Friday, May 24, 2024
Home / Zdrowie  / Medycyna naturalna  / Jaki żeń-szeń jest najwartościowszy? Rodzaje i właściwości żeń-szenia

Jaki żeń-szeń jest najwartościowszy? Rodzaje i właściwości żeń-szenia

Sprawdź, który byłby najlepszy dla ciebie

Żeń-szeń

fot. Vivi14216 / Pixabay

Żeń-szeń to roślina znana od wieków w medycynie tradycyjnej oraz Ajurwedzie, gdzie uważana jest za panaceum, czyli środek na wszystkie dolegliwości. Nazwa żeń-szeń pochodzi od chińskiego słowa „rénshēn”, które oznacza „człowiek-korzeń” i nawiązuje do kształtu korzenia żeń-szenia

 

Korzyści z zażywania żeń-szenia znane, są także od wielu lat w Europie. Wpływ żeń-szenia na libido i potencję był wykorzystywany przez Ludwika XIV – króla Francji, który miewał problemy z erekcją. Do najbardziej znanych odmian należą żeń-szeń koreański oraz żeń-szeń właściwy (chiński), jednakże występują również inne rodzaje żeń-szenia, z których właściwościami warto się zapoznać.

Żeń-szeń koreański (żeń-szeń prawdziwy)

Panax ginseng to łacińska nazwa żeń-szenia koreańskiego, który określany jest również jako żeń-szeń prawdziwy oraz żeń -szeń czerwony, ze względu na kolor, jaki przyjmuje po wysuszeniu. Jakie właściwości ma prawdziwy żeń-szeń ?

Przede wszystkim koreański żeń-szeń wspomaga organizm w czasie zmęczenia, stresu i rekonwalescencji, wspiera wydajność, wytrzymałość i sprawność fizyczną, a także może poprawiać koncentrację i koordynację. Dodatkowo żeń-szeń koreański wpływa na funkcjonowanie układu odpornościowego, wspomaga utrzymanie optymalnej wytrzymałości i poczucia energii i witalności, a także wspiera dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne. W medycynie ajurwedyjskiej żeń-szeń stosowany był także przy zaburzeniach erekcji. Korzeń żeń-szenia czerwonego bogaty jest w związki biologicznie czynne, ale za jego najważniejsze substancje aktywne uznawane są ginsenozydy. To właśnie im przypisuje się większość właściwości zdrowotnych żeń-szenia koreańskiego.

Żeń-szeń syberyjski

Syberyjski żeń-szeń nazywany jest eleuterokokiem kolczastym. Jak nazwa wskazuje, rośnie głównie na terenach Syberii i używany był w medycynie tradycyjnej jako środek na poprawę odporności. Charakteryzuje go krótszy czas uprawy, dlatego też jest surowcem tańszym i bardziej dostępnym niż czerwony żeń-szeń. W przeciwieństwie do prawdziwego żeń-szenia nie zawiera on ginsenozydów, a jego najważniejszą substancją aktywną są eleuterozydy. Syberyjski żeń-szeń badany jest również pod kątem wpływu na obniżanie poziomu glukozy we krwi. Dawniej korzeń żeń-szenia stosowany był jako wsparcie koncentracji i uwagi oraz środek na zwiększenie wytrzymałości fizycznej. Obecnie prowadzone są badania, które mają na celu potwierdzenie jakie właściwości ma żeń-szeń syberyjski w rzeczywistości.

Żeń-szeń amerykański

Inaczej żeń-szeń pięciolistny to roślina pochodząca głównie ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, która jest jedną z odmian żeń-szenia chińskiego. Jak wskazuje literatura, żeń-szeń amerykański może mieć mniejsze działanie pobudzające i zwiększające poziom energii w porównaniu do innych gatunków żeń-szenia. Polecany jest natomiast dla osób narażonych na wysoki poziom stresu, które potrzebują odprężenia i relaksu.

Ashwagandha (żeń-szeń indyjski)

Ashwagandha to roślina o łacińskiej nazwie Withania somnifera, w Polsce znana jako witania ospała. Jakie działanie ma korzeń żeń -szenia indyjskiego ?

Jest to bardzo popularna roślina o działaniu adaptogennym. Do najważniejszych prozdrowotnych właściwości żeń-szenia indyjskiego możemy zaliczyć wsparcie odporności organizmu na stres oraz pomoc w utrzymaniu równowagi emocjonalnej. Badania naukowe wskazują, że regularne stosowanie żeń-szenia wspomaga optymalny relaks i pomaga w utrzymaniu optymalnej wytrzymałości, uczucia energii i witalności oraz dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego. W literaturze naukowej można spotkać się też z informacją, że ashwagandha obniża poziom cukru oraz ciśnienie krwi.

Jaki żeń -szeń wybrać? Jaki suplement diety będzie najwartościowszy?

Na rynku dostępne są preparaty zawierające żeń-szeń chiński, koreański, syberyjski, amerykański, a także żeń-szeń japoński czy indyjski (ashwagandha). Występują one często w formie tabletek lub kapsułek zawierających ekstrakt i sproszkowany korzeń żeń-szenia. Wśród produktów zawierających żeń-szeń spotkać można także krople lub susz do zaparzenia w formie herbaty.

Rodzi się więc pytanie, który żeń-szeń wybrać?

Analizując różne rodzaje żeń -szenia na pewno warto zwrócić uwagę na ich właściwości i wybrać te na których nam najbardziej zależy. W zależności od miejsca hodowli, różne gatunki żeń -szenia wykazują odmienne działanie na organizm. Biorąc pod uwagę literaturę, najlepiej przebadane przez naukowców są żeń-szeń koreański i ashwagandha. Zarówno żeń- szeń indyjski, jak i koreański mają udowodnione działanie wspierające dobre samopoczucie fizyczne i psychiczne oraz wspomagają poczucie energii i witalności.

 

Ważne jest również, aby preparat zawierał korzeń żeń-szenia, gdyż to właśnie ta część rośliny zawiera najwięcej substancji aktywnych. W przypadku ashwagandhy kluczowe znaczenie ma standaryzacja na obecność witanolidów, gdyż to one odpowiadają za korzystne działanie żeń-szenia indyjskiego. Ginsenozydy natomiast są głównymi substancjami aktywnymi żeń-szenia koreańskiego. Przed zaopatrzeniem się w suplementy diety, warto sprawdzić zawartość żeń-szenia oraz ilość substancji czynnych w porcji dziennej i upewnić się, że zawiera w składzie tę odmianę, która nas interesuje.

Kto może przyjmować żeń-szeń ? Przeciwwskazania do stosowania żeń-szenia

Przyjmowanie preparatów zawierających żeń-szeń szczególnie polecane jest dla osób dorosłych chcących wesprzeć odporność na stres, zwiększyć poziom swojej energii i witalności, a także dla sportowców, osób intensywnie pracujących umysłowo i narażonych na stres i lęk. Suplementacja żeń-szenia powinna być poprzedzona konsultacją ze specjalistą, zwłaszcza w przypadku osób z chorobami przewlekłymi oraz przyjmujących leki. Stosowanie preparatów zawierających żeń-szeń nie jest polecane także dla kobiet w ciąży, karmiących piersią oraz dzieci.

 

Skutki uboczne stosowania żeń-szenia występują dość rzadko i zazwyczaj związane są z przyjmowaniem zbyt dużych ilości suplementów. Dlatego też dzienna dawka żeń-szenia powinna być zgodna z zaleceniami producenta i nigdy nie należy jej przekraczać. Do najczęstszych potencjalnych skutków ubocznych należą dolegliwości żołądkowe lub nadmierne pobudzenie, dlatego stosowanie żeń-szenia nie jest polecane bezpośrednio przed snem ze względu na energetyzujący charakter tej rośliny.

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ