Sunday, June 23, 2024
Home / POLECAMY  / Joga śmiechu – cudowny lek na smutek i nie tylko

Joga śmiechu – cudowny lek na smutek i nie tylko

Może to odpowiedni czas, aby zaprosić uśmiech

Joga śmiechu w grupie kobiet.

Nowoczesna odmiana jogi to skuteczny sposób na poczucie relaksu i wyzwolenie pozytywnych emocji. / fot. Canva

„Przypomnijcie sobie Wasze wspomnienia z dzieciństwa. Często się uśmiechaliście? W zasadzie tak, ponieważ jest to umiejętność, z którą się rodzimy. W związku z tym nie musimy się jej uczyć, możemy ją sobie przypomnieć” — tłumaczy Karin Lesiak podczas TEDx Talks (coroczna konferencja naukowa). Zdaniem psychiatrów smutek i wewnętrzne napięcia są przyczyną wielu schorzeń. Joga śmiechu to nowoczesna technika zapraszania radości, która stała się swoistym manifestem przeciwko: przygnębieniu, zniechęceniu, melancholii. Czy joga śmiechu to skuteczny sposób na lepsze życie?

 

Na czym polega joga śmiechu?

Mówi się: „Śmiech to zdrowie, każdy Ci to powie” i cytuje: „Śmiech jest ćwiczeniem fizycznym wielce dla zdrowia korzystnym” (Arystoteles), „Śmiech jest lekarstwem, które każdy może sobie przepisać” (Reinhold Boller). Zatem czym jest joga śmiechu? Idealnie definiuje pojęcie Karin Lesiak – trenerka jogi śmiechu, która ukończyła Laughter Yoga International Uniwersity dr Madana Katarii:

„Joga śmiechu to praktyka, która łączy ćwiczenia wywołujące śmiech z ćwiczeniami oddechowymi i relaksacyjnymi. Śmiejąc się w grupie, utrzymujemy kontakt wzrokowy. W ten sposób neurony lustrzane pomagają nam w zarażaniu radością. Podczas śmiechu nasze ciało produkuje endorfiny tzw. hormony szczęścia. Podnosząc nastrój, wpływamy na polepszenie relacji”.

 

 

To metoda, która swoimi początkami sięga do Indii w 1995 roku. Wszystko zaczęło się od dr Madana Katarii. To on stworzył popularną już koncepcję opierającą się na korzyściach  gwarantowanych przez śmiech. Warto zaznaczyć, że bardzo istotne jest świadome połączenie dwóch słów „joga” i „śmiech”. Nie wystarczy dać pochłonąć się zabawie i beztroskiej radości, aby czerpać maksymalne korzyści z jogi śmiechu. W tym zagadnieniu niezwykle istotne są ćwiczenia  głębokiego oddechu (śmiech to najgłębszy rodzaj wydechu), gimnastyka relaksacyjna i rozciągająca. To przełamanie stereotypów jogi wyłącznie w wersji spokojnych, cichych ćwiczeń. Metoda dedykowana jest osobom o różnym stopniu sprawności. Joga śmiechu zyskuje popularność jako coś prostego, niezwykle przyjemnego, a w dodatku o fantastycznych korzyściach dla człowieka.

 

Przeczytaj również:

Co daje joga? Obalamy 6 mitów, przez które być może jeszcze nie zaczęłaś ćwiczyć

Joga śmiechu – jak zacząć? 6 kroków

Joga w postaci śmiechu to nie jest zwyczajne i wymuszone „hahaha”. To specjalna technika, która powoduje, że czujemy się swobodnie, a także bezpiecznie. Piotr Bielski, czyli popularny Jogin Śmiechu tłumaczy:

„Śmiech zapraszamy. Rewelacyjne jest to, że będąc niekoniecznie w dobrym nastroju, możesz tym śmiechem poprawić sobie nastrój i zdrowie. Dr Madana Katarii tworząc jogę śmiechu zaczął od dowcipów, ale okazało się, że dowcipy są różnie odbierane. Mamy różne poczucie humoru. Chodzi o to, aby miękko wejść w to doświadczenie śmiechu”.

 

 

Joga śmiechu to narzędzie, które z czasem powoduje, że nieco wymuszony śmiech staje się naturalny. Oczywiście jak wszystko, również ta forma ćwiczeń, wymaga praktyki i systematyczności. Doświadczeni, potrafią wywołać beztroski śmiech szybko oraz płynnie. Chcesz rozpocząć praktykę polegającą na wywoływaniu śmiechu przez specjalne ćwiczenia, proste techniki oddechowe jogi i relaksację? Najskuteczniejszym sposobem jest uczestnictwo w warsztatach z jogi śmiechu. Trenerzy radości szybko wprowadzą Cię w pożądany stan uśmiechu. Takie zajęcia trwają zwykle 30–60 minut i 15 minut relaksu. Jednak jogę śmiechu można praktykować również w domu. W internecie dostępne są różne instruktaże online. Podstawowe kroki to:

 

  1. Klaskanie całymi dłońmi i powtarzanie „hahaha”, „hihihi”, „hohoho”.
  2. Klaskanie połączone z radosnymi zwrotami np. „Super, super, HEJ!” i unoszenie dłoni w górę.
  3. Wykonanie ćwiczeń wstrzymujących oddech oraz wypuszczenie powietrza poprzez śmiech.
  4. Różnorodne, swobodne ćwiczenia śmiechowe po kilka serii.
  5. Medytacja śmiechu – wszystko zaczyna się od oddechu.
  6. Ćwiczenia relaksujące.

 

Masz 5 minut? Zobacz profesjonalną jogę śmiechu i dołącz do Celeste Greene – certyfikowanej nauczycielki i ambasadorki jogi śmiechu:

 

 

Dla kogo joga śmiechu?

„Uczęszczam na jogę śmiechu od ponad roku. Odkąd pamiętam mam problemy z radzeniem sobie ze stresem. Każda nowa lub kłopotliwa sytuacja przemieniała się w mojej głowie w ogromny problem. Joga śmiechu odmieniła moje życie! Regularnie biorę udział w różnych warsztatach na terenie całej Polski i samodzielnie praktykuję śmiech w domu. Otworzyłam się na radość. Śmiech oraz ten specyficzny głęboki oddech pomaga mi zwalczyć wewnętrzny niepokój. Nie zawsze tak było. Dopiero po trzecich zajęciach poczułam, że to droga dla mnie. Moje życie stało się łatwiejsze i ciekawsze. To brzmi tak banalnie, ale nic nie poradzę, skoro śmiech naprawdę działa”

— odpowiada na pytanie: „Komu pomoże joga śmiechu?” Agnieszka Sadowska – obserwatorka fanpage „Jogin śmiechu”.

 

Joga śmiechu zalecana jest przede wszystkim dla osób, które mają problemy z: pewnością siebie, pozytywnym odbieraniem świata, radzeniem sobie ze smutkiem i stresem, czerpaniem radości życia. Nowoczesna odmiana jogi to skuteczny sposób na poczucie relaksu i wyzwolenie pozytywnych emocji. Joga śmiechu tak naprawdę polecana jest dla każdego! Korzyści zdrowotne i psychiczne z warsztatów radości poczują zarówno dzieci, młodzież, dorośli, jak i seniorzy.

 

Może zainteresuje Cię:

Co to jest pilates – ćwiczenia i efekty

 

Niepodważalne efekty jogi śmiechu

Tradycyjna joga wpływa zbawiennie na nasze ciało i umysł. Joginki uznawane są za wytrwałe, pewne siebie, szczęśliwe, silne, tryskające pozytywną energią. Czego zatem oczekiwać po jodze śmiechu? Śmiech, nawet zapraszany – specjalnie wywoływany, jest zdrowy! Naukowcy podkreślają, że jedna minuta śmiechu pozwala spalić około 12 kalorii i przedłuża życie o około 10 minut. Jakich efektów jeszcze można spodziewać się praktykując jogę śmiechu?

  • Obniżenie poziomu kortyzolu – hormonu stresu.
  • Dostarczenie endorfin – hormonu szczęścia.
  • Odprężenie i relaks.
  • Dotlenienie organizmu.
  • Skuteczne rozładowanie stresu i przezwyciężenie smutku.
  • Pobudzenie energii witalnej.
  • Złapanie dystansu do siebie.
  • Sprzyjanie pozytywnej komunikacji międzyludzkiej.

 

Joga śmiechu dla seniorów na świeżym powietrzu.

Korzyści zdrowotne i psychiczne z warsztatów radości poczują zarówno dzieci, młodzież, dorośli, jak i seniorzy. / fot. Canva

 

  • Wzmocnienie układu odpornościowego (pobudzenie produkcji limfocytów T).
  • Wytworzenie serotoniny i gwarancja lepszego samopoczucia.
  • Pokonanie nudy, negatywnych myśli, nierzadko chorób.
  • Wyzwolenie energii do działania i pozytywnego nastawienia.
  • Pobudzenie pracy mózgu.
  • Poprawienie kondycji ciała.
  • Działanie uspokajające, łagodzące ból.
  • Aktywowanie różnorodnych mięśni np. twarzy, brzucha, ramion, przepony.
  • Wspomaganie walki np. z depresją, bezsennością, nerwicą.
  • Wzmocnienie i pobudzenie organizmu do działania.
  • Uzdrowienie duszy poprzez naukę: radości, dzielenia się uśmiechem, bezwarunkowego śmiechu.

 

Joga śmiechu to metoda holistyczna, pozytywnie wpływająca na zdrowie fizyczne i psychiczne. Nie ma wątpliwości, że ta forma śmiechowych ćwiczeń to niezawodny sposób na kreowanie wewnętrznej radości, często pomimo gorszych dni. Wspólny, grupowy śmiech (bez powodu) zdaniem specjalistów działa uzdrawiająco, dlatego zdecydowanie warto dać się ponieść pozytywnym emocjom. Metoda oznacza magiczny powrót do dziecięcej radości.

SEO copywriterka, dla której pisanie to nie tylko sposób na życie, ale i największa pasja. Prywatnie pozytywnie zakręcona mama dwóch córeczek i owczarka niemieckiego. Kocha? Góry. Boi się? Gryzoni. Wierzy, że nie ma rzeczy niemożliwych i uparcie dąży do celów.

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ