności odnajduje się znacznie lepiej. Różnice w wykonywanych przez siebie obowiązkach między osobami odmiennej płci zauważyć można w szczegółach, gdzie kobiety większą uwagę poświęcają szacie graficznej strony, udostępnianym treściom, zarówno pod względem merytorycznym, jak i częstotliwości ich publikowania, oraz dodatkowym zakładkom, czy profilom w mediach społecznościowych. Mężczyźni natomiast skupiają się głównie na logistyce, która w ich opinii ma największy wpływ na dochodowość firmy.

 

Podczas gdy dla panów prowadzenie biznesu jest czymś, co w społeczeństwie uznaje się za całkowicie powszechne i wręcz pożądane, rozwijający się rynek e-commerce okazuje się idealnym rozwiązaniem dla pań, szczególnie tych, które chcą pogodzić życie zawodowe z koniecznością opieki nad dziećmi i obowiązkami domowymi. Chociaż prowadzenie e-sklepu jest angażującym zajęciem, dobra organizacja czasu pracy umożliwia dotarcie do szerokiego grona klientów bez konieczności rezygnacji z życia prywatnego.

Produkcja i dystrybucja

Bezsprzeczną zaletą prowadzenia sklepu internetowego jest brak konieczności wynajmu lokalu, co znacznie zmniejsza koszty utrzymania. Oczywiście prowadzenie działalności online także niesie ze sobą pewne koszty, takie jak hosting, stworzenie strony, czy utrzymanie magazynu dla większej ilości towaru, tu jednak istnieje kilka alternatywnych rozwiązań. W dzisiejszym świecie niemal każdy nawet nieduży punkt handlowy ma swoją stronę internetową, która pozwala odnaleźć firmę w sieci, udzielając informacji na jej temat i zwiększając tym samym liczbę klientów. Otwierając sklep stacjonarny, również trzeba wziąć to pod uwagę, aby nie ograniczyć zasięgu swojej działalności, dlatego koszty związane z hostingiem strony czy jej utworzeniem nie pozostają obce także osobom prowadzącym biznes w wynajmowanym lokalu.

 

Statystycznie wśród sprzedaży internetowej prowadzonej przez kobiety, znacznie częściej oferują one produkty wytwarzane własnoręcznie, takie jak szyte maskotki, ubrania, czy pościele. Zamiast kosztów, które należałoby ponieść u producenta towaru, potrzebne są materiały i ich dostawcy. Do wytworzenia końcowego produktu wymagany jest także ogromny nakład pracy i czasu, który jest przecież równie potrzebny na reklamę, zarządzanie sprzedażą, czy kontakt z klientem. Wśród ogromu obowiązków właścicielki firm zdają się odczuwać jednak ogrom satysfakcji ze swoich wyrobów oraz wciąż rosnącą motywację i zaangażowanie.

 

Te panie, które decydują się na dystrybucję towaru od znanych producentów, najczęściej wybierają branże związane z dziećmi i potrzebami kobiet. Oferując produkty, które są im bliskie, nie muszą obawiać się o swoją niewystarczającą wiedzę w danej dziedzinie, a i chętnie testują nowo pojawiające się na rynku artykuły, jednocześnie przygotowując się do fachowego doradztwa dla swoich klientów. Aby nie ponosić opłat z tytułu przechowywania towaru, częstym rozwiązaniem jest tak zwany dropshipping, który polega na wysyłaniu zamówienia bezpośrednio od producenta. Sklep internetowy swoją rolę ogranicza wtedy do zbierania zamówień, następnie przesyłanych do hurtowni, skąd bezpośrednio produkty trafiają do klienta.

 

Etap tworzenia strony internetowej daje wiele możliwości na wyróżnienie się spośród konkurencji. Kobiety znacznie chętniej od mężczyzn stosują nieszablonowe rozwiązania przy programowaniu, które nadają witrynie unikalnego charakteru. Z pomocą przy zakładaniu e-sklepu przychodzą firmy, które oferują profesjonalne wsparcie na każdym etapie pracy.

Dochodowy sklep internetowy

Aby zaoszczędzić, właściciele firm, szczególnie tych początkujących na rynku, starają się zrobić samemu wszystko, co tylko potrafią. Zlecenie części prac specjalistom może mieć jednak wymierne korzyści, ponieważ dobrze zaprojektowana strona internetowa będzie łatwa i przyjemna w obsłudze, oraz przyciągnie uwagę klientów i zwiększy dochody firmy. Wartą zaufania, sprawdzoną marką oferującą tworzenie sklepów online jest IdoSell Shops, w której pracują specjaliści z wieloletnim doświadczeniem obsługujący prawie 5000 firm działających na rynku e-commerce. Fachowa pomoc to nie tylko stworzenie odpowiedniej szaty graficznej, podpięcie do niezbędnych platform płatniczych czy usług kurierskich, ale również nieograniczone wsparcie techniczne, które może okazać się nieocenione w stresujących sytuacjach. Pełna oferta dostępna jest na stronie https://www.idosell.com/pl/shop.

 

Zatem jaki powinien być sprawnie działający i przynoszący zyski sklep internetowy? Przede wszystkim skierowany na odbiorcę. Określenie grupy potencjalnych klientów to zawężenie działania marketingowego i jednocześnie jego uskutecznienie. Kobiety wraz ze swoją tendencją do wybierania branż, z których usług same korzystają, potrafią trafnie ocenić jakość reklamy i zainteresowanie sprzedawanym produktem. Dobre rozumienie potrzeb swojej grupy docelowej pozwala odnosić im sukcesy na dużą skalę. Ze względu na dominującą niegdyś przedsiębiorczość mężczyzn, panie zdają sobie sprawę z istniejących nisz rynkowych, do których często same należą i do nich właśnie kierują swoje oferty.

Potencjał ukryty we własnej działalności

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to ogromna szansa zarówno na wysokie zarobki i niezależność finansową, jak i swobodę nieograniczoną standardowymi zasadami zatrudnienia. Panuje powszechnie opinia, że ten, kto lubi swoją pracę, tak naprawdę nie pracuje. Oczywiście nie jest to do końca prawdą, każda praca wymaga poświęcenia i niesie ze sobą obowiązki, które nie zawsze wykonywane są z przyjemnością. Faktem jest jednak, że już od czasów szkolnych każdy młody człowiek usilnie szuka specjalizacji, w której nie tylko zarobi pieniądze na swoje utrzymanie, ale i spełni się zawodowo. U kobiet często obserwuje się zjawisko szukania swojego potencjału wtedy, kiedy mają na to więcej czasu w dorosłym życiu, czyli najczęściej podczas urlopu macierzyńskiego. Choć macierzyństwo to dla niejednej kobiety długo wyczekiwany etap życia, nagły brak aktywności zawodowej doskwiera wielu z nich. Czas, w którym mogą bez presji skupić się na swoich pasjach, sprzyja wielu pomysłom rozwijającym się następnie w dochodowy biznes.

 

E-commerce to prężnie rozwijający się rynek, na którym miejsce znajdą zarówno dystrybutorzy cenionych marek, jak i producenci ciekawych, nowych rozwiązań, ułatwiających życie w kreatywny sposób i wzbudzających w klientach zainteresowanie i potrzebę posiadania produktu. Doskonale zorientowane na utrudnienia codziennego życia kobiety, mają w tej kwestii szansę na wprowadzenie w życie swoich pomysłów, które przy pomocy odpowiedniego marketingu okazują się wysoce dochodowe. Podczas gdy dla mężczyzn w biznesie najistotniejszym elementem zazwyczaj są pieniądze, kobiety odnajdują w nim także pasję, wybierając branże pod kątem swoich zainteresowań i szczególnych umiejętności. Taki dobór przekłada się na wysoką jakość ich pracy, a ostatecznie na zadowolenie z jej efektów.

 

Sprzedaż internetowa dla kobiet jest nie tylko dochodowa, pasjonująca, ale i dająca ogrom swobody. Chociaż oczywiście wymaga ona zaangażowania, ze względu na jej mobilność dobrze zorganizowane panie łączą ją z wychowywaniem dzieci, obowiązkami domowymi, a nawet pracą stacjonarną. Przy prowadzeniu e-sklepu nie ma się regulowanego czasu pracy, a więc poświęca się go odpowiednią ilość według własnego uznania, co pozwala na łatwiejsze zaplanowanie urlopu, dni wolnych, jak nawet paru godzin potrzebnych na inne zajęcia. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pracować w mniej standardowych porach wieczornych, lub nawet nocnych, co daje sporą swobodę życia, z której kobiety chętnie korzystają.

Atuty kobiecości w biznesie

Kobiecość, która często idzie w parze z inteligencją emocjonalną, wrażliwością i empatią, okazuje się nieocenionym atutem w biznesie. Wyczucie stylu i elegancji pomaga zarówno w projektowaniu strony internetowej sklepu, jak i doboru samych produktów. Kobiety na prowadzonych przez siebie stronach umieszczają więcej artykułów, których treść nie skupia się jedynie na promowaniu sprzedaży, ale ma wartość merytoryczną, przekazuje ciekawostki i opowiada o produktach w sposób, w który mówi się o sztuce. Dbałość o szczegóły widoczna jest często nawet w zamówieniach wysyłanych do klientów, które zapakowane w przyjemny dla oka sposób wywołują miłe skojarzenia z firmą. Ta wrażliwość odzwierciedla się także w kontakcie z klientem – kobiety częściej i chętniej pytają o opinię, podejmują rozmowę, proponują doradztwo i przyjmują ewentualne reklamacje. Choć te elementy niekoniecznie kojarzą się z bezpośrednim zyskiem, w dzisiejszym świecie, w którym nie brakuje konkurencji, miła obsługa to coś, co może mieć swój udział w sukcesie.

 

Chociaż to mężczyzna jest bardziej postrzegany jako stanowczy właściciel firmy, który potrafi zadbać o wykonywane przez swoich pracowników obowiązki, kobieta, która zachowuje się względem nich wyrozumiale ma z nim równe szanse. Stanowczość oczywiście przydaje się w prowadzeniu biznesu, wpływa ona w pewnym stopniu na niepodważalność podjętych przez właściciela decyzji, jednak nie wyklucza dobrego kontaktu ze współpracownikami, który jest owocem wzajemnego zrozumienia. Kobiety ze swoją naturalną umiejętnością wykonywania kilku czynności jednocześnie, dostrzegają wiele drobnych elementów, które wpływają na wizerunek całej firmy.

źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Czemu pytam?

Chcę być informowany/a o odpowiedziach