Thursday, February 13, 2025
Home / POLECAMY  / „Kobieto, oddaj głos. Nie wybór!”. Czy naprawdę chcesz, żeby cię przegłosowali?

„Kobieto, oddaj głos. Nie wybór!”. Czy naprawdę chcesz, żeby cię przegłosowali?

„Mój głos nic nie zmieni". Powiedziało 7 milionów kobiet

kampanie pro-frekwencyjne 2023

Święto demokracji już 15 października. Nie zaśpij! / fot. plakat kampanii profrekwencyjnej

15 października Polacy ruszą do urn. A Polki? W sondażu Ipsos z marca 2023 chęć głosowania zadeklarowało zaledwie 55% kobiet w wieku 18-39 lat i 56% w wieku 40-59 lat. Według badania przeprowadzonego przez socjolożki.pl na zlecenie kampanii Kobiety na Wybory (dane z 30 września 2023) 76% ankietowanych Polek deklaruje udział w wyborach. Co sprawiło, że w ciągu zaledwie sześciu miesięcy więcej kobiet zdecydowało się wziąć los w swoje ręce i oddać głos, a nie wybór? Przedstawiamy najbardziej kreatywne, efektywne i budzące uznanie (lub kontrowersje) kampanie profrekwencyjne. Skierowane głównie do nas – kobiet. Bo nasz głos jest na wagę złota. Teraz bardziej niż kiedykolwiek

 

 

Stanowimy 53% elektoratu wyborczego. Jest nas – kobiet z czynnym prawem wyborczym w Polsce – około 16 milionów. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że… wszystko w naszych rękach! A stawka w tej politycznej walce w tym roku jest wyjątkowo wysoka. Zdają sobie z tego sprawę liczni aktywiści, których oddolne inicjatywy mają na celu profrekwencyjną mobilizację.

 

Większość takich kampanii stworzona została z myślą o wyborczyniach. Szczególnie młodych. Bo jak wykazują badania, co czwarta kobieta w wieku 18-24 lata deklaruje, że nie zamierza głosować. Do urn pójdą głównie kobiety w przedziale wiekowym… 55-64 lata. Co z młodymi Polkami? Jak przekonać niezdecydowane? Siłą Internetu i mediów społecznościowych, oczywiście.

 

Przeczytaj koniecznie:
#kobietynawybory. Czy celebrytki zmobilizują Polki?

 

Cicho już byłyśmy

Od kilku dni przez media społecznościowe przetacza się fala zachwytów nad spotem promującym profrekwencyjną kampanię „Cicho już byłyśmy”. Stworzyła go Inicjatywa „Wschód”, deklarująca, że walczy o dobre życie w Polsce. Spot ma zachęcić kobiety do wzięcia udziału w wyborach. Zawiera pamiętne, obraźliwe i uwłaczające kobietom hasła, które padały z ust prawicowych polityków przez ostatnie lata. Zestawione z obrazami szarej, ponurej i trudnej rzeczywistości polskich kobiet.

 

Mam nadzieję, że tym gestem przede wszystkim poruszymy serca dziewczyn, młodych dziewczyn w tym kraju, kobiet, które są już zmęczone, które są zaharowane, które chcą, żeby to wszystko się skończyło i poruszymy je na tyle, żeby poszły zagłosować za lepszą Polską

– powiedziała w TVN24 Dominika Lasota, aktywistka „Wschodu”.

 

 

To Twój Wybór

Kampania profrekwencyjna „To Twój wybór” została stworzona przez Inicjatywę Głos Kobiet przy wsparciu Fundacji Batorego. Motto, które przyświeca wszystkim ich działaniom, to: Głos Kobiet ma moc. Inicjatorki kampanii nawołują, by czarne parasolki zamienić na różowe długopisy, symbol kobiecej sprawczości i mocy.

 

Celem kampanii jest mobilizacja młodych kobiet do większej obecności w życiu publicznym i upomnienia się o swoje prawa. Nie podejmujemy decyzji za kobiety, nie wskazujemy jak i na kogo mają głosować. Pokazujemy im tylko, że mają „na co” głosować, a to, co wybiorą, będzie mieć bezpośredni wpływ na ich życie

– mówi Ewa Kulik-Bielińska z Fundacji Batorego.

 

Kampanię promuje seria plakatów i trzydziestosekundowy spot:

 

 

Kobiety na Wybory

„Kobiety na Wybory” to apolityczna kampania edukacyjna, która ma na celu zachęcić kobiety do głosowania w nadchodzących wyborach. W jej działania (pro bono) zaangażowane są osoby z kilkudziesięciu organizacji. Różni je światopogląd i polityczne przekonania, a łączy ten sam cel: aktywizacja kobiet.

 

Córki, matki, żony, przyjaciółki – kobiety! – mamy prawo wpływać na kraj, w którym żyjemy i skorzystajmy z tego! Niezależnie czy mamy 18, 38 czy 78 lat, jesteśmy częścią społeczeństwa i ponosimy za nie odpowiedzialność. Chodźmy na wybory! Nie odbierajmy sobie prawa do budowania naszej przyszłości

– czytamy na stronie kampanii.

 

„Kobiety na Wybory” działają prężnie na kilku polach, we wszystkich głównych platformach społecznościowych. Są organizatorkami akcji #glosuje23challenge (Instagram, Facebook), która ma charakter łańcuszkowy: należy nagrać i udostępnić film z odpowiedzią na pytanie: „Dlaczego idę na wybory?” i nominować kolejne osoby. Akcja cieszy się dużą popularnością wśród polskich gwiazd i influencerów.

 

„Kobiety na Wybory” patronują również akcji #SztukanaWybory, bo jak wiadomo…

 

Jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów

 

 

Mając tę maksymę na uwadze, inicjatorki kampanii zachęcają wszystkie rysowniczki, ilustratorki i graficzki, by swoim talentem spróbowały przekonać niezdecydowane, że warto pójść na wybory.

 

Może też cię zainteresuje:

Marta Frej, Małgorzata Halber, Marta Zabłocka i inne artystki: Patrzę Czuję Rysuję

 

Dziewczyny na Wybory

Oddolna, apartyjna inicjatywa profrekwencyjna „Dziewczyny na Wybory” działa w mediach społecznościowych m.in. pod hasztagiem #chodźznami. To tam znajdziemy serię filmików, w których kobiety znane z przestrzeni publicznej i social mediów zdradzają swoje powody, dla których oddadzą głos 15 października.

 

30 młodych i kompletnie różnych dziewczyn, trzy godziny pewnego poranka i jeden wspólny cel — przekonać inne kobiety, że KAŻDY ICH GŁOS MA OGROMNE ZNACZENIE. Tak powstałyśmy my, #dziewczynynawybory. Idziemy na wybory nie dlatego, że wierzymy, że od 16 X będziemy żyć w Polsce naszych marzeń. Nie wierzymy w cuda. Ale wierzymy w nas. I wiemy, że tę Polskę naszych marzeń jeszcze sobie wywalczymy. Jednak, żeby to było możliwe, 15 X musimy zrobić ten pierwszy krok. …A BEZ CIEBIE SIĘ NIE UDA! Dlatego #CHODŹZNAMI!

– piszą o sobie w social mediach inicjatorki akcji.

 

Jedną z kobiet biorących udział w inicjatywie „Dziewczyny na Wybory” jest felietonistka „Miasta Kobiet”, Aga Szuścik.

 

 

Wspieram Sukces Kobiet

„Wspieram Sukces Kobiet” to akcja skierowana głównie do kobiet do 34 roku życia. Jak wynika z badań, to wśród tej grupy wiekowej najwięcej kobiet deklaruje, że pod urną się nie pojawi. To właśnie ich głos może mieć kluczowe znaczenie w najbliższych wyborach. Nie będzie przesadą stwierdzenie, że kobiety z najmłodszych generacji mogą przesądzić o losach Polski.

 

Polki stanowią 53% wyborców, czyli około 16 milionów, a istotne dla nich kwestie nie znajdują miejsca w programach partii politycznych. Włączenie kobiet do dyskusji o priorytetach Polski jest więc kluczowe. Akcją #WspieramSukcesKobiet chcemy zwrócić uwagę na wyzwania większości głosujących i wymóc na kandydatkach i kandydatach do Sejmu deklaracje na piśmie. Polityka ma odpowiadać na nasze potrzeby, a nie ich cele

– czytamy na stronie akcji.

 

Inicjatorki kampanii zwracają uwagę na powody, dla których kobiety nie chcą głosować, ale też na problemy, z którymi mierzą się na co dzień. Są wśród nich: przemoc wobec kobiet, brak żłobków i przedszkoli czy ubóstwo starszych kobiet. Dlatego Fundacja SPS w ramach kampanii „Wspieram Sukces Kobiet” konfrontuje  osoby starające się o mandat posłanki/posła z zagadnieniami istotnymi dla polskich kobiet.

 

Nie śpij, bo cię przegłosują

Ogólnopolska kampania profrekwencyjna „Nie śpij, bo cię przegłosują” ma na celu zmobilizowanie wszystkich Polaków i Polki do udziału w tegorocznych wyborach. Hasło jest dosłownym odwołaniem do słów na plakatach z kluczowych dla polskiego społeczeństwa czerwcowych wyborów ’89. Czy w 2023 roku uda się pobić rekord sprzed ponad 100 lat (w 1919 roku frekwencja wyniosła ponad 70 proc.)? Nie prześpij tego momentu! Na twoich oczach kształtuje się historia.

 

Nie śpij, bo cię przegłosują to hasło z 1989 roku. Unia Metropolii Polskich włącza się w tą wielką kampanię profrekwencyjną, którą zaproponowało miasto Gdańsk. Właśnie w 1980 roku stałem z ulotkami z tym hasłem pod biurami, gdzie dochodziło do głosowania najważniejszego w naszej historii. Te wybory są równie ważne

– czytamy wypowiedź Rafała Trzaskowskiego na oficjalnym portalu miasta Gdańsk.

 

 

 

 

Też to słyszycie?

Natasza Parzymies do wyborów zachęca swoimi krótkometrażowym filmem „Też to słyszycie? Krótki film o ważnych sprawach”, stworzonym głównie z myślą o młodych kobietach, którym brakuje wiary w to, że ich głos ma znaczenie.

 

Ponad 2 miliony dziewczyn w Polsce nie korzysta ze swoich praw wyborczych. Poczułam, że chcę przypomnieć sobie i swoim rówieśniczkom, o tym jak się liczymy, że jesteśmy… Jako dziewczyny, młode kobiety, jest nas tak dużo, tak różnych, empatycznych i otwartych na świat, tak ważnych, a tak często pomijanych

– mówi młoda reżyserka w Glamour.

 

 

Przebudzenie 2023

Jak piszą o sobie w mediach społecznościowych: „Przebudzenie to zjednoczenie głosów młodego pokolenia i każdej osoby, której zależy na przyszłości naszego kraju”.

 

Iga Lis we współpracy z Mateuszem Dziekońskim (zdjęcia) wyreżyserowała spot profrekwencyjny. Biorą w nim udział takie gwiazdy jak Ralph Kamiński, Dawid Podsiadło czy Margaret, ale towarzyszą im również anonimowe osoby. To symboliczne i ciche przypomnienie, że w demokratycznym kraju każdy głos jest równie ważny. „Przebudzenie 2023” jest promowane hasłem: Już czas, to miejsce jest dla ciebie.

 

 

#idenawybory

 

Anja Rubik wraz z Fundacją SexedPL na ostatniej prostej przed wyborami rusza z kampanią profrekwencyjną #idenawybory. Na chwilę obecną udostępniono trzy filmy, które pół żartem, pół serio nawiązują do naruszania praw polskich obywateli i zbytnią ingerencję w ich życie i decyzje. Kilkudziesięciosekundowy spot trafia w samo sedno. Trochę śmieszy, a trochę jednak przeraża.

 

Głosujmy zgodnie z przekonaniami, ale nie dajmy polityce zniszczyć tego, co najcenniejsze między nami

– czytamy pod jednym ze spotów kampanii zamieszczonych na Instagramie @sexedPL

 

 

#CośTrzebaWybrać, #WybierzmySię, #ZaglosujDlaMnie

Krytyka Polityczna zainicjowała aż trzy akcje, które mają na celu przedwyborczą mobilizację niezdecydowanych. 

 

#CośTrzebaWybrać, czyli najlepsza playlista na wybory, to projekt muzyczny, który składa się z dziewięciu singli. W ich powstanie zaangażowały się: Karolina Czarnecka, Martyna Jakubowicz, Paulina Przybysz, Alicja Julia Boratyn, Ej!, Majka Jeżowska, Karolina Cicha, Małgorzata „Tekla” Tekiel i Zuzanna Wrońska. Piosenkarki poprzez muzykę zachęcają do udziału w wyborach. 

 

W projekcie wzięło udział dziewięć artystek. Wywodzą się z różnych pokoleń i środowisk, reprezentują rozmaite style muzyczne. Łączy je przekonanie o tym, że podejmowanie wyborów w życiu jest ważne

– czytamy na stronie Krytyki Politycznej.

 

Wszystkie piosenki dostępne na kanale YT Krytyki Literackiej.

 

#ZagłosujDlaMnie powstało z myślą o wszystkich osobach mieszkających w Polsce, a ze względu na wiek czy pochodzenie nie mogących wziąć udziału w wyborach. Bądź ich głosem!

 

#WybierzmySię to główna inicjatywa profrekwencyjna Krytyki Politycznej i odpowiedź na niepokojące sondaże co do przedwyborczych deklaracji kobiet. Akcja ma na celu zachęcanie do wzięcia udziału w wyborach za pomocą grafik, ilustracji i plakatów, udostępniono też tła do nagrywania rolek i tiktoków, naklejki na instagrama. Wszystko po to, by zmobilizować jak najwięcej osób ze swojej społeczności do głosowania.

 

Miłe panie, drogie koleżanki, szanowne osoby: wybierzmy się! Jest nas dużo, mamy doświadczenie w dokonywaniu wyborów każdego dnia, mamy wiedzę albo intuicję, kompetencje albo przeczucie, dobrego nosa do okazji albo niezły słuch na ściemę. Wybierzmy się na wybory!

– zachęcają twórczynie akcji na stronie Krytyki Politycznej.

 

 

#SiłaKobiecegoGłosu

To oddolna kampania edukacyjna i apolityczna, zachęcająca kobiety do stawienia się pod urną 15 października. Ma na celu przypomnienie kobietom, jaką moc ma ich głos: to głos, z którym trzeba się liczyć.

 

Nie musisz aktywnie interesować się polityką, ani być fanką jednej partii, aby skorzystać ze swojego prawa do głosowania. To Ci się po prostu należy. Nie musisz też nikomu mówić o swoich wyborach ani ich uzasadniać. Twój głos to Twoja sprawa. Nie rezygnuj z niej

– czytamy na stronie kampanii.

 

 

#Mamgłos

 

Fundacja Wolne Sądy, działająca na rzecz ochrony praworządności w Polsce, zainicjowała kampanię #Mamgłos. Jej hasłem przewodnim są słowa: „Idźmy wszyscy na wybory, żeby inni nie wybrali za nas”. Jej twórcy zwracają uwagę, że nie biorąc udziału w wyborach, bez zająknięcia powierzamy swój los w ręce innych.

 

Tylko wolne i niezależne sądy mogą skutecznie kontrolować władzę i chronić nasze obywatelskie prawa

– zwraca uwagę mecenas Michał Wawrykiewicz.

 

 

#WybieramPrawaKobiet

Spot profrekwencyjny Stowarzyszenia Łódzkie Dziewuchy Dziewuchom nie jest apolityczny, łatwo odczytać intencję jego twórcy. Budzi kontrowersje i poraża wizją świata rodem z Opowieści Podręcznej. Stworzony z myślą, by przerazić i tym samym zmotywować do pójścia na wybory kobiety, które mają dość prawicowych rządów. 

 

@lodzkiedziewuchy

15 października #wybieramprawakobiet #idznawybory #wybory2023 #aborcja #prawakobiet

♬ dźwięk oryginalny – Łódzkie Dziewuchy

 

 

Kampania prawdy

W spocie profrekwncyjnym „Kampania prawdy” również „obrywa się” aktualnemu rządowi. Stworzony z myślą o kobietach i ich prawach. 

 

Jest źle, a może być jeszcze gorzej. Nie możemy dłużej pozwalać na to, żeby odbierano nam nasze prawa. Konserwatywne, prawicowe rządy to rządy przeciwko kobietom. Ale również przeciwko mężczyznom, Patriarchat krzywdzi i jednych, i drugich. Narzuca jacy mamy być, zamiast po prostu być sobą. A przede wszystkim jest zagrożeniem dla naszych partnerek, żon, córek i sióstr. Odbiera nam wolność, bezpieczeństwo i prawo wyboru. Do naszego ciała, ale i całego naszego życia. Nie oddawaj im swojej wolności. Idź na wybory!

– słyszymy w spocie.

 

@patrycja.durska

#wybory #wybory2023 #wybierzmądrze #polska #prawakobiet #kobietynawybory #dlaciebie #fyp @KampaniaPrawdy

♬ dźwięk oryginalny – Patrycja Durska

 

 

Która kampania sprawiła, że pójdziesz na wybory? Którą podeślesz koleżance?

Niezdecydowana? Niepewna, na kogo głosować?

  • wejdź na stronę https://latarnikwyborczy.pl/ i zrób sobie test, sprawdzisz do której partii ci najbliżej 
  • wejdź na stronę https://wspieramsukceskobiet.pl/dla-wyborcow i sprawdź, dla kogo los Polek nie jest obojętny 

Bułgarystka i lektorka polskiego dla obcokrajowców z zamiłowaniem do pisania. Uwielbia dobre jedzenie, niszowe języki, koreańskie seriale i Bałkany. Zafascynowana dwujęzycznością. Mało śpi, bo dużo czyta.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ