
fot. prostooleh / 123RF
Organizacja wesela to przedsięwzięcie, które wiąże się zwykle z niemałymi kosztami, więc warto podejść do tego rozsądnie i według planu. Narzeczeni powinni wiedzieć, jakie kroki podjąć w pierwszej kolejności, by ich ślub był taki, o jakim marzą. Oto kilka cennych porad!
Ustalenie budżetu – klucz do organizacji
Budżet to fundament organizacji przyjęcia. To od niego zależy wybór lokalizacji, liczba zaproszonych gości czy rodzaj atrakcji. Warto ustalić maksymalną kwotę, jaką jest się w stanie wydać na zabawę, a także określić priorytety, czyli elementy obowiązkowe (np. wymarzony DJ), oraz te, na jakich chce się zaoszczędzić (np. papeteria).
Wiele porad dotyczących organizacji wesela, w tym prac nad budżetem przyjęcia, można znaleźć na stronie https://www.weselezklasa.pl/poradnik/. Warto pamiętać o tym, że nie zawsze wszystko idzie zgodnie z planem, więc narzeczeni powinni dysponować pewną rezerwą finansową na nagłe, nieprzewidziane wydatki, jakie mogą im się przydarzyć.
Wybór odpowiedniej daty i stylu wesela
Data ślubu ma ogromne znaczenie przy planowaniu uroczystości, ponieważ wpływa nie tylko na dostępność sali i usługodawców, ale także na ceny i klimat całego przedsięwzięcia. Sezon ślubny przypada na okres od maja do września i wtedy lokale cieszą się największym zainteresowaniem. Na letnie miesiące warto rezerwować termin z dużym wyprzedzeniem.
Poza sezonem, czyli przede wszystkim jesienią i zimą, ceny bywają bardziej przystępne, a wybór lokali i usługodawców znacznie szerszy. Większość sal jest wtedy też w stanie zorganizować przyjęcie znacznie szybciej, np. w ciągu kilku miesięcy. Na letnie terminy trzeba czekać niekiedy nawet kilka lat.
Miejsce przyjęcia powinno pasować do stylu uroczystości, dlatego warto zawczasu określić, jak ma wyglądać ten wyjątkowy dzień. Niektórzy stawiają na eleganckie przyjęcie w pałacu, inni decydują się na rustykalne wesele w stodole, a jeszcze inni organizują skromną ceremonię i obiad dla najbliższych w ulubionej restauracji.
Rezerwacja miejsca przyjęcia i usługodawców
Kiedy wybierze się już wymarzone miejsce na wesele, trzeba podpisać umowę. Warto zwrócić uwagę na szczegóły zawarte w dokumencie, takie jak m.in.: menu, liczba miejsc noclegowych, godziny otwarcia, dostępność klimatyzacji, a także ewentualne dodatkowe opłaty (np. za dekoracje, obsługę słodkiego stołu, przedłużenie imprezy czy „korkowe”). Wszystko to ma wpływ na finalny koszt przyjęcia. W podobnym czasie powinno się też zarezerwować niezbędnych usługodawców, szczególnie gdy chce się skorzystać z tych najpopularniejszych w branży weselnej. Należą do nich przede wszystkim: fotograf, kamerzysta, DJ lub zespół, dekoratorka, makijażystka czy wedding planner.
Przed podpisaniem poszczególnych umów należałoby zapoznać się zarówno z portfolio poszczególnych usługodawców, jak i opiniami innych par młodych na ich temat. Pozwoli to uniknąć stresu i zagwarantuje profesjonalnie wykonane zdjęcia, filmy czy dekoracje. Organizacja wesela to emocjonujący proces, więc warto zaplanować wszystko z odpowiednim wyprzedzeniem.