Jak poprawnie rozliczyć zaliczkę, wpłaconą na poczet usługi wykonywanej na przełomie lat
Koniec starego i początek nowego roku przynosi i takie problemy
Pod koniec roku firma wpłaciła innemu przedsiębiorstwu zaliczkę w wysokości 30% wartości zamówionej usługi. W związku z tym otrzymała fakturę, od której odliczony został podatek VAT. Usługa zostanie wykonana jednak dopiero w kolejnym roku. Jak poprawnie rozliczyć zaliczkę oraz wartość netto faktury w księgach rachunkowych?
Zaliczkę przekazaną kontrahentowi w związku z zamówioną usługą należy rozliczyć na zasadach ogólnych. Jej wartość netto wykazana na fakturze zaliczkowej, powinna zostać ujęta na koncie 30 „Rozliczenia zakupu”. Wartość brutto księgowana jest na koncie 21 „Rozrachunki z dostawcami”, VAT naliczony natomiast na koncie 22-1 „VAT naliczony i jego rozliczenie”. Rozliczenie konta 30 nastąpi dopiero po wykonaniu usługi i otrzymaniu faktury końcowej. Tak samo należy postąpić wówczas, gdy wykonanie usługi nastąpi w kolejnym roku obrotowym.
Efekta już od ponad 10 lat świadczy usługi księgowe. Łódź to miasto, gdzie niedawno otworzyliśmy kolejną filię biura, żeby być bliżej naszych klientów. Zapraszamy do współpracy mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa.