Kobieta za kierownicą wzbudza strach u płci przeciwnej. Wbrew pozorom panie nie są gorszymi kierowcami niż panowie. Potwierdzają to statystyki Komendy Głównej Policji – kobiety powodują zaledwie co piąty wypadek drogowy
Ulubione samochody kobiet
Kobiety coraz częściej są aktywnymi kierowcami – nie tylko aut osobowych, ale nawet ciężarowych i autobusów. Panie radzą sobie znakomicie jako kierowcy, co potwierdzają statystyki. Z okazji Dnia Kobiet w 2014 roku Towarzystwo Ubezpieczeń Liberty przygotowało ranking ulubionych, najczęściej wybieranych przez kobiety marek samochodów. Został on oparty o dane dotyczące ubezpieczanych przez panie aut w 2014 roku. W 7 z 16 województw najpopularniejszym samochodem ubezpieczanym przez kobiety był Volkswagen.
W 2011 roku opublikowano raport Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, według którego młode kobiety najchętniej planując zakup swojego pierwszego auta, celują w pojazd o kobiecych, opływowych kształtach, o nowoczesnym designie i małych gabarytach. Dla nich stworzono takie samochody jak Mini Cooper, Fiat 500, Twingo Miss Sixty czy Ford Ka.
Kobiety sukcesu widzą się w drogich limuzynach i sportowych maszynach o dużych osiągach. Prym w tej kategorii wiedzie Audi TTS oraz Jaguar XF. Mamy jeżdżą zaś autami typu combi, VAN albo SUV – Peugeot 3008, Hyundai IX35 czy Citroen C4 Picasso i Grand Picasso spełnią ich oczekiwania.
Wcale nie oznacza to, że kobiety są zawsze właścicielkami tych aut – chętnie korzystają również z wypożyczalni. Np. wypożyczalnia aut w Warszawie Vanfleet ma dla kobiet wiele ciekawych propozycji – kompaktowe auta takie jak Nissan Micra, jak i duże SUV-y, jak Nissan X-Trail.
Jak jeździ kobieta?
Z raportów publikowanych przez Komendę Główną Policji wynika, że w 2005 roku panie spowodowały niecałe 16 proc. wypadków drogowych. W 2015 roku było to już 21,8 proc. Nie oznacza to jednak, że panie zaczęły podejmować niepotrzebne ryzyko na drodze lub popisują się brawurą za kierownicą. Jest ich po prostu więcej w gronie osób kierujących samochodami.
Najczęściej kobiety nie ryzykują na drodze – kiedy nie są pewne, że zdążą z wyprzedzaniem, nie zaczynają wykonywania takiego manewru. Są też mniej skłonne do drastycznego przekraczania dozwolonej prędkości. W przypadku zdarzeń spowodowanych przez mężczyzn w 9 proc. pojawiają się ofiary śmiertelne, natomiast u kobiet tylko w 4 proc. wypadków. Coraz więcej pań pracuje również m.in. jako kierowcy autobusów miejskich. Można więc śmiało powiedzieć, że stereotyp „kobiety za kierownicą” przechodzi już do lamusa.