Monday, April 12, 2021
Home / Styl życia  / Kuchnia  / Jak skomponować zdrowy posiłek?

Jak skomponować zdrowy posiłek?

Lecz się naturalnie!

Samo zdrowie~/ fot. materiały prasowe

Odpowiednio zbilansowany posiłek jest kluczowym aspektem zdrowego stylu życia. Ma znaczenie nie tylko w trakcie odchudzania, ale również poprawia ogólny stan zdrowia oraz zmniejsza ryzyko wystąpienia niedoborów pokarmowych i wielu chorób. Bardzo prostym sposobem, aby zrozumieć, jak powinien wyglądać taki posiłek, jest MyPlate zaprojektowany przez Departament Rolnictwa Stanów Zjednoczonych.

Samo zdrowie~/ fot. materiały prasowe

Na czym polega MyPlate?

MyPlate jest graficznie przedstawionym talerzem podzielonym na części. Każda z nich jest odrębną grupą produktów spożywczych, które powinny znaleźć się w zdrowym posiłku i w odpowiednich proporcjach.

Co składa się na zbilansowany posiłek?

-½ talerza to warzywa i owoce. Im jest ich więcej i bardziej różnorodne, tym lepiej. Co ważne: do tej grupy nie zaliczają się ziemniaki. Warzywa i owoce zawierają znaczne ilości witamin oraz błonnika, który odpowiada za prawidłową pracę jelit. Instytut Żywności i Żywienia przypomina, aby w ciągu dnia warzywa i owoce były spożywane w odpowiednich proporcjach: warzyw 3 razy więcej niż owoców.

-¼ talerza – produkty skrobiowe: pieczywo, makarony, ryż, kasze, płatki oraz ziemniaki. Najlepszym wyborem będą te produkty, które zawierają dużą ilość błonnika, gdyż będą one zapewniać stabilny poziom glukozy we krwi oraz przedłużą uczucie sytości. Należą do nich: ryż naturalny, grube kasze (np. gryczana, jaglana, pęczak, quinoa), płatki owsiane oraz wszelkie produkty z mąki razowej i pełnoziarnistej.

-¼ talerza – produkty białkowe: ryby, mięso, nasiona roślin strączkowych (np. fasola, groch, soja), orzechy, sery i jaja. Spośród mięs warto sięgać po chudsze kawałki, a kurczaka czy indyka najlepiej jeść bez skóry. Jedynie ryby powinno się wybierać tłuste, ponieważ dostarczają one nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które są potrzebne m.in. do prawidłowej pracy układu nerwowego. Natomiast roślin strączkowych nie powinno się spożywać w dużej ilości, szczególnie jeśli nie jest się do nich przyzwyczajonym, gdyż są silnie wzdymające.

-1-2 porcje roślinnych tłuszczów: olej słonecznikowy, lniany, rzepakowy czy oliwa z oliwek. Przy wyborze należy pamiętać, że oleje z pierwszego tłoczenia nie powinny być wykorzystywane do smażenia czy pieczenia, gdyż wtedy tracą swoje pozytywne właściwości. Ile to 1-2 porcje? Będzie to 1 lub 2 łyżeczki.

-Szklanka napoju: wody, herbaty, kawy, soków, mleka lub jogurtu. Nie powinny to być jednak napoje słodzone.

 

Zdrowy posiłek – co jest jeszcze ważne?

W trakcie przygotowywania zdrowego posiłku ważna jest nie tylko kompozycja z powyższych produktów, ale również sposób obróbki cieplnej. Najlepszymi technikami będzie gotowanie w wodzie lub na parze, a także pieczenie.

Posiłek przygotowany w oparciu o powyższe zasady dostarczy wszystkich potrzebnych składników w odpowiednich ilościach oraz szybko doprowadzi do uczucia sytości, która będzie trwać długo, jednocześnie nie powodując dyskomfortu. Posiłki zawierające produkty smażone, z dużą ilością tłuszczów zwierzęcych, ze zbyt małą lub zbyt dużą ilością błonnika, mogą wywoływać wzdęcia oraz nieprzyjemne uczucie pełności. W łagodzeniu tego typu dolegliwości można doraźnie zastosować preparaty zawierające symetykon, takie jak Espumisan®, które zmniejszają napięcie powierzchniowe pęcherzyków gazu, przez co ułatwiają ich usuwanie oraz zmniejszają dyskomfort.

Wprowadzenie zasad MyPlate w codzienny sposób odżywiania nie tylko zapobiegnie niepożądanym reakcjom ze strony przewodu pokarmowego, ale jest również dobrą drogą do zachowania odpowiedniego stanu zdrowia przez długie lata.

 

Oceń artykuł
BRAK KOMENTARZY

SKOMENTUJ, NIE HEJTUJ

Chcę być informowany/a o odpowiedziach