Thursday, August 11, 2022
Home / PARTNER MK  / Jak zadbać o własne zdrowie, wykorzystując domowe sposoby?

Jak zadbać o własne zdrowie, wykorzystując domowe sposoby?

Niby wszystko to wiadomo, ale

jak zadbać o zdrowie

fot. Pixabay

Odpowiednia dieta, większa ilość wysiłku fizycznego czy zadbanie o lepszą jakość snu ‒ to tylko kilka rzeczy, które mogą sprawić, że codziennie rano budzić się będziemy pełni energii i gotowi do kolejnego dnia pracy. Co zrobić, by poprawić jakość swojego życia w krótkim czasie i nie narażać się na choroby cywilizacyjne?

 

Mało kto zdaje sobie sprawę, że styl życia ma ogromny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Niewłaściwe podejście do diety, siedzący tryb życia i nadużywani alkoholu czy nikotyny – to wszystko sprawia, że narażamy się na wiele poważnych chorób. Warto wiec zrobić wszystko, by zmienić swoje nawyki i zdecydowanie poprawić jakość życia.

Zła dieta jedną z głównych przyczyn otyłości

Jak podaje portal Naturalab,   z nadwagą w naszym kraju zmaga się blisko 30% społeczeństwa. Prawie 20% z nich jest otyłych i powinni przejść na dietę właściwie od zaraz. Niestety dla większości z nich nadmiarowe kilogramy to wyłącznie efekt gorszej estetyki.

Prawda o nadwadze jest całkiem inna. Jest ona przyczyną wielu poważnych chorób, które w dłuższej perspektywie mogą mocno obniżyć jakość naszego życia.

 

Otyłość może powodować:

• cukrzycę typu II,
• nadciśnienie tętnicze,
• problemy z narządem ruchu,
• niektóre nowotwory,
• choroby układu krążenia.

 

Jeśli zależy nam na zminimalizowaniu ryzyka zapadnięcia na powyższe choroby, warto zadbać o właściwe zbilansowanie diety. Większa ilość owoców i warzyw, mniej posiłków mięsnych czy wreszcie unikanie alkoholu i innych używek. To wszystko da wymierne efekty i nie trzeba będzie wcale długo na nie czekać.

 

Aby ułożyć dobrą dietę wcale nie trzeba iść do specjalisty. Wystarczy wykluczyć niezdrowe produkty z naszej diety. Unikać smażenia, cukrów prostych i sporych ilości tłuszczy zwierzęcych, a nasze samopoczucie będzie lepsze już po kilku dniach. Dodatkowo zauważymy spadki wagi, a w konsekwencji nasza figura zmieni się na smuklejszą. To wszystko osiągniemy, rezygnując z niezdrowego jedzenia na rzecz odpowiednio zbilansowanej diety.

Siedzący tryb życia sprzyja chorobom serca i nowotworom

Długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej sprawia, że nasz organizm przestaje działać jak trzeba. Jedną z częstszych dolegliwości, z jaką zmagają się osoby, długotrwałe pracujące za biurkiem, są hemoroidy. Ta przykra dolegliwość mocno komplikuje życie, ale jest tylko wierzchołkiem góry lodowej. Siedzący tryb życia zwiększa ryzyko zapadnięcia na choroby układu krążenia.

 

Brak aktywności fizycznej to także to także zaburzenia metaboliczne , bóle mięśniowo-szkieletowe czy problemy ze stawami. Oczywiście nie jest tak, że wszystkie te dolegliwości pojawiają się od razu. Niektóre z nich wystąpią dopiero po kilkunastu latach braku aktywności. Inne ujawnią się w ostatnich latach naszego życia, ale bez wątpienia będą mocno dokuczliwe i są poważnym zagrożeniem dla naszego zdrowia.

 

Nie musimy być zawodowymi sportowcami, by nasz organizm funkcjonował jak trzeba. Wystarczy codziennie poświęcić 20-40 minut na takie aktywności jak:

 

• szybki spacer,
• bieganie,
• pływanie,
•jazda na rowerze

 

Wszystko po to, by spalić nadmiar tkanki tłuszczowej, zadbać o dobry nastrój i zminimalizować ryzyko zapadnięcia na wiele groźnych chorób. Pamiętaj, że brak ruchu sprzyja nie tylko chorobom układu krążenia, ale także wielu śmiertelnie niebezpiecznym nowotworom.

Stres niszczy nas od środka

Stres jest dla większości z nas czymś normalnym. Stresujemy się w szkole, pracy – stan ten towarzyszy nam przez całe życie. Niestety przewlekły stres jest bardzo częstą przyczyną chorób. Większa podatność na wrzody żołądka i inne choroby układu pokarmowego to tylko przykład, który ma zobrazować jak ważna jest umiejętność radzenia sobie ze stresem dnia codziennego.

 

Gdy się mocno martwimy, nasz organizm produkuje wiele niebezpiecznych hormonów, które w dłuższej perspektywie niekorzystnie wpływają na działanie nie tylko układu nerwowego, ale także całego organizmu. kortyzol i noradrenalina zwiększają ciśnienie krwi i przyczyniają się do uwalniania wapnia z kości.

Warto więc zrobić wszystko, by nabyć umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Bardzo dobrym sposobem na odreagowanie jest sport. Przejażdżka na rowerze czy biegi na koniec dnia mogą sprawić, że nasze ciało się rozluźni, a nasz mózg przynajmniej na jakiś czas oderwie się od zmartwień.

 

Bardzo ważne, by zadbać o odpowiednią higienę snu. Jedzenie posiłków przed zaśnięciem, oglądanie mocno pobudzających filmów czy wreszcie intensywny wysiłek fizyczny tuż przed wejściem do łóżka ‒ to wszystko nie sprawi, że sen będzie dla nas kojącym wypoczynkiem, a rankiem obudzimy się jak nowo narodzeni!

Dobra dieta, wysiłek fizyczny i odpowiedni stan psychiczny sposobem na długowieczność

Jednym z najlepszych sposobów na długowieczność jest odpowiedni styl życia, na który składają się wcześniej opisane czynniki takie jak:

 

• dobrze zbilansowana dieta,
• dostosowana do wieku dawka wysiłku fizycznego,
• zadbanie o jak najlepszy stan psychiczny,
• unikanie chemii i czynników powodujących problemy zdrowotne.

 

Wszystko to sprawia, że możemy żyć i cieszyć się pełnym zdrowiem do późnej starości. Tak naprawdę wiele zależy tu od nas. Jeśli będziemy dbać o właściwy styl życia, zminimalizujemy ryzyko zapadnięcia na wiele poważnych chorób.

Czy warto dbać o swoje zdrowie? Wydaje się, że jest to najlepsza profilaktyka gorszego samopoczucia w późniejszych latach naszego życia. Warto więc zrobić wszystko, by odpowiednio się odżywiać i jak najwięcej ruszać.

Źródło: materiał Partnera MK
Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ