Saturday, May 25, 2024
Home / Rozwój  / Biznes  / Jak zbudować silną markę osobistą – przewodnik w 13 punktach

Jak zbudować silną markę osobistą – przewodnik w 13 punktach

Uniwersalne zasady budowania marki osobistej

młoda kobieta

Jak zbudować markę osobistą / fot. Canva

Marka osobista stanowi kluczowy czynnik determinujący pozycję zawodową na rynku. Dlatego istotne jest rozumienie wpływu personal brandingu na karierę oraz konsekwentne budowanie pozytywnego wizerunku, również w sieci. Kluczem do sukcesu jest świadome i kontrolowane zarządzanie nią. Jak zbudować silną markę osobistą? Oto uniwersalny poradnik, przygotowany przez Antal, dla uczestników programu IAA Polska Marketing Masterminds, który pomoże w efektywnym rozwijaniu kariery zawodowej oraz prowadzonego biznesu.

1. Mocne strony i obszary do rozwoju

Rozwój marki osobistej obejmuje identyfikację mocnych stron i obszarów do rozwoju. Kluczowe jest wykorzystanie unikalnych cech, transparentność wobec otoczenia oraz praca nad ciągłym doskonaleniem. Zrób własną analizę SWOT, która jest bardzo przydatna także przy budowaniu marki osobistej. Na jej podstawie bardzo szybko stworzysz wyróżniający Cię komunikat.

Zobacz też:
Czas na twoje mocne strony! Dowiedz się jak pracować z talentami Gallupa!

2. Grupa docelowa

Określ grupę docelową oraz jej potrzeby i oczekiwania. Aby proces kreowania marki osobistej przyniósł korzyści, należy być obecnym w miejscach, gdzie znajdują się potencjalni klienci, partnerzy i pracodawcy. Pozwoli to zgromadzić społeczność wokół Twojej marki i dotrzeć do osób najbardziej zainteresowanych danym obszarem oraz usługami.

3. Odbieranie otoczenia, czyli ciągły głód feedbacku

Definicji marki osobistej jest mnóstwo. Jedni mówią, że to wyobrażenie jakie mają o kimś inni na podstawie doświadczeń z nim. Inni, że to po prostu sposób, w jaki promujemy samych siebie wśród innych. Najtrafniejsza definicja należy do Jeffa Bezosa założyciela Amazona, który mówił „Marka osobista to to, co mówią o Tobie inni kiedy wychodzisz z pokoju.” Dlatego regularnie sprawdzaj, co mówią o Tobie i Twojej marce osobistej inni. Reaguj na komentarze i feedback, zarówno ten pozytywny, jak i negatywny w profesjonalny sposób.

4. Wartości w życiu i biznesie

Wartości są Twoim własnym drogowskazem. Każda Twoja decyzja jest determinowana przez Twoje wartości. Jeśli poznasz je dokładnie, podejmowanie decyzji będzie znacznie łatwiejsze.

5. Zapamiętywalność – wyrazistość marki

Zadbaj o wyrazistość swojego wizerunku – co wyróżnia Cię spośród innych ekspertów? Znajdź to „coś” i konsekwentnie rozwijaj, by być w tym obszarze coraz lepszym. Pokaż to innym.

6. Pozytywna aura

Komunikuj pozytywne przesłanie: Twój przekaz powinien być pełen pozytywnej energii i inspiracji. Zamiast skupiać się na problemach, koncentruj się na rozwiązaniach i możliwościach. Pokazuj, jak Twoje doświadczenia i wiedza mogą pomóc innym w osiągnięciu ich celów i marzeń. To podejście przyciąga ludzi i buduje pozytywną reputację.

To Ci się przyda:
100 cytatów motywacyjnych

7. Spójność i autentyczność

W budowaniu marki osobistej warto postawić na autentyczność – kiedy dzielimy się swoimi autentycznymi przekonaniami, pasją, wartościami, jesteśmy wiarygodni w oczach odbiorcy. Obraz, jaki tworzymy powinien być spójny, w całość powinny się składać zarówno nasze działania w życiu osobistym, jak i zawodowym.

8. Systematyczność i widoczność

Dbanie o wizerunek to praca non stop. Bądź wytrwały – budowanie marki osobistej jest procesem długotrwałym, dlatego musisz być konsekwentny we wszystkich swoich działaniach.

9. Jeśli kontrowersyjne treści to tylko przemyślane

Kontrowersyjne działania mogą być skutecznym narzędziem w budowaniu marki osobistej, o ile są przemyślane, autentyczne i zgodne z Twoimi wartościami. Zanim stworzysz kontrowersyjny przekaz dla swoich odbiorców, zdefiniuj cel i przewidź możliwe konsekwencje, takie jak utrata części publiczności czy negatywne reakcje. Pamiętaj o długoterminowym wizerunku i bądź gotowym na dyskusję wokół Twojej marki.

10. Wydarzenia, stowarzyszenia i grupy

Bierz udział w konferencjach, szkoleniach, webinarach i innych wydarzeniach związanych z Twoją dziedziną. Występuj jako mówca, prowadź warsztaty, bierz udział w panelach dyskusyjnych. Takie działanie pomoże Ci zwiększyć swoją widoczność i pozycję w branży.

11. Pomaganie z potrzeby serca

Budowanie marki osobistej opartej na pozytywnym działaniu wymaga zaangażowania w relacje z innymi ludźmi. Bądź gotowy pomagać innym, dzielić się wiedzą i doświadczeniem oraz angażować się w społeczność. Bądź w tym autentyczny. Twoje działania będą miały pozytywny wpływ na innych i przyczynią się do rozwoju Twojej marki.

12. Dzielenie się wiedzą i know-how

Ekspert to ktoś, kto nie tylko zna się na swoim kawałku rynku, także potrafi o tym świetnie opowiadać. Dziel się wiedzą i know how. Dostarczaj swojej publiczności wartościowe treści związane z dziedziną, którą się zajmujesz. Możesz publikować artykuły na blogu, nagrywać filmy, prowadzić podcast oraz dzielić się swoją wiedzą na platformach społecznościowych. Jeśli Twoje treści będą miały wartość dla obserwujących, będziesz odbierany jako ekspert.

13. Budowanie marki osobistej w social mediach

Za pomocą mediów społecznościowych najłatwiej jest dotrzeć do wybranej grupy docelowej. Dołącz do tematycznych grup w social media. Czytaj dyskusje, rozpoznawaj ważnych ludzi i angażuj się w dyskusje. Zacznij obserwować na LinkedIn, X oraz Instagramie ludzi, którzy mają coś do powiedzenia w temacie, w którym zamierzasz zaistnieć. Prędzej czy później zdarzy się okazja do rozmowy z nimi.

Pamiętaj, że budowanie marki osobistej to proces, który wymaga czasu, cierpliwości i konsekwencji. Trzymając się powyższych zasad i dążąc do ciągłego rozwoju, możesz skutecznie stworzyć markę, która emanuje pozytywną aurą i przyciąga ludzi do siebie.

TAGI
top
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ